Latvijas Nacionālās operas solistu sastāvs ir ļoti labs, un par to varēs pārliecināties jaunajā Džuzepes Verdi operas “Simons Bokanegra” iestudējumā, kas šobrīd top opernamā, LTV raidījumā “Kultūrdeva” solīja Latvijas Nacionālās operas un baleta vadītājs, basbaritons Egils Siliņš.
Autora ziņas
Ukraiņi, romi, gruzīni – ar šīm tautībām mūziķis un dziesminieks Kārlis Kazāks sarunājas raidījuma “Dzirdi balsis ar Kārli Kazāku” jaunajā sezonā, kas nupat aizsākusies. Kārlis Kazāks nesen arī kļuvis par autortiesību aģentūras AKKA/LAA padomes prezidentu.
“Ne tikai kultūras nozarei ir ne tikai grūti, – bet ticiet man, kultūras nozarei ir īpaši sarežģīti,” intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā “Kultūrdeva” savu viedokli pauda mūziķis un grupas “Instrumenti” dalībnieks Jānis Šipkēvics, atzīstot, ka tic – arī ar Covid-19 pandēmiju viss atrisināsies. Tikmēr pat vārds "mēģinājums" mūziķiem ieguvis jaunu nozīmi. Kā atzīmēja Intars Busulis: “Tas tiešām ir mēģinājums, jo nevar visus sasaukt kopā.”
Par šo laiku māksliniekiem jācenšas domāt kā par pauzi, nevis "stop zīmi" – arī pasaulē ne viss ir apstājies, LTV raidījumā "Kultūrdeva" stāstīja horeogrāfe, baleta soliste Elza Leimane un Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis, kurš vienlaikus gan atzīmēja, ka ziņas, kas nāk, piemēram, no Amerikas Savienotajām Valstīm, kļūst arvien pesimistiskākas.
Mūsdienu digitālajā laikmetā ar roku veidotam mākslas darbam ir cita vērtība un lielāka radošuma iespēja, uzskata mākslinieki jeb šī laikmeta dokumentētāji – ilustrators, mākslinieks, “New York Times” pastāvīgais ilustrāciju autors Roberts Rūrāns un Latvijas Mākslas akadēmijas profesors, tēlnieks Aigars Bikše.
Nesen nācis klajā rakstnieces un dramaturģes Ingas Gailes romāns par rakstnieci Ivandi Kaiju "Rakstītāja", kurā kopā vijas fakti un autores interpretācija. Savukārt Kārlis Vērdiņš sarakstījis dzejoļu krājumu “Gatavā dzeja”, kurā apkopoti konceptuālās dzejas paraugi, kas tapuši no interneta dzīlēs un citur atrastiem tekstiem.
Lai gan pandēmijas gads ir bijis sarežģīts visiem, mūziķi Alise Joste un Reinis Jaunais šogad izdevuši pēc skaita zīmīgus albumus. Alise Joste izdevusi savu trešo albumu “Šākātā”, un Reinis Jaunais laidis klajā savu septīto albumu “Zeme”. Abi mākslinieki gan apzināti, gan neapzināti muzikāli apspēlējuši pandēmijas ietekmi.
Esmu priecīgs, ka paspēju padzīvot kaut cik normālā pasaulē, LTV raidījumā “Kultūrdeva”, komentējot pārmaiņas, ko viņš redz sabiedrībā, atzina režisors, Jaunā Rīgas teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis, norādot: “Demogrāfiskā statistika parāda, ka šāda veida sabiedrība vienkārši izmirst. Tas ir tāds eksperiments, kas beigsies vienkārši ar izmiršanu.”
Šķiroties galvenais ir saglabāt savstarpējo cieņu un nenolaisties līdz zemākam līmenim, uzskata aktieris Gatis Gāga. Viņš un aktrise Rēzija Kalniņa iejutušies jaunās LTV komiskās ģimenes drāmas “Projekts: Šķiršanās” galvenajās lomās, attēlojot vidusšķiras pāri, kuru attiecībās pamatīgu krīzi radījuši Covid-19 pandēmijas ierobežojumi pavasarī.
Grupas “Pērkons” nupat pārizdotajā platē dzirdams restaurēts vecais rokoratorijas “Kā jūra, kā zeme, kā debess” ieraksts, kas joprojām izklausās jaudīgi arī mūsdienās un ir aktuāls ekoloģiskais manifests arī pēc gandrīz 40 gadiem. Kāpēc mūziķi izlēma atkārtoti izdot oriģinālo ierakstu, nevis ieskaņot jaunu? Juris Sējāns uzsver: “Gribējām arī šeit parādīt to, ka 38 gadus atpakaļ mēs bijām tikpat enerģiski kā šodien.”
Šobrīd redzamās Covid-19 pandēmijas ieviestās izmaiņas Rīgas Starptautiskā kino festivāla (Riga IFF) norisē ir, pirmkārt, dekoratīvas, atzīmē festivāla radošā direktora Sonora Broka, skaidrojot: "Mums ir grēdas ar dezinfekcijas līdzekļiem, maskām, cimdiem, vizoriem un visu iespējamo. Vārdu sakot, mūsu brīvprātīgie ir tā ekipēti, ka tas man atgādina mūsu pagājušajā gada programmā izrādīto filmu “2001: Kosmosa odiseja”."
Ielu māksla un grafiti ir demokrātiskas sabiedrības izpausme – par to vienisprātis ir ielu mākslinieks Dainis Rudens un pētniece, Latvijas Kultūras akadēmijas mākslas vēstures docente Zane Grigoroviča. Kā uzsver Grigoroviča – pielāgojot likumdošanu, ar grafiti un ielu mākslu iespējams veicināt gan tūrismu, gan pilsētvides attīstību.
Kas trimdas latviešu atstātajā muzikālajā mantojumā ir svarīgāks – paustais saturs vai muzikālā kvalitāte? Viedokļi ir atšķirīgi, LTV raidījumā “Kultūrdeva” spriež grupas “Ducele” līderis Arnis Veisbārdis un Rīgas Skaņu ierakstu studijas vadītājs Aldis Ermanbriks, stāstot par šī mantojuma aktualizēšanu mūsdienās, ko paveikusi grupa “Ducele”, pārdziedot leģendārās trimdas latviešu grupas “Trīs no Pārdaugavas” dziesmas, savukārt rakstniece Nora Ikstena, balstoties uz “Trīs no Pārdaugavas” līdera Viļņa Baumaņa atmiņām, sarakstījusi grāmatu.
“Mani brīžiem pārsteidz tas, ka jaunos cilvēkos, ar kuriem es kopā strādāju vai ar kuriem es satiekos, jūtu tās paliekas un atbiras no padomju cilvēka,” sarunā LTV raidījumā “Kultūrdeva” atzīmē kinorežisore Ilze Burkovska-Jakobsena, kuras jaunākā filma “Mans mīļākais karš” kopš 25. septembra skatāma Latvijas kinoteātros.
“Dzirdam atkal un atkal šo mantru, ka māksla runā pati par sevi. Ne nieka viņa nerunā pati par sevi,” atzīmē Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzeja direktors Kaspars Vanags sarunā ar Latvijas Nacionālā mākslas muzeja direktori Māru Lāci, apspriežot Valsts mākslas muzeja simtgadei veltīto izstādi Rīgas Biržā, muzeju pārmaiņas gadsimta laikā un to, kā muzeji turpinās mainīties.
Uzstāšanās Covid-19 pandēmijas laikā bijusi interesanta pieredze, kas vienmēr paliks atmiņā. Tā atzīst grupas “Dzelzs vilks” dalībnieki Juris Kaukulis un Kaspars Tobis, kuriem bija iespēja piedalīties gan autokoncertā, gan klātienes koncertā, kurā klausītājiem jāievēro distance vienam no otram. Savukārt 7. novembrī Rīgā plānotie Jura Kaukuļa jubilejas koncerti noslēgs tūri, kura Latvijas pilsētās skaļi izskanēja jau gada sākumā, pirms pandēmijas.
“Bieži esmu saskāries ar domāšanas veidu vai reakcijas veidu tādās melnbaltās kategorijās,” norāda arhitekts Andis Sīlis, kura koncertzāles projekts uz AB dambja savulaik konkursā tika atzīst par labāko. LTV raidījumā "Kultūrdeva" Sīlis skaidro, ka publiskās diskusijas par Kultūras ministrijas ieceri par akustiskās koncertzāles būvniecību Elizabetes ielā 2 “ir ideāls piemērs, lai mēs visi kopā saprastu, ka nav ne melns, ne balts.”
Starptautiskajā jaunā teātra festivālā “Homo Novus” savu pirmizrādi piedzīvojusi režisores Kristas Burānes izrāde “no tā laika koki vairs nerunā” – pastaiga, kas aicina pārskatīt cilvēkam ierasto, antropocentrisko vērtību sistēmu.
Grupas “Ainars Mielavs” dalībnieki Ainars Mielavs un Rūdolfs Macats uz jauno grupas albumu “220 volti” skatās dažādi. Mielavam “220 volti” nozīmē cilvēkus, kuri dzīvo spriegumā un no kuriem “var norauties”, savukārt Macatam “220 volti” ir poētisks dzīvības apzīmējums. Taču tas, ka katram var būt sava versija, “mākslā ir tas labākais”, atzīmēja Mielavs.
Dailes teātra aktrise Dārta Daneviča, neatkarīgā aktrise Anta Aizupe un Jaunā Rīgas teātra aktrise Inga Tropa-Fišere kopā spēlē izrādē “Heda. Human”, kas veidota kā viedokļu kolāža par dzimumu lomām un to stereotipiem mūsdienu sabiedrībā. Kāda ir viņu personiskā pieredze ar izrādē šķetināto tematiku, aktrises stāsta LTV raidījumā “Kultūrdeva”. Kā atzīmē Dārta Daneviča: “Patiesībā, tās šķēršļu licējas sievietēm bieži vien ir pašas sievietes.”
Deju skolas “Dzirnas” vadītājs, pedagogs un horeogrāfs Agris Daņiļevičs pandēmijas laikā atradis laiku lietām, kam iepriekš tā trūcis. Kaut arī “Dzirnu” pozitīvā pieredze rāda, ka attālināta mācīšanās ir iespējama, Daņiļevičs uzskata – dejā nevar iztikt bez savstarpēja kontakta un kopā būšanas. “Ļoti ceru, ka mēs nākamajā vasarā varēsim īstenot skolēnu deju svētkus, ka tas nepaies secen,” uzsver horeogrāfs.
Šī vasara ir mazliet neprātīga – laikapstākļi aptver vai visus gadalaikus, turklāt nereti vienas dienas ietvaros, bet muzejos, teātros, koncertzālēs un brīvdabas estrādēs ir īsta kultūras notikumu eksplozija. Lūk, sabiedrisko mediju balvas “Kilograms kultūras” žūrijas locekles Henrietas Verhoustinskas ieteikumi šai nedēļai.
Pasaulslavenā operdīva Kristīne Opolais pandēmijas laiku pavada Latvijā. Viņa gatavojas jaunām lomām un izvērtē pagrieziena punktus savā karjerā, atzīstot, ka veiksmes atslēga ir mērķtiecīgs komandas darbs. Taču, kā atzīmē Opolais, mūsdienās opera vairāk ir bizness, kas tiecas uz ātru rezultātu, tāpēc viņa labprāt gatavo koncertprogrammas, jo tajās viņa pati var būt sev režisore. 2021. gadā Latvijas skatītāji atkal varēs tikties ar dziedātāju uz Latvijas Nacionālās operas un baleta skatuves, jo viņa piedalīsies Džuzepes Verdi operas “Aīda” izrādē.
Rakstnieks Andris Zeibots par savu uzskata analītiķu diskursu. No šī skatupunkta raugoties uz viņa jauno romānu “Krauklis” par Jāni Ziemeļnieku, “tas, ka galvenais varonis zaudē savu cīņu, ir analīzes procesējums, tur nav norādījuma uz to, ka cilvēks nepareizi cīnījās ar sevi. Viņš cīnījās, kā prata,” LTV raidījumā “Kultūrdeva” stāsta autors.