
Ārpus ētera / Podkāsti


Maija beigās Lielbritānijas pilsētā Londonā norisinājās jauna podkāstu industrijas konference "The Podcast Show 2022". Tajā uz 13 dažādām skatuvēm uzstājās simtiem runātāju - satura veidotāji, platformu pārstāvji un audio profesionāļi. Klātienē divu dienu laikā šo konferenci apmeklēja vairāk nekā 5000 cilvēku. Viņu vidū arī šo rindu autors.

Šis ir nozīmīgs laiks cilvēces vēsturē. Ja ikdienas dzīvē visu redzēt tikai baltu un melnu var šķist aprobežoti, tad šobrīd ir tikai divas iespējas – tu esi ar ļaunumu vai pret ļaunumu. Tikpat skaidrs, ka šajos laikos ir ārkārtīgi grūti noorientēties informācijas gūzmā, kas tiek raidīta mūsu virzienā. Tāpēc ir svarīgi izvēlēties dažus uzticamus informācijas avotus.

Ir teiciens - kā gadu sāksi, tā pavadīsi. "Spotify" gadījumā jācer, ka tā nebūs taisnība, jo šai podkāstu nozarē svarīgajai kompānijai gads nav sācies labi. Tomēr eksperti paredz, ka tam nebūs ilgtermiņa sekas, un kompānija jau šogad beidzot varētu kļūt pelnoša.

Podkāstu uzņēmums "Acast" veicis aptauju, kurā secināts, ka katrs desmitais Lielbritānijas iedzīvotājs plāno 2022. gadā izveidot savu podkāstu. Ja šai aptaujai būtu kaut niecīgas iespējas attainot realitāti, tas nozīmētu, ka šis gads atnestu pasaulei jaunu pandēmiju - podkāstu pandēmiju.

Vecā gada nogale un jaunā gada sākums ierasti ir laiks, kad tiek veidoti dažādi apkopojumi un topi, tiek pasniegtas dažādas balvas, un arī podkāstu rūpniecība ne ar ko neatšķiras. Pērngad raidierakstu industrija spēra vēl vienu platu soli uz priekšu savā attīstībā gan pasaulē, gan Latvijā – to apliecina gan dažādi statistikas rādītāji, gan ekspertu novērojumi.

30. septembris bija Starptautiskā podkāstu diena - tā ir jauna tradīcija, ko 2014. gadā aizsāka entuziasti raidierakstu Mekā Amerikas Savienotajās Valstīs. Latvijā podkāstu bums sākās pirms pāris gadiem, un šobrīd mūsu pusē tiek veidoti vairāki simti podkāstu, bet Latvijas Radio pētījumā lēsts, ka jebkad dzīvē podkāstu apzināti pamēģinājuši klausīties 44% jeb vairāk nekā 600 tūkstoši iedzīvotāju.

Atzīmējot Starptautisko podkāstu dienu, Latvijas Radio kā lielākais audio satura veidotājs Latvijā piedāvā sarunu ar podkāstu veidotājiem un klausītājiem par to, kādā attīstības punktā šobrīd ir raidieraksti Latvijā un kādi ir efektīvākie veidi, lai milzīgajā konkurencē tiktu pie auditorijas.

Reizē ar pavasara atnākšanu mēdz uzplaukt arī mīlas ziedi, un, lai cik neticami tas būtu, viens no veidiem, kā iepazīt savu nākamo dzīvesbiedru, ir dalība podkāstā. Spēļu formāta raidieraksti ir mazāk zināmi, taču ļoti aizraujoši ne tikai to dalībniekiem, bet arī klausītājiem.

Pavisam jaunā pētījumā par podkāstu patēriņu Latvijā (par ko vairāk citreiz) secināts, ka Latvijas klausītājiem podkāsta vienas epizodes garumam optimāli nevajadzētu pārsniegt 45 minūtes, bet visbiežāk priekšroka dota epizodēm, kuru garums ir līdz 30 minūtēm. Tiesa, lielu popularitāti gan Latvijā, gan pasaulē iemantojuši podkāsti, kuru hronometrāža sniedzas ievērojami tālāk.

Latvijas Radio 5 - Pieci.lv rīta programmas "Pieci rīti" ik pirmdienas rubrikā par podkāstiem šoreiz runājām par kulināriju. Kulināriju? Tieši tā! Arī šai tēmai pasaulē veltīts vesels lērums raidierakstu, turklāt ļoti interesantos formātos. Tikmēr Latvijas podkāstu kultūrā kulinārijas tēmai joprojām ir lielas izaugsmes iespējas.

Ziņas veic svarīgu funkciju sociāli aktīva cilvēka dzīvē - tās sniedz sajūtu, ka dzīvojam līdzi aktuālajam sabiedrībā, kuras daļa esam. Radio vai TV ēterā ziņas pieejamas konkrētā laikā, sociālajos tīklos tās pieejamas nepārtraukti un ar kaut tikai stundas nobīdi var būt jau pazudušas no mūsu jaunumu joslām. Tikmēr podkāstos ziņas iespējams klausīties tieši tad, kad tās vēlies dzirdēt.

Podkāsti jeb raidieraksti ļauj atdzīvināt mūsdienu informācijas gūzmā maliņā nostumtus, jau aizmirstus seriālus, kā arī laikā, kad ik nedēļu skatītāju vērtējumam tiek nodota jauna kinolente, pagarināt atsevišķu filmu aktualitāti. Video satura veidotāji aizvien biežāk ķeras pie podkāstu radīšanas mārketinga nolūkos.

2020. gada otrajā pusē no ASV pienāca ziņas, ka divi jau gadiem ilgi radīti podkāsti, kuros skanēja mūzika, izņemti no podkāstu aplikācijām pēc skaņdarbu tiesību pārstāvju oficiālām sūdzībām par nelegālu mūzikas izmantošanu. Līdzīgi gadījumi bijuši jau iepriekšējos gados, turklāt vēl smagāki – ar prasībām tiesā par miljoniem dolāru piedziņu.

Šogad podkāstu vilciens uzņēmis vēl nebijušu ātrumu un kopējais aplāžu skaits pasaulē jau sniedzas otrajā miljonā. Lielākie podkāstu spēlētāji "Apple" un "Spotify" nosaukuši savus aizvadītā gada izcilniekus, bet Latvijas Radio klausītāko podkāstu sarakstā atrodams saturs teju jebkurai gaumei.

Divas trešdaļas mileniāļu un Z paaudzes jauniešu, tiecoties pēc jaunām zināšanām, dod priekšroku podkāstiem, nevis grāmatām, liecina ASV un Apvienotajā Karalistē bāzētā izklaides medija "Whistle" šoruden organizētā aptauja.

Sākot ar šo nedēļu, katru pirmdienas rītu Latvijas Radio 5 – Pieci.lv ēterā pulksten 7.25 raidījumā "Pieci rīti" skan rubrika, kurā veidos izpratni par podkāstu pasaules dažādību, pieejamajiem žanriem, patērēšanas paradumiem un citu būtisko šai pasaulē un arī Latvijā strauji augošajā nozarē. Piedāvājam versiju par podkāstiem un to, kā tos atrast, arī LSM.lv.
Svarīgākais šobrīd


















