Izdevniecības “Dienas Grāmata” paspārnē iznācis rakstnieces Noras Ikstenas jaunais romāns “Ūdens mirdzēšana”. Tas ir pirmais autores romāns pēc pasaules popularitāti guvušā “Mātes piena”, kas dienas gaismu ieraudzīja pirms vairāk nekā pieciem gadiem. Jaunā darba galvenais tēls ir Marija – sieviete, kura caur satikšanos un šķiršanos meklē piepildījumu un atklāj arvien jaunus apvāršņus.
Autora ziņas
Vai zinājāt, ka Latvijas Radio ēka Doma laukumā savulaik celta kā Ulmaņlaiku banka? Iespējams, ēkas monumentalitāte un plašums ietekmē arī izcilo akustiku, ar kuru lepojas radio 1. studija. No klasikās un kormūzikas līdz pirmajām estrādes melodijām. Latvijas Televīzijā tapis jauns dokumentāls stāsts par leģendāro Latvijas Radio 1. studiju, kurā notikuši un joprojām notiek pasaules līmeņa ieraksti ar izciliem mūziķiem. Kā sola veidotāji, filma atklās nezināmus vai aizmirstus faktus par studiju un caur rūpīgi atlasītiem arhīva materiāliem un mūsdienu mūziķu atsauksmēm tagadne satiksies ar vēsturi.
Latvijas animācijas klasiķe Roze Stiebra jau gandrīz gadu strādā pie jaunas pilnmetrāžas animācijas filmas “Sirds likums”, kuras scenāriju pēc Jāņa Ezeriņa noveles veidojis Matīss Gricmanis. Režisore savā radošajā darbā arī iepriekš ir izvēlējusies vērtīgu Latvijas literatūras materiālu – Raiņa, Ojāra Vācieša un Kārļa Skalbes darbus, bet otra Rozes Stiebras aizrautība ir animācijas gleznieciskā kvalitāte, ko nosaka filmas mākslinieka izvēle. “Sirds likums” top kopā ar gleznotāju Alekseju Naumovu.
Šī gada sniegs izrādījies lielisks palīgs režisora Aigara Graubas topošās ģimenes filmas “Circenīša Ziemassvētki” veidotājiem. Kino stāsta centrā ir mamma, tētis, divi bērni un Ziemassvētku vecītis, kas, kā izrādīsies, nav tas, par ko uzdodas, un, būdams labais varonis, vienlaikus ir arī sliktais. Bet beigas būs žanram atbilstošas – laimīgas! Un tieši tā vakar noslēdzies arī filmas ražošanas pirmais posms jeb ārskatu filmēšana. Turpinājums jau vasarā, kad tiks filmēti iekšskati.
Tieši pirms gada Berlināle kļuva par pēdējo lielo klātienes kinofestivālu. Šogad festivāls izveidots kā hibrīdmodelis – jūnijā plānoti klātienes kinoseansi un apbalvošanas ceremonija, savukārt šonedēļ virtuālajā vidē norisinās Eiropas filmu tirgus, bet starptautiskā žūrija skatās un vērtē festivāla konkursa filmas. Attālināti festivālā piedalās arī Latvijas kino ļaudis, un šovakar tiešsaistē mūsu virtuālais kino stends pandēmijas nogurdinātajai kino pasaulei piedāvā oriģinālu kinoterapijas seansu.
Šajās dienās, ejot cauri Vecrīgai, gaisā jūtama ugunskura dūmu smarža, bet pie Saeimas nama var satikt 90. gadu stilā ģērbtus ļaudis un cilvēkus ar kinokamerām. Izskaidrojums pavisam vienkāršs – režisora Viestura Kairiša filmas “Janvāris” veidotāji restaurē 30 gadus senus notikumus, kas 1991. gada ziemā izmainīja Latvijas valsts likteni un atstāja emocionālus un neizdzēšamus nospiedumus tolaik jaunu cilvēku dzīvēs. Filmas kulminācijas epizožu filmēšanai mākslinieces Ievas Jurjānes vadībā ir uzceltas barikādes, bet vērienīgajās ainās piedalās dažādu paaudžu aktieri un masu skatu dalībnieki.
Atsākta pēc Noras Ikstenas romāna “Mātes piens” topošās filmas uzņemšana. Režisore Ināra Kolmane februāra nogalē nofilmējusi filmas ziemas epizodes. Ar 25. februārī uzņemtajiem dramatiskajiem notikumiem mežziņa mājās Ikstenas grāmatā sākas stāsts par viņas dzimtu. Ar šo epizodi sāksies arī topošā filma, kas sāpīgi ietekmēs šī stāsta sieviešu likteņus vairākās paaudzēs. Filmēšanas laukumā notiekošo vēroja arī pati rakstniece.
Aktieris Ģirts Krūmiņš uz skatuves un kino var gandrīz visu. Un viņš spēj būt dažāds. Gan kā intelektuālis, kuram vajag līdzās vienu vai otru mūzu – dzejnieks Rainis Jaunā Rīgas teātra (JRT) izrādē "Aspazija. Personīgi", gan kā mūsdienīgi uzspēlēti mierīgs un iekšēji ironisks psihoterapeits seriālā “Projekts: Šķiršanās”.
Šonedēļ kultūras notikumus iesaka kino kritiķe, Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumu un filmu autore Daira Āboliņa. Viņa atzīst, ka ikviens filmas veidotājs cer uz lielo ekrānu, taču šis laiks ir radījis precedentus, kad jauna filma savu kino dzīvi pilnasinīgi piedzīvo mūsu laikam iespējamos formātos.
Kārlis Zahovskis, kurš šogad saņems profesionāla aktiera diplomu, ir viena no Latvijas Televīzijas seriāla “Projekts: Šķiršanās” jaunajām sejām. Debitants kameru priekšā, atveido Haraldu, Lauras un Aivara dēlu, kurš mēdz ar savu telefonu vai planšeti fiksēt notikumus ģimenē. Tā sakot, profesionāli praktizējas filmēšanas mākslā.
Aktieris Gatis Gāga seriālā “Projekts: Šķiršanās” atveido Aivaru, visnotaļ simpātisku, taču mazliet apātisku cilvēku, kuram nav izdevusies mūziķa karjera. Viņa sieva Laura ar savas beķerejas ienākumiem uztur ģimenes materiālo statusu. Aivars neprot sataisīt durtiņas virtuves skapītim, bet toties viņš pasniedz mūzikas stundas savām skolniecēm.
“Projekts: Šķiršanās” jau uzsācis savu iknedēļas dzīvi TV ekrānos. Pēc vairāku gadu pārtraukuma Latvijas Televīzija (LTV) izveidoja 10 sēriju filmu, galvenās radošās pozīcijas uzticot jaunās paaudzes profesionāļiem. Visciešākā sadarbība filmēšanas laukumā veidojās operatoram Ņikitam Korņevam un režisorei Lindai Oltei. Viņiem abiem tā ir debija šāda mēroga projektā. Lai atrastu savu stilu, viņi kopā skatījās pasaules mēroga piemērus un meklēja šim stāstam piemērotākos radošos risinājumus, sākot ar kadra kompozīciju un beidzot ar koloristiku un kopējo vēstījuma intonāciju.
Rēzija Kalniņa šoruden daudz strādā, ieklausoties sevī, meklējot jaunas radošas izpausmes. Vasaras lielākais darbs, kas sagādājis gandarījumu, ir seriāls “Projekts: Šķiršanās”, kurā viņa spēlē galveno lomu, uzņēmēju Lauru. Laurai ir divi pieauguši bērni, un viņa kopā ar vīru Aivaru laulībā ir nodzīvojusi 20 gadus. Viņa ir tā, kas ierosina šķiršanos, jo uzskata, ka attiecības ir sevi izsmēlušas.
Šķiršanās ģimenē ir sāpīgs un sarežģīts process. Katrs, kurš ir saskāries ar to savā, savu vecāku, draugu vai tuvu kaimiņu dzīvē, šim apgalvojumam piekritīs. Tomēr tā ir dzīve, kurā mēs neesam pasargāti no emocionālām krīzēm, un dažkārt arī “melnajā svītrā” ir svarīgi paskatīties uz to visu no malas pat ar humora piešprici. Latvijas TV jaunais seriāls “Projekts: Šķiršanās” ļaus sekot uzņēmējas Lauras (Rēzija Kalniņa) un klarnetista Aivara (Gatis Gāga) ģimenes peripetijām, kad 20 gadus pēc kopdzīves sieva ierosina šķirt laulību. Jaunā seriāla darbība notiek mūsu dienās, un Covid-19 situācija daudzas situācijas sabiezina. Pirms sākam sekot seriāla varoņiem, satikos ar psihoterapeitu Andri Veselovski, kurš ikdienā konsultē savus klientus ar līdzīgām problēmām.
Kā liecina Valsts Kultūrkapitāla fonda mājas lapā publicētā informācija, no 3. augusta komersanti, biedrības un nodibinājumi, kuru darbība saistīta ar pastāvīgu publisku kultūras norišu nodrošināšanu, var pieteikties Valsts kultūrkapitāla fonda 2,3 miljonu eiro vērtajai mērķprogrammai.
Piektdien ''Hanzas peronā'' pirmizrāde Antona Čehova lugai “Trīs māsas” Vladislava Nastavševa režijā. Izrādes mēģinājumi sākās jau karantīnas laikā, Zoom tiešsaistē, tagad ļaujot skatītājiem pilnībā izbaudīt klātienes sajūtu. “Trīs māsas” tiks spēlēta desmit reizes, un tajā iesaistīti vairāku profesionālo teātru aktieri. Īpaša pazīme – izrāde ir bilingvāla. Čehova teksti no skatuves skan gan latviešu, gan krievu valodās.
Rīgas pašvaldība eksperimenta veidā pirmo reizi īsteno vasaras ielas ideju. No šodienas uz vienu mēnesi Tērbatas ielu atvēlēta gājējiem, velobraucējiem, māmiņām ar bērnu ratiņiem un mazuļiem. Ir paplašinātas kafejnīcu āra terases un atvesti zaļie augi. Nedēļas nogalēs tiks piedāvāta kultūras programma ar diskusijām un ielu mūziku.
91 gada vecumā mūžībā devies itāļu mūzikas leģenda, komponists Enjo Morikone (10.11.1928.–06.07.2020.), vēsta ārzemju mediji.
“Katra dienas simtgadē. Gadalaiki. Rudens” ir režisores Dzintras Gekas 2018. gada Latvijas dzīves “odisejas” ceturtā un noslēdzošā daļa, kas sākas ar lietus čaboņu, lāsēm pret stiklu un koku galotnēs. Pirmie nosarkušie koki filmas kadra gleznai piešķir iekšēju lirisku dinamiku. Rihards Plešanovs aizkadrā atskaņo Pētera Vaska “Rudens klaviermūziku”.