Rudīte Spakovska

LTV Ziņu dienesta atbildīgā producente

Apskatīt autora rakstus: Angliski Latviski Krieviski

Autora ziņas
Pētījums: Pircēji Latvijā retāk izvēlas vietējās preces un ekoloģiskos produktus
Pētījums: Pircēji Latvijā retāk izvēlas vietējās preces un ekoloģiskos produktus
Tehnoloģiskās lietas, piemēram, kasi, kurā paši sevi apkalpojam, vai skeneri, ar kuru paši saskenējam sava iepirkuma groza saturu, pieņemam labprātāk nekā iepriekš, arī attālināti iepērkamies vairāk. Un pārsteidz divas tendences patērētāju uzvedībā – pircēji retāk izvēlas Latvijas preces un ekoloģiskos produktus.
Uzņēmējdarbībā modē zaļā krāsa. Kā ar to pelnīt?
Uzņēmējdarbībā modē zaļā krāsa. Kā ar to pelnīt?
Klasiskais melnais vienmēr ir bijis modē, uzņēmējdarbībā jaunā modes krāsa ir zaļā. Globālā sasilšana, piesārņotie okeāni, atkritumu daudzuma pieaugums pasaulē vairs nav tikai problēmas, par kurām uztraucas un strīdas zinātnieki. Ne tikai politiskajā dienaskārtībā, bet arī mūsu ikdienas dzīvē aizvien pārliecinošāk ienāk tādi jēdzieni kā ilgtspēja, otrreizēja pārstrāde, atjaunojamie resursi, dabai draudzīgs dzīvesveids.
KARTE: Jaunajās novadu robežās starp vietvarām mazāka nevienlīdzība
KARTE: Jaunajās novadu robežās starp vietvarām mazāka nevienlīdzība
Jaunās pašvaldības sākušas darbu jaunās robežās. Administratīvi teritoriālās reformas viens no mērķiem bija samazināt nevienlīdzību starp novadiem. Salīdzinājumā ar Latvijas karti pirms 1. jūlija, jaunais novadu iedalījums to ir mazinājis. Arvien vairāk pašvaldības kļūst pašpietiekamas, liecina Latvijas Universitātes (LU) un “Latvijas Mobilais telefons” (LMT) veiktā iedzīvotāju uzvedības analīze. Kāda bijusi iedzīvotāju ekonomiskā aktivitāte pirms reformas, kāda tā prognozēta tai stājoties spēkā, un kādas pozitīvas izmaiņas novados ieviesusi Covid-19 pandēmija?  
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns: ieguvumi un riski
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns: ieguvumi un riski
"Finanšu pote" 1,82 miljardu eiro apmērā, ko Latvija saņems no Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas un noturības mehānisma, ir desmitā daļa no turpmākajos 7 līdz 8 gados tautsaimniecībai pieejamajiem kopumā apmēram 18 miljardiem eiro. Kā šī nauda tiks ieguldīta, to kopā ar ekspertiem analizē Latvijas Televīzijas Ziņu dienests. Kādi ir gaidāmie ieguvumi, neizmantotās iespējas un būtiskākie riski, kas jāņem vērā, realizējot plānotās ieceres?
Kā tirgoties «Amazon» platformā. «Senās klēts» pieredze ar cimdu grāmatu
Kā tirgoties «Amazon» platformā. «Senās klēts» pieredze ar cimdu grāmatu
Iekarot visas pasaules tirgu vai vismaz nelielu siltu nišiņu kādā lielā, bagātā tirgū ārpus Latvijas robežām – šādi un līdzīgi plāni ir daudziem Latvijas uzņēmējiem. Viens no ceļiem – pasaules lielie interneta tirgošanās milži. Piemēram, "Amazon", kur šobrīd par 47,99 dolāriem ASV tirgū var iegādāties grāmatu "Mittens of Latvia", kas latviski izdota kā "Latviešu cimdi". Un tieši ar šo grāmatu sākās uzņēmuma "Senās klēts" ceļš "Amazon" tirdzniecības platformā. Izrādījās, ka latviski izdoto grāmatu pērk visā pasaulē.
KARTES: Kādi ir partiju panākumi un neveiksmes pašvaldību vēlēšanās?
KARTES: Kādi ir partiju panākumi un neveiksmes pašvaldību vēlēšanās?
Raibs kā lupatdeķis – tā var teikt par karti, ja saliek kopā pašvaldību vēlēšanu rezultātus. Bet daudzus no šiem novadiem turpinās vadīt līdzšinējie vietvaras turētāji. Kuras partijas iekļuva vai neiekļuva domēs tajās pašvaldībās, kur tās startēja, un cik daudz deputātu tām būs, var izpētīt LTV  kartēs.
Kādas ir partiju ambīcijas 2021. gada pašvaldību vēlēšanās?
Kādas ir partiju ambīcijas 2021. gada pašvaldību vēlēšanās?
Šīs pašvaldību vēlēšanas iezīmēsies ne tikai ar lielāku konkurenci par vietvaru deputātu amatiem. Šogad, pēc reģionālās reformas, pašvaldības ir lielākas un tas nozīmē – par varu tajās vairāk konkurēs nosacīti "lielās" politiskās partijas. 
Latvijai finanšu pratībā – divnieks. Kā uzlabot iedzīvotāju zināšanas?
Latvijai finanšu pratībā – divnieks. Kā uzlabot iedzīvotāju zināšanas?
Prast rīkoties ar naudu, to māca jau skolās, bet līdzīgi kā ar sinusiem, kosinusiem – ne visi šīs iemaņas profesionāli pielieto ikdienā. Vai, piemēram, kādas ir sekas tam, ja sociālismā skolotus cilvēkus iemet atmodas kapitālismā ar visai draņķīgiem likumiem – redzējām 2008. gada krīzē. Valstī tapusi jaunā finanšu pratības stratēģija 2021.–2027.gadam. Ko tā paredz?
Maksātnespējas brīdinājuma signālus uzņēmumā var arī palaist garām
Maksātnespējas brīdinājuma signālus uzņēmumā var arī palaist garām
Covid-19 ir ne tikai veselības nozares problēma, bet arī pamatīgs ekonomikas grāvējs – vismaz vairākām nozarēm. Attiecīgi uzņēmumiem šobrīd ir īpaši svarīgi sekot, vai tepat aiz stūra jau nedraud maksātnespējas problēmas. Turklāt daudzos Latvijas mazajos un vidējos uzņēmumos pats īpašnieks ir cilvēks-orķestris, kas ne tikai vada ikdienas darbu, bet arī seko līdzi finanšu rādītājiem. Darot visu, brīdinājuma signālus var arī palaist garām. 
«Pievienotās vērtības» akciju spēlē līderu maiņa; portfeļu ienesīgums vēl zem vidējā
«Pievienotās vērtības» akciju spēlē līderu maiņa; portfeļu ienesīgums vēl zem vidējā
Ir pagājuši trīs mēneši, kopš raidījums "Pievienotā vērtība" uzsāka praktisku eksperimentu – ieguldīšanu Baltijas uzņēmuma akcijās, lai mācītos no savām kļūdām, saprastu, kā un kas tas ir. Un protams, lai noskaidrotu – kuram no abiem – Jānim Ramānam vai Rudītei Spakovskai tas izdosies labāk. Noteikumi vienkārši – katrs atvēl 300 eiro personīgās naudas, lai veidotu savus akciju portfeļus. Abi drīkst pirkt un pārdot Latvijas biržā kotētu uzņēmumu akcijas, bet tomēr, lai interesantāk, Jānis pērk Igaunijas uzņēmumu akcijas, Rudīte – Lietuvas.
«Pievienotā vērtība» dodas akciju tirgū... un pieļauj pirmās kļūdas
«Pievienotā vērtība» dodas akciju tirgū... un pieļauj pirmās kļūdas
Mācīties darot un mesties akciju tirgū, turklāt izstāstot, kā tas ir – pirkt akcijas un sekot līdzi notikumiem biržā, un arī sacensties,  kuram tad portfeli izdosies vairāk pieaudzēt (vai vismaz – mazāk zaudēt). Tāds ir raidījuma "Pievienotā vērtība" komandas plāns.
Meža veltēm vācēju netrūkst, cenas šogad ir nedaudz zemākas
Meža veltēm vācēju netrūkst, cenas šogad ir nedaudz zemākas
Mēdz teikt - nauda neaug kokos, bet vasaras un rudens sezonā nauda aug Latvijas mežos un ir pieejama ikvienam, kurš vien grib un var to uzlasīt. Runa ir par meža veltēm – sēnēm un ogām. Uzņēmumi, kas iepērk meža veltes, atklāj, ka šogad lasītāju netrūkst, bet cenas ir nedaudz zemākas.
Jaunus uzņēmumus Covid-19 krīzes laikā Latvijā dibinājuši mazāk
Jaunus uzņēmumus Covid-19 krīzes laikā Latvijā dibinājuši mazāk
Latvijā sabremzējās jaundibināto uzņēmumu skaits, un tas bija vērojams īpaši aprīlī, atzīst “Lursoft” valdes locekle Daiga Kiopa. Iepriekš vidēji dienā tika reģistrēti 35-40 jauni uzņēmumi, tad šā gada marta beigās, aprīli dienā vairs tika dibināti tikai aptuveni 25 uzņēmumi. Bet labā ziņa ir tā, ka šī tendence nav saglabājusies ilgtermiņā.
«Swedbank» pētījums: Tēriņi pieaug tikai pārtikai un būvniecības precēm
«Swedbank» pētījums: Tēriņi pieaug tikai pārtikai un būvniecības precēm
Līdz šīs dienas pēcpusdienai dīkstāves pabalsti izmaksāti gandrīz 28 tūkstošiem darbinieku, un kopumā strādājošie, kuru uzņēmumi Covid-19 dēļ samazinājuši vai neturpina darbu, saņēmuši 8,8 miljonus eiro. Taču Covid-19 mainījis arī iedzīvotāju patēriņa ieradumus. Nelielu ieskatu var gūt no anonimizētiem datiem par banku kontiem.
Palēnām arī automašīnas sāk tirgot tiešsaistē
Palēnām arī automašīnas sāk tirgot tiešsaistē
Pieprasījums pēc automašīnām Covid-19 krīzes laikā ir samazinājies. Bankas arī ir ļoti kūtras kredītu došanā. Vienlaikus auto tirgotāji sāk nodarboties arī ar attālinātu automašīnu tirdzniecību.
Martā gada inflācija - 1,4%
(papildināts)
Martā gada inflācija - 1,4% (papildināts)
2020. gada martā, salīdzinot ar 2019. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis  palielinājās par 1,4 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 0,9 % un pakalpojumiem – par 2,7%.
Covid-19 krīzes laikā izpērk arī galda spēles
Covid-19 krīzes laikā izpērk arī galda spēles
“Pirmā mūsu reakcija bija – mēs nolēmām vieni no pirmajiem aizvērt veikalus, jo jutām, ka pieprasījums pēc galda spēlēm - kas nav griķi vai tualetes papīrs -, būtiski pieauga un [veikalā] pieauga cilvēku apjoms,” Latvijas Radio stāstīja “Brain Games publishing” vadītājs Egils Grasmanis.
Hakatonā uzvarējusī komanda gatava ražot sejas vairogus
Hakatonā uzvarējusī komanda gatava ražot sejas vairogus
Hakatonā, kur meklēja veidus, kā cīnīties ar Covid-19, uzvarēja komanda, kas piedāvāja ražot sejas vairogus. Un šis ir stāsts par preci, kuras ātras saražošanas iespējas izdomāja vien pirms pāris dienām, bet potenciālie lietotāji – mediķi, veikalu apkalpojošais personāls un ikviens, kurš šajā laikā turpina darbu, grib saņemt jau šodien.

Vairāk

Svarīgākais šobrīd