Gleznotāja Johana Valtera gleznas skan. Viņš gleznoja mūziķus un pats allaž bija kopā ar savu vijoli – tādu glezniecības klasiķi ieraugām arī viņa 150. dzimšanas dienai veltītajā izstāde “Mājas koncerts. Johanam Valteram – 150” Rīgas Jūgendstila centra muzejā.
Autora ziņas
Stāsts par sievietes ilgām – tik neparasts Valmiera Drāmas teātrī izvērties skatuves variants par slaveno mīlnieku Donu Žuanu. Lietuviešu režisors Rolands Atkočūns iestudējis Ērika Emanuela Šmita lugu "Valoņas nakts”, kuras centrā Dona Žuana sievietes. Izrāde dod iespēju spilgtas lomas atveidot Valmieras teātra aktrisēm.
Pēdējā laikā Nacionālajā teātrī atkārtoti top savulaik zīmīgu lugu iestudējumi. Tāda noteikti ir Pētera Pētersona luga "Man 30 gadu”. Pirmo reizi teātrī tā iestudēta 1962. gadā Alfreda Jaunušana režijā, bet atkārtoti pagājušajā sezonā Ināra Slucka to veidoja kā muzikālu melodrāmu par trīsdesmitgadniekiem, par viņu dzīves jēgas meklējumiem un mīlestību.
Kā mazināt plaisu starp skatuves mākslas radītājiem un vērtētājiem – šis ir viens no aspektiem topošo teātra zinātnes studentu mācību procesā. Mācību kursa "Teātra mākslinieku radošā darba specifika” ietvaros uz nodarbībām nākuši teātra praktiķi, lai topošos teātra zinātniekus un kritiķus iepazīstinātu ar sava radošā darba specifiku.
"Šī izstāde ir veidota 3. Ziemeļvalstu modes biennālei, kas tika atklāta 2014. gadā. Mēs uzrunājām divas mākslinieces - Sāru Kūperi un Ninu Gorferi - un jautājām, vai viņas vēlētos būt šīs izstādes kuratores. Sākumā šaubījās, jo strādā ar mākslas fotogrāfiju, veidojot foto projektus, bet neko saistībā ar modi," īsu ieskatu izstādes vēsturē sniedz Ziemeļu mājas pārstāve Kristīne Ingvarsdotira.
Divas trešdaļas Latvijas iedzīvotāju dzīvo dzīvokļos un tas ir augstākais īpatsvars starp Eiropas Savienības valstīm. Tieši tādēļ Latvijas paviljona ekspozīcija Venēcijas biennālē - prestižākajā pasaules arhitektūras izstādē - pērn pievērsās tieši daudzdzīvokļu namiem. Tagad daļa izstādes “Kopā un atsevišķi” aplūkojama Rīgā.
Izstāžu zālē "Rīgas mākslas telpa” no 2. februāra skatītāji tiek aicināti uz mākslinieka Pētera Sidara un dzejnieka Pāvila Raudoņa kopīgo izstādi "Starp redzamajām robežām”. Skulpturālās košās plastmasas gleznas papildina trioleti un haikas. Plastmasa ir materiāls, ar kuru var spēlēties, atzīst Pēteris Sidars, savukārt Pāvils Raudonis katram Pētera darbam rakstījis dzeju, tā radot ciklu "Pētera trioleti”.
Dailes teātra Kamerzālē 30. janvārī pirmizrāde – režisors Mihails Gruzdovs iestudējis bulgāru dramaturģes Janas Dobrevas lugu "Smilšu cilvēciņi”. Katras sievietes liktenis ir sarežģīts, noslēpumains, tāpēc arī interesants, atzīst režisors, turklāt šajā iestudējumā atklājas četru sieviešu dzīves. Par izrādes formu režisors izvēlējies lirisku klaunādi. Četru sieviešu lomas izrādē atveido aktrises Akvelīna Līvmane, Vita Vārpiņa, Anete Krasovska un Ieva Florence.
Mākslinieces Ilzes Aulmanes darbus pašlaik var skatīt divās izstāžu vietās Rīgā. Kopš janvāra sākuma kultūras pilī "Ziemeļblāzma”skatāma viņas ainavu izstāde "Piejūras pilsēta”, savukārt pirms nedēļas atklāta personālizstāde "Burblis” galerijā "Istaba”. Instalācijas tēma ir par cilvēka privāto telpu kā trauslu burbuli, kas jānosargā. Māksliniece savā darbā vēlas akcentēt pozitīvo, iespējams, to ietekmējis darbs ar bērniem, jo Ilze Aulmane ir ne tikai māksliniece, bet arī kuratore un mākslas pedagoģe.
Latvijas Radio koris turpina ciklu ”Sakrālie dziedājumi” ar koncertprogrammu "Avilas Terēzes lūgšanas”. Uzmanības centrā šoreiz 16. gadsimta Spānija un Avilas reģiona dižgari – komponists Tomass Luiss de Viktorija un divi vārda meistari Svētais Jānis un Svētā Terēze. Viņu radītie teksti turpina iedvesmot arī mūsdienu komponistus. Programmā iekļauti gan izcilā britu komponista Džonatana Hārvija, gan ukraiņu skaņrades Gaļinas Grigorjevas opusi, gan Latvijā mītošā Matīsa Čudara skaņdarbs – daļas no cikla "Mīlestības vēstules Dievam”.
Latvijas 20. gadsimta mākslā ir leģendāras izstādes, un viena no tādām bijusi izstāde "Forma. Krāsa. Dinamika”. Tieši pirms 40 gadiem tā bija iekārtota Pēterbaznīcā un bijusi novatoriska vairākos aspektos, gan ar kinētiskās mākslas objektiem, gan kā pirmā legālā abstraktās mākslas pārstāvība sociālistiskā reālisma apstākļos.
Ar trim laikmetīgās dejas horeogrāfēm un dejotājām Līgu Ūbeli, Danu Zvonarjovu un Lauru Kušķi tiekos “Dirty Deal Teatro” telpās. Alise Madara Bokaldere nav klāt, jo pašlaik piedalās vēl citā projektā ārpus Latvijas. Taču triju jauno horeogrāfu darbi – 20 minūšu gari solodarbi skatītāju vērtējumam tiks nodoti pavisam drīz.
Tatjana Krivenkova savai jaunākajai izstādei devusi nosaukumu "Veltījums slaveniem gleznotājiem. Ravēšana”. Izstāde veltīta meistariem, kuri ietekmējuši un attīstījuši krāsu pasauli. Lai arī konkrēti meistaru vārdi netiek nosaukti, sarunā māksliniece atklāj, kurš mākslinieks devis impulsu šai iecerei. Izstāde no 13. decembra skatāma galerijā "Māksla XO”.
Galerijā "Māksla XO” skatāma tēlnieces Olgas Šilovas izstāde "Milda trīs ceturtdaļu pagriezienā”. Tautumeitas profils uz Latvijas pirmskara sudraba piecu latu monētas, ko tautā sauc par Mildu, ir bijis tēlnieces iedvesmas avots un rosinājis veidot skulptūras dažādos materiālos – bronzā, granītā, alumīnijā un citos materiālos.
Galerijā "Daugava” aplūkojama Vijas Zariņas personālizstāde "Uzgleznotā daba”. "Es gleznoju nevis konkrētu vietu, bet sajūtu," tā par savas jaunākās izstādes darbiem saka māksliniece. Sarīkot izstādi Latvijas valsts simtās jubilejas mēnesī nav nejaušība. Gleznotāja Vija Zariņa saņēmusi aicinājumu no galerijas vadītājas Andas Treijas un uzsver, ka tas ir liels gods. Zariņas interešu lokā joprojām ainava, un ekspozīciju veido septiņi jauni darbi.
Brīvības piemineklim – Latvijas brīvības simbolam – allaž bijusi liela un vēsturiska nozīme. Šogad 18. novembrī pie pieminekļa ritēs svinīgs muzikāls notikums "18.11”. Tas iecerēts kā multimediāls stāsts, kurā galvenais stāstnieks pats Brīvības piemineklis, ar tēlnieka Kārļa Zāles vēstījumu – caur valsts pamatvērtībām uz brīvību un izcilību. Koncertuzveduma pamatā valsts vēsturē nozīmīgi skaņdarbi, kā arī dzeja un proza, ko runās dažādi cilvēki no visas Latvijas. Šajā koncertā piedalīsies ap 600 dalībnieku.
Mākslinieki trijās paaudzēs – tāda ir Zariņu dzimta. Gleznotājs un pedagogs Indulis Zariņš aizsācis dzimtas mākslinieku līniju, ko turpina viņa dēli Kristaps un Kaspars, arī viņu sievas ir mākslinieces un mazmeita Paula Zariņa-Zēmane tāpat. Latvijas Radio raidījumā “Dzimtas saknes” iepazīstam piecas šīs dzimtas paaudzes – māksliniekus, amatniekus-inženierus – un paaudzes, kuru sākotnējais rūdījums sniedzas līdz pat Sibīrijas taigai.
Latvijā karikatūras “zelta laikmets” iestājās 20.gadsimta sākumā.Karikatūrā un šaržā mākslinieki portretējamā cilvēkā tver būtiskāko un raksturīgāko. Karikatūras izplatība un attīstība cieši saistīta ar drukas tehnikas pilnveidošanu un periodisko izdevumu skaita pieaugumu, un Aleksandras Beļcovas karikatūra žurnālam “Ho-Ho” pārstāv šī žanra “zelta laikmetu” – 1924.gadu.
Nedēļas nogalē durvis vēra grandioza portretu izstāde Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, kas piedāvā Latvijas mākslinieku spilgtāko portretu izlasi gadsimta griezumā. Latvijas Radio turpina iepazīstināt ar desmit portretu izlasi, kas simboliski raksturo Latvijas mākslu cauri desmitgadēm. Šoreiz stāsts - par fotogrāfa Gunāra Bindes 1965.gadā uzņemto leģendāro režisora Eduarda Smiļģa portretu, kas tapis pusgadu pirms viņa aiziešanas mūžībā.
Vara Braslas filma "Ūdensbumba resnajam runcim" (2004) kļuva par gada visvairāk apmeklēto Eiropas filmu Latvijā, saņēma "Lielo Kristapu" kā labākā spēlfilma, laika gaitā tā izrādīta vairāk nekā 30 starptautiskos kino festivālos, saņemot neskaitāmas balvas, taču pats galvenais – tā ir skatītāju mīlēta joprojām. Dažas filmas epizodes folklorizējušās, un tolaik mazie filmas varoņi tiek atpazīti pat pēc daudziem gadiem.
Ceturtais stāsts desmit portretu izlasē, ar kuru iepazīstina Latvijas Radio raidījumi “Labrīt” un “Kultūras Rondo”, sakņojas 20.gadsimta 40.gados. Šī perioda atspoguļošanai izvēlēts gleznotājs Jānis Pauļuks un viņa darbs “Felicita pie galda”, kas datēts ar 1945.gadu. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja glezniecības kolekcijas “Arsenāls” (20.gs. 2.puse – 21.gs.) glabātāja Ilze Putniņa izvēlējusies Jāņa Pauļuka gleznoto Felicitas portretu.
Otrais stāsts desmit portretu izlasē, ar kuru iepazīstina Latvijas Radio raidījumi “Labrīt” un “Kultūras Rondo”, sakņojas 20.gadsimta 20.gados. Tas vēsta par latviešu modernista Niklāva Strunkes neliela izmēra darbu (34 x 32 cm), kas pieder pie Latvijas klasiskā modernisma virsotnēm un saucas “Galvas konstrukcija. Ivo Pannadži portrets”.