Valters Sīlis: Mūsu atmiņa izveido skaistus stāstus no realitātes

Izrādes “Pēc grāmatas motīviem” režisors Valters Sīlis atklāj savu aizraušanos ar austriešu rakstnieka Tomasa Bernharda darbiem.

“Es pie šī autora atgriezos pēc desmit gadu pārtraukuma. Vairākus viņa darbus lasīju. To tik vien darīju. Viņš mani uzrunāja. Viņa lugas ir sarežģīti iestudēt, bet tajā pašā laikā viņš kaut kā iedarbojas uz domu gājienu un rada asociācijas ar tavu personīgo dzīvi. Tad tieši šī saspēle ar kaut ko ļoti personīgu, kā viņš spēlējas ar fikciju. Šis romāns rada autobiogrāfijas iespaidu, bet nekas no tā nav patiess, varbūt citi cilvēki, citi tēli,” atzīst Valters Sīlis.

“Viņam ir daudz darbu par draudzībām, gandrīz visi romāni ir par to pašu, tikai dažādās versijās. Interesanti tur būt tajā nihilismā, dažu brīdi depresijā, kādu viņš rada ar saviem tekstiem. Viņš ļoti skaisti māk notvert to domu gaitu. Radās asociācijas un gribējās atrast veidu, kā savienot ar personīgo pieredzi. Fikcijā reti ko var izdomāt, mēs tāpat ņemam no savas personīgās pieredzes, tad nedaudz teatralizējam. Tas, ko mūsu atmiņa arī mēdz izdarīt, viņa uztaisa skaistus stāstus no tā, kas bija realitāte,” turpina Sīlis.

Izrādei cauri vijas divi stāsti, jau minētais Bernharda romānā aprakstītais, un otrs  ir režisora personisks stāsts par tikšanos ar ģeniālu cilvēku jaunībā, kas noved pie sastapšanās ar mākslu un atstāj paliekošu iespaidu uz visu turpmāko dzīvi.

“Bernharda  romānu varonis visu laiku skatās pagātnē, un ir grūti iedomāties, ka viņam būs nākotne. Neiespējami redzēt, ka šim cilvēkam varētu būt nākotne,”

vērtē Sīlis.

“Varoņi to vien dara, kā domā par savu nākotni, un tad ir tagadne, absolūti nedroša, kuru mēs bieži pavadām lielās šaubās par to, ko darām, kāda tam ir jēga, kur atrodamies. Mēģinājums bija notvert tieši tās asociācijas, kas raisās romāna lasīšanas procesā, kā iedarbojas uz nedrošākajām tavas dzīves zonām,” stāsta Sīlis.

Arī aktieris Jānis Kronis atklāj, ka, strādājot pie šīs lomas, izjutis lielākas šaubas nekā citkārt.

“Varbūt mēģinājumu laikā sāku šaubīties vairāk tieši tāpēc, ka daudz runājām par šaubām, izdošanos, neizdošanos. Ne par izrādi, bet to, vai tas, ko darām dzīvē, izdodas,” stāsta Jānis Kronis.

Izrādē izmantoti fragmenti no Tomasa Bernharda romāna “Noriets”, kā arī Franca Kafkas un Kārļa Skalbes darbu fragmenti. Izrādes dramaturģiju radījis Valters Sīlis, bet tās teksti veidoti kopā ar aktieriem Jāni Kroni un Alisi Danovsku.

“Sākotnēji ilgi improvizācijas veidojām, tad veidojām tekstus. Bernharda teksts ir garāks oriģinālā par cilvēku, kurš ir tādā kā bedrē. Tas bija grūtāks moments kaut ko dabūt, bet tur jau tas skaistums, ka veidojas paralēles romānam un atmiņām. Pamazām liekot kā tādus lego klucīšus, mums ir izdevies kaut ko salipināt kopā,” uzskata Kronis.

“Man liekas, ka uzsvars ir uz cita līmeņa cilvēku, kuram ir bijusi cita sagatave bērnībā. Tāds kā garīgais līderis. Ir bijis dzīvē, ka tādu cilvēku satiec, gribas no viņa pa ņemt visu, ko vien var paņemt. Tādi cilvēki dzīvē ir bijuši un būs,” atzīst Alise Danovska.

“Tur ir pusaudžu spēja runāt ļoti atklāti par svarīgām tēmām, bet tajā pašā laikā būt ļoti kautrīgam un nespēt apjaust. Ir patīkami atgriezties momentā, ka vari brīvi runāt par svarīgām tēmām.

Kopā esam veidojuši un savā starpā mēģinājumu procesā esam daudz izrunājuši, par ko ikdienā nebūtu iedomājies,”  stāsta Kronis.

Alise Danovska arī dzīvē sastapusi tādus cilvēkus, kāds ir viņas atveidotais varonis – ļoti apdāvināts skolēns no Vācijas. Viņa uzskata, ka izrāde ir par iekšējo balsi, iekšējo pasauli, kas nemitīgi tevi urda un tirda, un arī ļoti talantīgam cilvēkam ir jācenšas atrast veids, kā to nomierināt, lai saprastu, ka viss ir kārtībā un jāturpina darīt iesāktais.

Valters Sīlis norāda, ka izrādē spēlējas ar dažādiem domāšanas veidiem un dažādu paaudžu cilvēkiem atšķiras veids, kā viņi runā par nopietnām lietām. Viņš vērtē, ka izrāde var uzrunāt arī jaunus cilvēkus.

Izrādes skaņu mākslinieks ir Reinis Indāns, scenogrāfiju veidojis Uģis Bērziņš, bet gaismu mākslinieks Jānis Sniķers.

Jauniestudējumu “Pēc grāmatas motīviem” Dirty Deal Tetaro rādīs 17., 18. un 19. martā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti