Lai uzlabotu sabiedrības izpratni par izziņas procesiem, kas saistīti ar medijpratību un to, kā mākslīgais intelekts un mūsdienu tehnoloģijas ietekmē mediju satura veidošanu un patērēšanu, 12. decembrī Valmierā norisināsies starptautiska sarunu laboratorija. Tai līdzi varēs sekot arī LSM.lv tiešraidē.
Lai veicinātu medijpratību un iedvesmotu jauniešus, organizācija "Avantis" un kustība "Young Media Sharks" no 28. novembra līdz 7. decembrim organizē mediju meistarklašu tūri Rīgā, Jūrmalā un Kuldīgā.
To, cik ticama ir ziņa vai jebkurš cits mediju vēstījums, nosaka izmantotie avoti jeb tas, no kurienes nāk informācija. Nekritiski izvēloties avotus, ar informāciju viegli maldināt, dezinformēt vai iebiedēt.
Pasūtiet “Artrovex” krēmu ar papildu atlaidi, un uz visiem laikiem aizmirstiet par locītavu un mugurkaula problēmām. 78 gadus vecais Andris bija viens no daudzajiem, kas noticēja uzmācīgajām reklāmām internetā. Par brīnumlīdzekli samaksāja 39 eiro, taču solītā efekta nebija, un Andris pievērsās faktu pārbaudei. Viņš noskaidroja, ka uzņēmums melo un medicīnas profesori, kas reklāmās aicina pirkt šos un citus ārstniecības produktus, patiesībā ir izdomāti.
Medijpratības iniciatīvas "Pilna doma" piesaistītie mediju profesionāļi novembrī viesosies 45 Latvijas skolās. Tās skolas, kuras vēl nav paspējušas pieteikties uz žurnālistu vadītajām nodarbībām 10. un 11. klašu skolēniem, aicinām to izdarīt tīmekļa vietnē www.pilnadoma.lv.
Pagājušajā nedēļā lielākā daļa Latvijas interneta portālu prognozēja gandrīz katastrofālu ainu. Automašīnu turpmāk varēšot atļauties tikai bagātnieki, tā kļūšot par privilēģiju turīgajiem un nepanesamu slogu pārējiem. Pie rakstiem krājās nikni komentāri. Sociālajos tīklos šo ziņu komentēja un tālāk padeva simtiem cilvēku. Pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica" faktu pārbaudes projektā “Re:Check” vētīts, kas radīja ažiotāžu.
Cilvēku dezinformēšana ir iespējama, jo tikai maza daļa internetu un sociālo tīklu lietotāju apzinās šādu riskus. Tā intervijā “Pasaules panorāmai” atzīst ASV medijpratības eksperte Katja Vogta, kas ilgstoši strādājusi dezinformācijas kampaņu izsekošanā Krievijā un Ukrainā.
15. novembrī Rīgas cirkā pirmizrādi piedzīvos teātra trupas “Kvadrifrons” izrāde “Fake News!”. Tā radīta, veicot padziļinātu analīzi par viltus ziņu jēdzienu un ietekmi Latvijā. Darba autori centušies aptvert šauro robežu, kas atšķir pilnīgas muļķības no subjektīvi nepieņemama viedokļa, patiesību un spekulatīvām interpretācijām un faktus no gaumes, paziņojumā medijiem informē trupas pārstāvji.
Medijpratība pamatoti ir kļuvusi par vienu no aktuālajiem jēdzieniem — pēdējo gadu laikā daudzos dažādos veidos publiskajā telpā ir runāts par mūsdienu mediju lietotājiem nepieciešamajām prasmēm. Cita aktualitāte ir “influenceri” — populāri sociālo mediju lietotāji, kas mēdz pelnīt naudu ar dažādu lietu vai zīmolu reklamēšanu. Lai gan influenceri šad tad tiek pieminēti arī medijpratības kontekstā, tomēr tie būtu pelnījuši daudz plašāku kritisku uzmanību. Meli un maldi eksistē ne jau tikai “viltus ziņās”, bet arī retušētajās un filtrētajās sociālo mediju satura plūsmās.
Dati ir 21. gadsimta nafta, lai par to pārliecinātos, atliek vien apskatīties uz pasaules divu lielāko datu uzņēmumu, "Google" un "Facebook", tirgus vērtību.
Kopš 23. augusta Krievijas valsts iestāžu informācijas kanāli ir pilni ar melīgiem vēstījumiem par to, kas notika pirms 80 gadiem. Kā Krievijas varas iestādes vilto Otrā pasaules kara vēsturi, un ar ko šāda rīcība skaidrojama? Arī to faktu pārbaudes projektā "Re:Check" pētīja pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica".
Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta solījums, ka pēc atkritumu izvešanas uzticēšanas uzņēmumam "Tīrīga" atkritumu apsaimniekošanas tarifs galvaspilsētā pieaugs vidēji par 9%, nav korekts. Tāpat patiesībai neatbilst Rīgas mēra Oļega Burova ("Gods kalpot Rīgai") sacītais, ka Konkurences padome (KP) iepriekš nebrīdināja par monopola riskiem atkritumu apsaimniekošanā. To faktu pārbaudes projektā "Re:Check" izpētījis pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica".
Latvijas Universitātes (LU) Sociālo zinātņu fakultātes (SZF) komunikācijas zinātnes studenti un LU SZF UNESCO Medijpratības un informācijpratības katedra 2019./20. mācību gadā uzsāk jaunu kustību un pasākumu ciklu 9. –12. klašu audzēkņiem “Medijpratējs”. Pirmais “Medijpratēja” pasākums ar nosaukumu “Influencerpratība” notiks 19. septembrī plkst. 17.00 Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) 1. izstāžu zālē (1. stāvā).