Liekot kopā šī pavasara kultūras norišu izlasi, domas visu laiku atsitas pret jauno realitāti – regulārajām ziņām par notikumiem vienā vai otrā kara zonā, par bruņošanās pieaugumu un nepieciešamību "gatavoties karam, ja gribam mieru", ko atkal un atkal atgādina augsta līmeņa lēmumu pieņēmēji, izpildītāji un procesu vērotāji. Kur rast spēku, optimismu un cerību, ka ugunskurus izdosies apdzēst, ka veselais saprāts uzvarēs, ka demokrātija nav tikai instruments, ar kuru apmuļķotu ļaužu vairākums likumīgā ceļā atsakās no savām tiesībām, dodot vaļu "stiprai rokai" un atjaunojot diktatūras? Kā runāt ar bērniem un jauniešiem, lai pēc Covid-19 radītajām traumām neradītu vēl vienu salnu pavasarī, vairojot depresiju un neziņu par savu nākotni?
Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF) mērķprogrammas "Programmas "Latvijas skolas soma" satura radīšana" 2024. gada projektu konkursā atbalstīti pieteikumi dažādās kultūras nozarēs, tostarp tajās, kurās programmas katalogā pagaidām izvēle ir ierobežota. Taps jaunas dejas izrādes un papildinājums cirka piedāvājumā, kā arī interesanti starpnozaru projekti. Konkursam kopumā tika iesniegti 84 projektu pieteikumi, no kuriem ekspertu komisija rekomendēja VKKF padomei atbalstīt 18 projektu pieteikumus par kopējo summu 79 984 eiro, informēja programmas pārstāve Inga Bika.
Ik dienu, saņemot ziņas no skolām un māksliniekiem, programmas "Latvijas skolas soma" veidotājus priecē, ka programma aizvien vairāk nostabilizējas Latvijas kultūras un izglītības notikumu ainavā. Lieliskas ziņas atnesa rudens semestra atskaišu apkopojums – 5426 kultūras norises pieredzējuši vidēji 98% skolēnu, kuri mācās pamata un vidējās izglītības programmās, bet pašvaldību izglītības iestādēs tie ir pat 99% skolēnu.
Gadu mija, šī cilvēku izdomātā spēle, sniedz papildu iespēju un motivāciju mazliet distancēti paraudzīties uz sevi un apkārtējo pasauli (nē, ne to aiz trejdeviņām jūrām, bet tepat savā ietekmes lokā esošo), izvērtēt redzēto, nosvinēt veiksmes, pafilozofēt par lielajiem jautājumiem un tad ķerties pie jaunās dzīves praktizēšanas. Ko tad šis gads mums piedāvā?
Vai vizuālo tēlu lasīšana un vizuālā kultūra kopumā būtu jāmāca tāpat kā lasīšana un rakstīšana? "Latvijas skolas somas" tematiskā kultūras norišu izlase šoreiz veltīta vizuālajai mākslai. Eseju par šo tēmu ar akcentu uz vizuālpratību uzrakstījusi Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes asociētā profesore, mākslas zinātniece Dr. paed., Mg. Art. Austra Avotiņa.
Kultūras nozares profesionāļi aicināti pieteikt projektus Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF) mērķprogrammas "Programmas "Latvijas skolas soma" satura radīšana" konkursam. Kā ierasts, šajā konkursā sagaidām projektu pieteikumus tādu kultūras norišu izveidei, kuru vēstījums ir aktuāls un atbilstošs bērnu un jauniešu auditorijai, kā arī ilgstoši un regulāri pieejamas atbilstošajam vecumposmam, informēja Latvijas Nacionālajā kultūras centrā.
Ziemas saulgriežu laikā sauli atpakaļ sasauc postfolka grupa no Liepājas "Saule i tuvāk", savā apdarē klausītājiem dāvājot jaunu skaņdarbu "Sidrabiņa lietiņš lija." Grupas dalībnieki šajā gada nogalē aktīvi apmeklē arī Latvijas skolas, piedaloties kultūrizglītības programmā "Skolas soma". Koncertu laikā viņi atraktīvā veidā iepazīstina skolēnus ar dažādiem mūzikas instrumentiem un senču tradīcijām.
Lai nodrošinātu kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" darbības nepārtrauktību un mazinātu administratīvo slogu, 19. decembrī Ministru kabinetā (MK) apstiprināti noteikumi, kas paredz kārtību, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu programmas īstenošanai nevis vienam konkrētam gadam (kā tas bijis programmas pirmo piecu darbības gadu laikā), bet ilgtermiņā – katram kārtējam kalendārajam gadam, informēja programmas "Latvijas skolas soma" eksperte komunikācijas jautājumos Inga Bika.
Gan kalendāra gads, gan skolas mācību semestris tuvojas noslēgumam, un gaisā jau jūtams svētku tuvums, kur kultūrai ir svarīga vieta. Skolotāji, kuri laicīgi sagādājuši teātra izrāžu un koncertu biļetes vai rezervējuši mākslinieku laiku kultūras norisēm skolas telpās, nu var mierīgi baudīt kultūru kopā ar skolēniem. Man šķiet, ka skolotājiem ir dubultinteresanti – viņi vēro gan norisi, gan savus skolēnus, viņu reakciju, prasmi būt jaunā situācijā utt., un tas ir tik ļoti aizraujoši!
Kad veiksmīgi aizvadīts mošķīšu vakars un saldumu krājumi sagādāti vismaz tuvākajam laikam, domas var kļūt rimtākas un atgriezties pie citām ikgadējām novembra tēmām. Tās var būt rudenīgas gadskārtu ieražas pašu zemē, izzinot tās, pētot, kāds izskatās gads, dzīvojot saskaņā ar dabu, latviešu tradīcijām un svinot gadskārtu svētkus. Tie var būt arī nozīmīgi mūsu valsts biogrāfijas notikumi, kurus var izzināt, atcerēties, pārdomāt, svinēt. Lūk, cik dažādos veidos var darboties ar vienu un to pašu tēmu. Kā allaž noteicošā ir skolēnu līdzšinējā pieredze un viņu gatavības līmenis iet ne vien tālāk, bet arī aplūkojamās tēmas dziļumā.
2023. gada 4. oktobrī kinoteātrī "Splendid Palace", Rīgā, notiks konference "Kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" pirmie pieci gadi", kurā Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūta pētnieki iepazīstinās ar programmas darbības izvērtējuma rezultātiem, savukārt kultūras un citu nozaru eksperti dalīsies ar pieredzes stāstiem par kultūras, izglītības un citu dzīves jomu sastapšanos.
4. oktobrī Rīgā, kinoteātrī "Splendid Palace", notiks konference "Kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" pirmie pieci gadi", kurā Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūta pētnieki iepazīstinās ar programmas darbības izvērtējuma rezultātiem, savukārt kultūras un citu nozaru eksperti dalīsies ar pieredzes stāstiem par kultūras, izglītības un citu dzīves jomu sastapšanos. "Kopīgi runāsim par programmas aktualitātēm un turpmāk ejamo ceļu," informēja programmas pārstāvji.
7 eiro uz vienu skolēnu – šādu summu no valsts budžeta katru semestri nodrošina programma "Latvijas skolas soma". Ir cerība, ka jau no janvāra šī summa varētu būt 10 eiro. Turklāt tuvākajā laikā Saeima galīgajā lasījumā pieņems grozījumus Izglītības likumā, ierakstot tajā "Latvijas skolas somu", kas pēc dažām nedēļām svinēs piecu gadu jubileju.
Šogad aprit pieci gadi, kopš Latvijā darbojas kultūrizglītības programma "Latvijas skolas soma". Tā aizsākās kā Latvijas simtgades iniciatīva, pierādīja savu nozīmību un nu jau kļuvusi par pilntiesīgu mūsu kultūras procesa sastāvdaļu. Gaidot piekto gadskārtu, programmas īstenotāji analizē paveikto, lai programmu veiksmīgi attīstītu un pilnveidotu turpmākajos gados.
Programmas "Latvijas skolas soma" komanda sadarbībā ar dažādu kultūras nozaru ekspertiem iepazīstina ar programmā iekļautajām kultūras nozarēm. Šomēnes fokusā muzeji un kultūras mantojums. Par to, kā starptautiskā mērogā muzeji pārvērtē savu darbību, stāsta Elīna Vikmane, Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslas institūta pētniece, Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja fonda un Latvijas Muzeju biedrības valdes locekle.
Pavasara saule un bagātīgais marta kultūras norišu birums rosina vēl vairāk nekā parasti domāt par kultūras lomu mūsu dzīvē un pasaules izpratnē, tostarp par to, kā radošums izpaužas ikdienā. Vai tas ir spējā ielikt savu redzējumu veicamajā darba uzdevumā, lai rezultāts (un arī process) būtu maksimāli jēgpilns? Vai tas ir prasmē uzdot jautājumus, tai skaitā sev un Google, arī tad, kad nekas nav skaidrs un nākamais solis pazudis kā līmlentes rullīša gals? Vai tas ir par gatavību un drosmi būt vienlaikus pašam par savas dzīves līderi, menedžeri, izpildītāju un stratēģisko futurologu? Redzēt perspektīvu, nospraust mērķi un tad pieskatīt, lai visas darbības soli pa solim vestu noskatītajā virzienā, vienlaikus izvairoties no krampjainas turēšanās pat pie vislabākā iepriekš izstrādātā plāna. Būt tik stipram, gudram un uzmanīgam, lai pamanītu skudru, pieturētu atvērtas durvis aiz muguras nākošajam un nepieņemtu uz cita nelaimes celtu pieminekli.
Programma "Latvijas skolas soma" šajā februārī nāk ar tik bagātīgu, interesantu un vērtīgu kultūras norišu klāstu, ka var tikai balti apskaust lielos un mazos skolēnus un no sirds priecāties par skolotājiem, kuri savu darba pienākumu ietvaros kopā ar audzēkņiem var izbaudīt kaut vai daļu no daudzveidīgā kultūras piedāvājuma. Izcili muzikāli notikumi koncertzālēs "Lielais dzintars" un "Gors" vai turpat pašu skolā, leļļu teātra, deju un kustību izrādes Rīgā, Dziesmu un deju svētkiem veltīta izrāde un izstāde Liepājā, lielisks muzeju piedāvājums, kas palīdz iepazīt arhitektūru, vēsturi, mūs pašus un šodienas izaicinājumus – pat daļējs uzskaitījums nesanāk īss un nav ātri izdarāms.
Kultūras notikumu sadārdzinājums rada problēmas skolām jēgpilni izmantot "Latvijas skolas somas" piedāvājumu, un programma savu funkciju vairs nepilda, Latvijas Radio raidījumā "Ģimenes studija" vērtēja režisors Jānis Znotiņš. Vienlaikus 2023. gadam jau piešķirts papildu finansējums, un plānots to darīt arī nākamgad, norādīja programmas "Latvijas skolas soma" vadītāja Aija Tūna un Kultūras ministrijas parlamentārais sekretārs Ritvars Jansons (Nacionālā apvienība).
Noslēdzas vēl viens rosīgs gads, kurā programmā "Latvijas skolas soma" kopīgi esam bērniem un jauniešiem radījuši iespēju pieredzēt daudzveidīgas un vērtīgas kultūras norises. Tās radījušas prieku un nopietnas pārdomas, aizraujošā veidā ļāvušas izzināt dažādas tēmas un piedāvājušas paskatīties uz pasauli un sevi no cita skatpunkta. Arī šā gada starptautisko notikumu kontekstā kultūra ir palīdzējusi apzināties savas emocijas un sarunāties. Šis ir laiks, kad jādod iespēja izpaust savas sajūtas, bažas un kaut kur sadzirdētu vai iedīglī esošu paša veidotu viedokli, vienlaikus praktizējot gan kritisko domāšanu, gan empātiju.
Latvijas Leļļu teātra repertuārā no 1. decembra līdz janvāra beigām atgriežas vairākas digitālās izrādes, ko iespējams noskatīties "Dīvānzālē" – virtuālajā teātra telpā, kas pieejama no jebkuras viesistabas. Silta tēja, mīksts pleds un mīļākais dīvāns vīrusu sezonā var kļūt par labāko zāli, no kuras baudīt kādu no svētku laika izrādēm, ko uz īstās skatuves teātra remonta dēļ šogad nav iespējams redzēt.
Šķiet, šoruden Saeimas vēlēšanu gaisotnē un starptautisko notikumu ietekmē vairāk nekā parasti publiskās un privātās situācijās runāts par demokrātiju, par valsts un indivīda attiecībām, par patriotismu, par senāku un nesenāku vēstures notikumu atstātajām (vai iedomātajām) pēdām mūsu šodienas uzskatos un rīcībā utt. Lai arī ātru un vienkāršu pareizo atbilžu, kā jau demokrātijā, nav, vismaz vakarīgām sarunām ģimenes un draugu lokā tēmu netrūka, un nu skolotāji var priecāties, ka viņu rīcībā ir kaudzēm aktuālu materiālu, ko ieteikt skolēniem dažādu tēmu, tai skaitā pretrunīgu jautājumu, pētīšanai, analizēšanai, diskutēšanai, vērtēšanai.
17. oktobrī Latvijas Nacionālajā teātrī notiks programmas "Latvijas skolas soma" forums, kurā skolotāji, kā arī programmas koordinatori pašvaldībās un skolās satiksies klātienē, lai turpinātu iepazīt Latvijas kultūru, dalītos pieredzē un iedvesmotos tālākajam darbam. Programmas komanda iepazīstinās ar aktualitātēm, dažādu kultūras nozaru pārstāvji vēstīs par savas nozares specifiku un nozīmi daudzveidīgajā kultūras izpausmju klāstā, savukārt skolotāji dalīsies pieredzes stāstos par programmas sniegto iespēju izmantošanu savā darbā.