Līdz 28. septembrim ISSP galerijā ir apskatāma izstāde „Savādā aleja”. Tā apvieno sešus jaunus Eiropas māksliniekus, kuri caur fotogrāfiju pēta laika robežas un to, kā ikdienišķais kļūst īpatnējs. Izstāde aplūko attēlu lomu pagātnes un tagadnes izpratnē, vienlaikus izceļot to, kā fotogrāfija un video ļauj ikdienu saredzēt citā, nepazīstamā gaismā. Uz sarunu LSM.lv aicināja izstādes kuratoru Ēriku Lotonu.
Autora ziņas
No 26. jūlija līdz 25. augustam "Arsenāla" Radošajā darbnīcā ir apskatāma “Eimandas Zeinas kolekcijas izstāde”. Eimanda Zeina ir mākslinieču Amandas Ziemeles un Haneles Zanes Putniņas darbu tapšanas procesā pieņemtā kopīgā identitāte. Izstāde pievēršas kolekcijas veidošanās procesam un kolekciju izstādēm kā vienam no iespējamajiem izstāžu formātiem. Eimandas krājumā glabājas lielformāta gleznieciskie un grafiskie atradeņi, pārpalikumi, sens sienu gleznojums, valodas radījumi un citi nozīmju nesēji, veidojot inscenētu situāciju, kas izvietota telpā pēc principa no konkrētā uz abstrakto. Iepazīsimies.
Ieva Raudsepa ir jaunā latviešu māksliniece, kura šogad absolvējusi Kalifornijas Mākslas institūtu ASV. Savos darbos Ieva galvenokārt izmanto fotogrāfiju, video un tekstu, pievēršoties starpstāvoklim starp Austrumiem un Rietumiem, jaunību un pieaugšanu. Līdz 7. augustam ISSP galerijā apskatāms mākslinieces videodarbs “Tā varētu tevi arī aprīt” – daļēji fiktīvs, daļēji dokumentāls stāsts, kas norisinās uz prāmja kaut kur starp Rīgu un Stokholmu. Tā galvenie varoņi ir trīs jaunieši, kuri meklē savu ceturto biedru, kas uz prāmja vairs nav atrodams. Kopā ar izstādi tika prezentēta arī Ievas jaunā fotogrāmata „Kruīzā”.
Pērn Latvijas kino nozare bija viena no lielākajām ieguvējām, un tā skatītājos raisīja īpaši lielu, sen nebijušu interesi par latviešu filmām. Pateicoties Nacionālā kino centra atbalstam, par godu Latvijas simtgadei tika uzņemtas 16 pilnmetrāžas filmas, taču paralēli šim finansiālajam atbalstam kino uzņēma arī citi Latvijas režisori. Tāpēc uz interviju aicinājām kinozinātnieku Viktoru Freibergu, lai pēdējā laika nogrieznī atskatītos uz Latvijas kino veikumu kopumā - gan simtgades kontekstā, gan arī ārpus tā.
31. maijā, ieskandinot vasaras festivālu sezonu, norisinājās jau otrais dzīvās elektroniskās mūzikas festivāls "Kontaktor", ko rīko pašmāju sintezatoru ražotāji "Erica Synths". Oriģinālu atskatu uz festivālu, kas norisinājās Trompovska kvartālā Sarkandaugavas Industriālajā parkā, piedāvā Elīna Semane.
Galerijā “Alma” 26. aprīlī Rīgas Fotogrāfijas biennāles – ''Next 2019'' ietvaros tiks atklāta latviešu mākslinieces Vikas Ekstas fotogrāfiju izstāde “P”. Izstāde ir vizuāls vēstījums par miegu kā savdabīgu pastarpinājumu mākslinieka attiecībām ar modeli un nakts maiņas darba ietekmi uz cilvēka ikdienas dzīves ritmu.
Diāna Tamane ir latviešu māksliniece, kas pašlaik dzīvo un strādā Tartu. Absolvējusi bakalaura studijas Tartu Mākslas koledžā un maģistra studijas LUCA Mākslas augstskolā Briselē. Mācījusies arī Ģentes Augstākajā mākslu institūtā (HISK) Beļģijā. Tamanes darbu pamatformāts ir fotogrāfija, video un teksts, par būtisku atskaites punktu izmantojot autobiogrāfiskus elementus, kā arī ģimeni, kuras locekļi nereti kļūst par darbu galvenajiem varoņiem.
Annija Muižule ir latviešu māksliniece, kas patlaban dzīvo un strādā Nīderlandē. 2017. gadā absolvējusi Hāgas Karaliskās mākslas akadēmijas Fotogrāfijas programmu un piedalījusies vairākās izstādēs. Annija ir Rīgas Fotogrāfijas biennāles – "NEXT 2019" balvas “Meklējam jauno fotogrāfijā!” uzvarētāja. Viņas izstāde “Priecīgi biznesmeņi izklaidējas birojā”, kas skatāma ISSP galerijā līdz 8. maijam, pievēršas mūsdienu vizuālā laikmeta raksturīgajām problēmām – attēlu pārbagātībai un vizuālai lasītprasmei, vienlaikus diskutējot par to, kāda ir attēlu ražošanas industrijas ietekme uz mūsu izpratni par realitāti un kā tā kultivē stereotipisku un seklu domāšanu.
Gints Zilbalodis ir animācijas filmu režisors un mākslinieks, kurš interesējies par kino jau no agras bērnības. 2014. gadā Gints absolvēja Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolu ar diplomdarbu – animācijas filmu “Prioritātes”. Tas ir stāsts par jaunu vīrieti, kurš cīnās par savu izdzīvošanu, un viņa suni, kurš cīnās tikai par saimnieka uzmanību.
Režisores un aktrises Elitas Kļaviņas filma “Karalis” ir Latvijas Kultūras akadēmijas maģistrantūras kino studiju laikā tapusi spēles īsfilma. Filmas varonis Andris dažas dienas pirms kāzām ar līgavu Unu saņem zvanu no veco ļaužu pansionāta, kur mūža nogali pavada viņa tēvs. Šis īsais apciemojums izmaina dzīvi visiem trim.
Aita Brūvere ir jaunā animācijas filmu režisore, kura pašlaik studē Nacionālajā filmu un televīzijas skolā Lielbritānijā. Viņas animācijas filma “Zivspuika” ir sirreāls stāsts par visaptverošo vainas sajūtu. Filma tikusi nominēta nacionālajai kino balvai “Lielais Kristaps” studentu filmu kategorijā, kā arī izrādīta filmu festivālos Latvijā.
Žulijennuhums Kuļibaļi ir jaunais kino režisors, kura dokumentālā filma “Aviācijas institūta bērni”, kas tapusi Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) studiju ietvaros, turpina jauno režisoru filmu ciklu. Režisors uzrunā pirmo latviešu tumšādaino iedzīvotāju paaudzi, kurai pieder arī pats, ar filmu uzdodot jautājumu – ko nozīmē būt atšķirīgam un kā tas ietekmē šo cilvēku dzīvi?
Ance Kazaka ir jaunā animācijas māksliniece, kas radījusi īsfilmu “Nervi uz nerviem ”. Tas ir īss un precīzs stāsts par misofoniju – paaugstinātu jūtīgumu pret noteikta veida skaņām. 2018. gadā kinofestivālā “2ANNAS” tā atzīta par labāko Baltijas valstu īsfilmu. Par to, kā vizualizēt savu personisko pieredzi mākslā, LSM intervijā stāsta filmas režisore un māksliniece Ance Kazaka.
Elizabete Mežule-Gricmane ir jaunā latviešu kino režisore, kuras filma “Esmu divdomīgs” tika nominēta nacionālajai kino balvai “Lielais Kristaps” studentu filmu kategorijā, kā arī izrādīta Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā. Tas ir absurdā komēdijā balstīts stāsts par fotogrāfu, kurš aizvada savu ikdienu, darot vienu un to pašu. Filma runā gan par jēgas meklējumiem, gan arī prāta un emociju neviennozīmīgo dabu. Vairāk par filmu un savu ceļu uz kino intervijā stāsta pati režisore.
Režisores Lizetes Upītes animācijas īsfilma „Nakts pastaigas” ieguvusi ''Grand Prix'' Fredrikstādes animācijas festivālā Norvēģijā. Filma nominēta piecās kategorijās arī nacionālajai kino balvai "Lielais Kristaps". Tēvs un meita dodas nakts pastaigā pa mežu, kas izvēršas par baisu, klusuma un trokšņu piesātinātu, sirreālu ceļojumu laikā un telpā.
Visu mīlētāju jeb Valentīna diena (kas, starp citu, tiek atzīmēta visā pasaulē vismaz kopš 14. gadsimta) katru gadu šķeļ sabiedrību tās nīdējos, svinētājos un cilvēkos, kas sarkano siržu jūrā cenšas saglabāt neitrālu nostāju. LSM.lv piedāvā zelta vidusceļu – ieteikumus, kas palīdzēs šo dienu kulturāli atzīmēt, kvalitatīvi pasmieties par to vai arī – vienlīdz kvalitatīvi – ignorēt.
“Duna” ir jaunās kinorežisores Unas Cekules īsfilma, kas 2018. gadā nominēta nacionālajai kino balvai “Lielais Kristaps”. Tas ir stāsts par jaunu sievieti, kura atceras savas iepriekšējās dzīves un nāves brīžus tajās. Vairāk par to, ko nozīmē iekļauties žanrā, un to, cik svarīga ir vizuālā estētika kino, intervijā stāsta filmas režisore.
Tīnas Zariņas filma “Augstāk, tālāk, stiprāk” ir stāsts par jaunekli mūsdienu sabiedrībā, kurš izdzīvo savu dienu, turklāt – ne vienu reizi vien. 2017. gadā šī filma tika nominēta nacionālajai kino balvai “Lielais Kristaps” studentu filmu kategorijā, taču tā nebūt nav vienīgā režisores filma, kas tikusi nominēta šai kino balvai. Sižets liecina, ka ar filmas galveno varoni noteikti kaut kas nav kārtībā. Bet kas? Sīkāk par filmu, sabiedrību un jauno režisoru nākotnes priekšnojautām intervijā stāsta pati filmas autore.
Jaunā kinorežisora Jāņa Jozauska filma “Naktsmaiņa” ir romantisks stāsts par cilvēku attiecībām un satikšanos, kas vienlaikus pieskaras arī sociāli ekonomiskām problēmām sabiedrībā. Kārtējā naktsmaiņa veikalā ievelk tā darbiniekus notikumu virpulī un situācijās, kur katra izvēle nozīmēs pārmaiņas līdzšinējā dzīves ritējumā. 2018. gadā filma nominēta nacionālajai kino balvai “Lielais Kristaps” labākās studentu filmas kategorijā.
Režisores Martas Elīnas Martinsones filma “Viesturs Kairišs iznāk no meža” ir traģikomisks stāsts par divu radošu cilvēku attiecībām – Gunu un divreiz vecāko rakstnieku Gintu, kurš gadiem ilgi nav uzrakstījis ne rindiņas. Bēgot no neapmierinošām attiecībām un radošās pašrealizācijas trūkuma, Guna aizraujas ar režisora Viestura Kairiša izrādi “Odiseja”, sākot jaukt realitāti ar teātra pasauli. Par šo filmu Marta Elīna Martinsone saņēmusi Nacionālo kino balvu “Lielais Kristaps”. Režisore intervijā atklāj, kādas ir viņas attiecības ar realitāti, cik svarīga viņas dzīvē ir pašrealizācija un ko nozīmē būt jaunajam māksliniekam.
Divu Latvijas īsfilmu pasaules pirmizrādes, Baltijas īsfilmu klasika, fokusa programma “Pilsoņi”, kā arī tikšanās ar teju 50 festivāla ārvalstu viesiem - režisoriem, producentiem un starptautisku festivālu veidotājiem - un ikvakara ballīte Kaņepes Kultūras centrā – to visu līdz svētdienai, 2.decembrim, vēl ir laiks pieredzēt Rīgas starptautiskajā īsfilmu festivālā 2ANNAS.
Šogad jau 23. reizi norisinās Rīgas starptautiskais filmu festivāls 2ANNAS, kas, kā ierasts, piedāvā skatītājiem oriģinālas, inovatīvas, izaicinošas, kā arī sociāli aktīvas īsfilmas un vidēja garuma filmas. Īsfilmas formāts festivālā ir apzināta un konsekventa izvēle, kuras rezultāts ir augstvērtīgs mākslas fakts. Festivāla programmas direktore Astra Zoldnere uzsver, ka festivāls 2ANNAS rāda filmas par jebkuru tēmu ar nosacījumu, ka tās ir interesantas un atmiņā paliekošas.
Latvijas koda filmu ciklā režisors Armands Začs piedāvā dokumentālo filmu “Terapija” – personisku stāstu, caur indivīda dzīves uztveri atklājot vienu no mūsdienu sabiedrības aktuālākajām problēmām – emocionālo un garīgo veselību un sarežģījumus, ko cilvēka dzīvē var ienest depresija. Filma stāsta par jaunu vīrieti, kurš cenšas savā dzīvē ieviest radikālas pārmaiņas, vienlaikus sadzīvojot ar paralēli notiekošajām pretrunām savā psihē. Filmas naratīvā liela uzmanība ir pievērsta arī varoņa bērnībai un pagātnes attiecību sarežģījumiem ar māti.