Ukrainas Nacionālā korupcijas novēršanas aģentūra iekļāvusi ASV ātrās ēdināšanas uzņēmumu "Subway" starptautisko kara sponsoru sarakstā, paziņojusi pretkorupcijas aģentūra.
Ietekme uz ekonomiku
Kopš Krievijas pilna apmēra iebrukuma Ukrainā pirms gandrīz diviem gadiem Eiropas Savienība (ES) ir nopietni domājusi par savu aizsardzības spēju stiprināšanu un militārās rūpniecības attīstīšanu, lai varētu apgādāt ar bruņojumu ne tikai sevi, bet arī Ukrainu. Par aizsardzību atbildīgais ES iekšējā tirgus komisārs Tjerī Bretons šonedēļ ierosināja izveidot fondu, kas veicinātu aizsardzības rūpniecību un sadarbību starp dalībvalstīm un uzņēmumiem.
Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā 2022. gada 24. februārī, Eiropas Savienībā (ES) ražoto preču eksports uz Krieviju krities līdz 37% no pirmskara līmeņa, liecina Minhenes Universitātes Ekonomikas pētījumu institūta "Ifo" apkopotie dati.
Lietuvas pārtikas produktu ražotājs "Vičiūnu grupe", kas ir zīmola 'Viči" īpašnieks un kuru Ukraina ir iekļāvusi starptautisko kara sponsoru sarakstā, likumu nepārkāpj, tomēr tam vajadzētu izdarīt morālu izvēli, otrdien paziņoja Lietuvas prezidenta Gitana Nausēdas galvenā ārpolitikas padomniece Asta Skaisgirīte.
Daļa uzņēmēju, kas sākoties Krievijas uzbrukumam Ukrainā, solīja pamest agresorvalsts tirgu, to joprojām nav izdarījuši. Šādu rīcību Ukrainā uzskata par nepieņemamu. Tāpēc kara sponsoru sarakstam, kas papildina agresoru budžetu, pievienots lietuviešu zīmols "Vičiūnu grupe", kas ir zīmola "Viči" īpašnieks.
Neraugoties uz to, ka kara Ukrainā dēļ Krievija ir sankcijām visvairāk pakļautā valsts pasaulē, tās ekonomika nav piedzīvojusi strauju lejupslīdi. Gluži pretēji – iekšzemes kopprodukts (IKP) pieaug, bezdarbs ir zems un arī algas pieaug. Taču vienlaikus inflācija ir augsta, bet vairumam Krievijas iedzīvotāju labklājības līmenis nepieaug, jo ekonomika ir pakārtota karam Ukrainā.
"Vai tā nauda ir tā vērta? " retoriski vaicāja Latvijas prezidents Edgars Rinkēvičs decembra sākumā, spriežot par Krievijas graudu tranzītu. "Tie uzņēmēji, [kas to dara], ir mūsu pašu," viņš teica. Protams, mūsu: galvenais šo graudu pārvadātājs ir "LDz Cargo", kas pilnībā pieder valstij, un tas nav vienīgais piemērs. Privāto firmu sadarbību ar Krieviju un Baltkrieviju nereti apspriež (un stingri nosoda) politiķi un plašsaziņas līdzekļi. Uzņēmumi ar valsts kapitālu paliek ārpus redzesloka: lai gan bieži vien tieši tie ir nozares līderi vai pilnīgi monopolisti, tiem joprojām nav ticis jautāts par ētiku un "peļņu no Putina asiņainās naudas". Rus.LSM.lv pajautāja.
Tirdzniecību ar Krieviju kara laikā turpina ne tikai Latvijas uzņēmumi, bet arī pietiekami daudz ārvalstu kompāniju. Dažādas Ukrainas iestādes apkopo šādu informāciju, tos, kas turpina strādāt Krievijā, dēvējot par "starptautiskajiem kara sponsoriem".