
Kultūra / Skatuve


Liepājas teātrī jau mēnesi strādā režisors Dž.Dž.Džilindžers, kura vadībā top franču komēdija "Vārdiņš" ("Le Prenom"). Pirmizrāde paredzēta 11. martā, informēja teātra pārstāvji.

Ceturtdien Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos čehu komponista Leoša Janāčeka operas "Jenūfa" iestudējums Alvja Hermaņa režijā un scenogrāfijā. Pasaules pirmizrāde tam bija 2014. gadā Briseles operā, un Latvijas iestudējumā būs izmantotas oriģinālās dekorācijas, rekvizīti un kostīmi, kas radīti Briseles operas darbnīcās. Hermaņa iestudējums ir vizuāli ļoti krāšņs, tajā liela loma ir horeogrāfijai, bet pāri visam ir Janāčeka mūzika, ko režisors raksturo kā bezgalīgi skaistu. Šī izrāde ļoti piestāv Rīgai, saka režisors.

"Skatītāju uztvere ir caur to, ka viņi skaidri redz, ko varonis grib, un smejas par visām tām nesaderībām, kas ar varoni notiek. Līdz ar to skatītājs smejas arī par dzīves pareizībām, kuras komēdijā bieži vien izskatās nepareizas. Šis greizais spogulis ir tas, kas zināmā mērā cilvēku atbrīvo," saka komēdijas meistars Valdis Lūriņš. Viņa režijā 2012. gadā Latvijas Nacionālā teātrī tapa viegla, smieklīga, muzikāla un šarmanta komēdija pēc Ēriha Kestnera grāmatas "Trīs vīri kūrortā". Par Kestnera ideāliem, par humoru un par pilnīgi citu meistarību, ko komēdijas iestudēšana paģēr gan no režisora, gan aktieriem, sarunājas Valdis Lūriņš un lomu atveidotāji Voldemārs Šoriņš un Sanita Paula.

"Es pati ļoti bieži domāju par to, ka esmu atbildīga par to, ka es izvēlējos rīkoties tā, nevis citādi. Mana dzīve ir mana atbildība," sarunā ar teātra zinātnieci Ievu Struku saka Ināra Slucka, kuras režijā Nacionālajā teātrī šobrīd top iestudējums "La Kritusī", balstīts Aleksandra Dimā romānā "Kamēliju dāma" un Džuzepes Verdi operā "Traviata".

Izdejot stāstu par mīlestību un nāvi šonedēļ uz Daugavpils Kultūras pils skatuves kāpa Harkivas Nacionālā akadēmiskā operas un baleta teātra mākslinieki. Lai cik silti šeit vai citviet Eiropā viņus sagaidītu, svešās skatuves mājas neaizvietos, uzsvēra dejotāji. Izrādi baleta mākslinieki sāka ar Ukrainas himnas skanējumu un tās noslēgumā bija ietinušies Latvijas un Urainas karogā, tā atgādinot arī par savām mājām, kur joprojām nevar uzstāties Krievijas iebrukuma dēļ.

Trīs jaunas izrādes, ko šonedēļ nepalaist garām: "Zēni nav meitenes" Dailes teātrī, "Vafeļu sirdis. Misija – tētis" Latvijas Leļļu teātrī un "Es gaidu…" Ģertrūdes ielas teātrī.

Jāņa Lūsēna un Pētera Brūvera kopdarbs – mūzikls "Agrā rūsa" – ieguvis jaunus akcentus. Ogres kultūras centrā pirmizrādi piedzīvojis jauniestudējums Marijas Bērziņas režijā.

22. februārī pulksten 19.00 Ģertrūdes ielas teātrī pirmizrādi piedzīvos dokumentāla fikcija "Es gaidu...", ko veidojuši jaunie režisori no Latvijas un Ukrainas, informēja teātra pārstāvji.

Februāra beigās Jaunajā Rīgas teātrī pirmizrāde Ulda Tīrona veidotai izrādei "Gogolis. Nature morte" pēc Nikolaja Gogoļa stāsta "Veclaiku muižnieki". Izrādē spēlē Čulpana Hamatova, Gundars Āboliņš, Kaspars Znotiņš, informēja teātra pārstāvji.

Svētdien, 12. februārī, no rīta mūžībā devies režisors un aktiermeistarības pasniedzējs Mihails Gruzdovs, savā kontā sociālās saziņas vietnē "Facebook" paziņojis Dailes teātris.

Jaunā Rīgas teātra rekonstrukciju ir iespējams pabeigt līdz gada beigām, nepiesaistot papildu finansējumu. Nepieciešams mazināt birokrātiskos šķēršļus un paātrināt savstarpējo norēķinu procesu, informēja teātra būvnieki – pilnsabiedrība "SBSC".

Laikmetīgās dejas apvienība "SIXTH" jaunākajā kustību izrādē "Atceries mani" runā par sevi: par situāciju, kad no studenta kļūsti par mākslinieku, par bailēm, arī šaubām, vai izvēlēts īstais ceļš, jo gaidītā sajūta krietni atšķiras no iedomātā. Izrādi 10 dejotājiem veidojusi kustību režisore Elīna Gediņa.

Kustību izrāde "Atceries mani" teātrī "Dirty Deal Teatro", "Ņižinskis" Latvijas Nacionālajā operā un baletā un "Centrālparka Rietumi" Čehova teātrī – ko pieredzēt uz Latvijas teātru skatuvēm, iesaka teātra kritiķe Juta Ance Ķirķis.

Valentīndienā pirmizrādi jaunā versijā piedzīvos Jāņa Lūsēna un Pētera Brūvera mūzikls "Agrā rūsa". To īsteno "Producentu grupa 7" sadarbībā ar ļoti plašu un spilgtu mākslinieku komandu. Režisore ir Marija Bērziņa, viņa uz skatuves iedzīvina krāšņu 30. gadu atmosfēru, uz kuras fona risinās galvenās varones Elzas dzīves ceļa un mīlestības meklējumi. Mūzikla pirmizrāde būs 14. februārī Ogres Kultūras centrā, pēc tam sekos vēl deviņas izrādes dažādās Latvijas vietās.

No 18. februāra Latvijas Televīzijā ar Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalstu atsāksies cikla "Teātris.zip" 11. sezona – skatītāji septiņās sestdienās varēs vērot astoņus jaunus Latvijas teātru iestudējumus.

Kas notiek divu cilvēku attiecībās, kad noslēdzas vētrainas iemīlēšanās posms? Kāpēc dažkārt idilliska ģimenes dzīve pārvēršas skaudrā traģēdijā? Šie ir daži no jautājumiem, ko savas psiholoģiskās drāmas "Zēni nav meitenes" centrā izvirzījis britu dramaturgs Deniss Kellijs. Lugā balstīta Dārtas Danevičas monoizrāde, ko Dailes teātrī iestudējusi Diāna Kaijaka un kam pirmizrāde būs skatāma 10. februārī. Lai piekļūtu lugas kodolam, radošā grupa rīkojusi arī vairākas tikšanās ar psihoterapeitiem.

Kultūras ministrija (KM) 6. februārī izsludinājusi atklātu konkursu uz valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību (VSIA) "Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris" valdes locekļa amatu. Pretendenti aicināti pieteikumus iesniegt līdz šī gada 6. martam.

Pilnsabiedrība "SBSC" (Skonto Būve" un "Skonto Construction") ir iesniegusi Jaunā Rīgas teātra (JRT) būvdarbu pabeigšanas termiņa piedāvājumu – šā gada 29. oktobris, taču VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) nav saņēmusi nevienu dokumentu, kas apliecinātu, ka būvnieks to var tiešām realizēt norādītajā termiņā, informē VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.

"Visu iepriekšējo mēnesi biju burtiski apsēsta ar to, lai sevi pilnveidotu un savā izrādē parādītu sevi no vislabākās puses. Negribas gluži teikt – "mana pēdējā izrāde", jo dzīve rādīs. Bet uz operas skatuves – jā, kā vadošajai solistei tā būs mana noslēdzošā izrāde. Kādēļ? Laiks iet tālāk – man ir citi apvāršņi. Un, tā kā jau sen mācos arī daudz ko citu, šobrīd mani interesē tālāk iešana, pilnveidošanās un attīstīšanās. Lai cik skumji tas arī nebūtu, reizēm gluži vienkārši vienas durvis ir jāaizver, lai kaut kur citur atvērtos nākamās," uzsver Latvijas Nacionālā baleta vadošā soliste Baiba Kokina. 5. februāra vakarā Latvijas Nacionālās operas un baleta izrādē "Pie zilās Donavas" viņa dejos Franciskas lomu, ar to no lielās skatuves atvadoties.

"Manā skatījumā, ja mākslinieks ir apolitisks – un tie būs skarbi vārdi –, viņš ir gļēvulis un potenciāls nodevējs. Šodien māksliniekam, tāpat kā Atmodas laikā, ir skaudri, skaidri jārāda sava pozīcija. Ja mēs esam par mieru, mēs esam nekādi. Kara laikā ir savi likumi. Es dzīvoju režīmā "balts un melns"," – tā sarunā ar teātra zinātnieci Ievu Struku saka Intars Rešetins – zemessargs, aktieris un režisors, kura iestudējumu virknē īpaši izceļas franču dramaturga Floriana Zellera lugas: "Ja tevis vairs nebūtu", "Dēls" un "Māte" Dailes teātrī (DT) un "Ak, tētīt" Nacionālajā teātrī (NT). Arī "Nakts vēl nav galā" (DT), "Aukle" (NT) un "Momo!!!" (Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī) – tie ir Intara Rešetina iestudējumi.
Svarīgākais šobrīd



















Interesanti



