
Kultūra / Skatuve


Laikmetīgās dejas apvienība "SIXTH" jaunākajā kustību izrādē "Atceries mani" runā par sevi: par situāciju, kad no studenta kļūsti par mākslinieku, par bailēm, arī šaubām, vai izvēlēts īstais ceļš, jo gaidītā sajūta krietni atšķiras no iedomātā. Izrādi 10 dejotājiem veidojusi kustību režisore Elīna Gediņa.

Kustību izrāde "Atceries mani" teātrī "Dirty Deal Teatro", "Ņižinskis" Latvijas Nacionālajā operā un baletā un "Centrālparka Rietumi" Čehova teātrī – ko pieredzēt uz Latvijas teātru skatuvēm, iesaka teātra kritiķe Juta Ance Ķirķis.

Valentīndienā pirmizrādi jaunā versijā piedzīvos Jāņa Lūsēna un Pētera Brūvera mūzikls "Agrā rūsa". To īsteno "Producentu grupa 7" sadarbībā ar ļoti plašu un spilgtu mākslinieku komandu. Režisore ir Marija Bērziņa, viņa uz skatuves iedzīvina krāšņu 30. gadu atmosfēru, uz kuras fona risinās galvenās varones Elzas dzīves ceļa un mīlestības meklējumi. Mūzikla pirmizrāde būs 14. februārī Ogres Kultūras centrā, pēc tam sekos vēl deviņas izrādes dažādās Latvijas vietās.

No 18. februāra Latvijas Televīzijā ar Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalstu atsāksies cikla "Teātris.zip" 11. sezona – skatītāji septiņās sestdienās varēs vērot astoņus jaunus Latvijas teātru iestudējumus.

Kas notiek divu cilvēku attiecībās, kad noslēdzas vētrainas iemīlēšanās posms? Kāpēc dažkārt idilliska ģimenes dzīve pārvēršas skaudrā traģēdijā? Šie ir daži no jautājumiem, ko savas psiholoģiskās drāmas "Zēni nav meitenes" centrā izvirzījis britu dramaturgs Deniss Kellijs. Lugā balstīta Dārtas Danevičas monoizrāde, ko Dailes teātrī iestudējusi Diāna Kaijaka un kam pirmizrāde būs skatāma 10. februārī. Lai piekļūtu lugas kodolam, radošā grupa rīkojusi arī vairākas tikšanās ar psihoterapeitiem.

Kultūras ministrija (KM) 6. februārī izsludinājusi atklātu konkursu uz valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību (VSIA) "Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris" valdes locekļa amatu. Pretendenti aicināti pieteikumus iesniegt līdz šī gada 6. martam.

Pilnsabiedrība "SBSC" (Skonto Būve" un "Skonto Construction") ir iesniegusi Jaunā Rīgas teātra (JRT) būvdarbu pabeigšanas termiņa piedāvājumu – šā gada 29. oktobris, taču VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) nav saņēmusi nevienu dokumentu, kas apliecinātu, ka būvnieks to var tiešām realizēt norādītajā termiņā, informē VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.

"Visu iepriekšējo mēnesi biju burtiski apsēsta ar to, lai sevi pilnveidotu un savā izrādē parādītu sevi no vislabākās puses. Negribas gluži teikt – "mana pēdējā izrāde", jo dzīve rādīs. Bet uz operas skatuves – jā, kā vadošajai solistei tā būs mana noslēdzošā izrāde. Kādēļ? Laiks iet tālāk – man ir citi apvāršņi. Un, tā kā jau sen mācos arī daudz ko citu, šobrīd mani interesē tālāk iešana, pilnveidošanās un attīstīšanās. Lai cik skumji tas arī nebūtu, reizēm gluži vienkārši vienas durvis ir jāaizver, lai kaut kur citur atvērtos nākamās," uzsver Latvijas Nacionālā baleta vadošā soliste Baiba Kokina. 5. februāra vakarā Latvijas Nacionālās operas un baleta izrādē "Pie zilās Donavas" viņa dejos Franciskas lomu, ar to no lielās skatuves atvadoties.

"Manā skatījumā, ja mākslinieks ir apolitisks – un tie būs skarbi vārdi –, viņš ir gļēvulis un potenciāls nodevējs. Šodien māksliniekam, tāpat kā Atmodas laikā, ir skaudri, skaidri jārāda sava pozīcija. Ja mēs esam par mieru, mēs esam nekādi. Kara laikā ir savi likumi. Es dzīvoju režīmā "balts un melns"," – tā sarunā ar teātra zinātnieci Ievu Struku saka Intars Rešetins – zemessargs, aktieris un režisors, kura iestudējumu virknē īpaši izceļas franču dramaturga Floriana Zellera lugas: "Ja tevis vairs nebūtu", "Dēls" un "Māte" Dailes teātrī (DT) un "Ak, tētīt" Nacionālajā teātrī (NT). Arī "Nakts vēl nav galā" (DT), "Aukle" (NT) un "Momo!!!" (Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī) – tie ir Intara Rešetina iestudējumi.

Jaunā Rīgas teātra (JRT) darbinieki publiskojuši atklātu vēstuli valsts augstākajām amatpersonām ar aicinājumu nodrošināt JRT atgriešanos teātra vēsturiskajā ēkā (Lāčplēša ielā 25) 2023. gadā, paužot bažas, ka "Valsts nekustamo īpašumu" (VNĪ) nespēja nosaukt termiņus ēkas pabeigšanai un termiņu pagarinājums "ir viens no būtiskiem riskiem nepieciešamajam finansējuma pieaugumam arī nākotnē". Vēstules autori uzsver, ka neatbalsta VNĪ atbildības novelšanu uz darbu izpildītājiem.

Daugavpils teātris nedēļas nogalē aicina uz šausmu stāstiem, Valmieras teātris viesojas Rīgā ar "Nelabajiem", bet uz Dailes teātra skatuves atgriezies Ibsena "Brands" – idejas, ko tuvākajā laikā piedzīvot teātrī, sagatavojusi teātra kritiķe, "Teātra Vēstneša" galvenā redaktore Juta Ance Ķirķis.

Jaunais iestudējums "Divejis vyrtuvē, naskaitūt nabašnīku" top Oļega Šapošņikova režijā, kurš atklāj, ka no sākotnēji iecerētā kriminālās komēdijas žanra izrāde, visticamāk, pārvērtīsies par kriminālu drāmu. Izrādes pamatā ir ukraiņu dramaturga Aleksandra Mardaņa luga "Mātes un meitas", kuru latgaliski tulkojusi Kristīne Veinšteina. Viņa topošajā iestudējumā arī spēlē.

3. februārī uz Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra lielās skatuves satikšanos ar skatītājiem piedzīvos Vudija Allena lugas – traģiskās komēdijas "Centrālparka Rietumi" pirmizrāde teātra mākslinieciskā vadītāja Sergeja Golomazova režijā, informēja teātra pārstāvji.

VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) valdes darbs pērn saņēmis zemāko vērtējumu pēdējo gadu laikā. Iemesls – kavēšanās ar Jaunā Rīgas teātra un Valmieras drāmas teātra rekonstrukciju. Kamēr valmierieši būvniekiem "elpo pakausī", Jaunajā Rīgas teātrī (JRT) valda nospiedoša atmosfēra, taču trupas izsludinātais streiks vairāk ir emocionāls solis, nevis pēc likuma pantiem organizēts protests. Patlaban konkrēts datums, kad teātris varētu atgriezties Lāčplēša ielā 25, vairs netiek solīts.

Dailes teātrī 27. janvārī pirmizrādi uz Lielās zāles skatuves piedzīvos režisora Viestura Kairiša jauniestudējums "Brands". Iepriekš "Brandu" Dailes teātrī 1975. gadā iestudēja režisors Arnolds Liniņš, viņa izrāde iekļauta Latvijas Kultūras kanonā, informēja teātra pārstāvji.

"Dirty Deal Teatro" un Valmieras teātrī aizvadītas pirmizrādes, savukārt trupa "Kvadrifrons" atgriežas Rīgas cirkā – ieteikumus, ko tuvākajā laikā nepalaist garām teātrī, sagatavojusi teātra kritiķe, "Teātra Vēstneša" galvenā redaktore Juta Ance Ķirķis.

Runājot par Krievijas karu Ukrainā, aktrise Lilita Ozoliņa atzīst, ka ir grūti saprast un pieņemt, ka kaut kas tāds mūsdienās vēl ir iespējams. Bērnībā viņai vecāki, kas paši piedzīvojuši smagas represijas, teikuši – nekas nevar būt briesmīgāks par karu, taču tagad to nākas piedzīvot. Aktrise atzīst, ka šobrīd grūti ir visiem, taču uzsver, ka mēs to izturēsim, – galvenais nezaudēt ticību un apzināties savu vērtību, viņa vērtē Latvijas Radio raidījumā "Laikmeta krustpunktā".

Daugavpils teātrī top šosezon jau otrs iestudējums latgaliski, šoreiz – gandrīz krimināla komēdija "Divejis vyrtuvē, naskaitūt nabašnīku" ("Divas virtuvē, neskaitot līķi") Oļega Šapošņikova režijā. Pirmizrāde notiks 25. februārī, informēja teātra pārstāvji.

Vienas pareizas atbildes nav! Arī to ar savām bērniem un jauniešiem adresētajām izrādēm vēlas teikt režisors Jānis Znotiņš, tām vielu meklēdams un atrazdams Latvijas vēsturē un latviešu literatūrā. Viņa jaunākais iestudējums, kas sadarbībā ar dramaturģi Anci Muižnieci tapis Nacionālajā teātrī, ir "Divas pasaules".

Šajos laikos no Dailes teātra skatuves atkal ir jāskan Branda vārdiem – par to ir pārliecināta Dailes teātra aktrise Ieva Segliņa, kura Viestura Kairiša jaunajā iestudējumā spēlēs Branda lomu. Strādāt ar Ibsena lugas materiālu viņa dēvē par lielu laimi gan profesionāli, gan cilvēciski. Savulaik Arnolda Liniņa iestudētais "Brands" kļuvis par Dailes teātra leģendu un iekļauts Kultūras kanonā. Tagad jaunā izrāde būs pilnīgi cita lugas versija, bet dažas saiknes ar leģendāro iestudējumu tai tomēr būs, atklāja Segliņa. Pirmizrāde jaunajam iestudējumam būs nākamnedēļ, 27. janvārī.
Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.
Svarīgākais šobrīd


















