Kultūra / Skatuve
27. martā pasaulē atzīmē Starptautisko Teātra dienu, ko 1962. gadā ieviesis UNESCO, teātra un dejas ekspertu dibinātais Starptautiskais Teātra institūts, lai godinātu, izrādītu cieņu un svinētu skaistumu, radošumu, smagu darbu, meistarību un visu to skatītāja acīm redzamo un neredzamo, kas veido teātri.
"Ja mēs paņemam trīs vai četras stundas no skatītāju dzīves, mēs tās nevaram atdot atpakaļ. Tāpēc tām ir jābūt labi pavadītām. Tas ir tas skaistais teātra dalīšanās rituāls: mēs kopīgi mēģinām saprast, ko tas nozīmē – būt cilvēkam," tā par teātri un savu režijas darbu intervijā "Kultūras rondo" teic igauņu režisore un māksliniece Ene-Līsa Sempere.
Cilvēka sirds ir tik liela mistērija, ka māksliniekiem nekad neaptrūkst ideju, kā par to runāt savā mākslā. Jau otro reizi šai tēmai pievēršas horeogrāfe Linda Lejiņa-Grebina. Pirms trim gadiem viņa iestudēja dejas izrādi "Sirds", kuras centrā bija sirds fiziskais aspekts, bet šogad tapusi jauna izrāde "Sirds kā dvēseles centrs", kas caur deju atklās sirdi kā garīgu vērtību. Izrādei būs divas daļas, kas ietvers arī kādu eksperimentu, kurā nevis mūzika iedvesmos dejotājus, bet dejotāji iedvesmos mūziku. Dejas iestudējuma pirmizrāde būs skatāma sestdien, 30. martā, Nacionālās operas Jaunajā zālē.
"Mēs ļoti daudz domājam par bērniem tā, ka viņiem nepārtraukti vajag cirku un atrakcijas, bet viņiem vajag arī to momentu, kurā viņi var pabūt kopā tajā, ko mēs kā pieaugušie uzskatām par vērtīgu un gribam viņiem nodot tālāk. "Pavasaris" ir tieši šāds stāsts," saka Dailes teātra dramaturgs Matīss Gricmanis. Igaunijā Oskara Lutsa romāns atzīts par otro nozīmīgāko literāro darbu un tā dramatizējums ir visvairāk iestudētais teātra darbs. Dailes teātrī šo izrādi iestudēja viens no zināmākajiem igauņu režisoriem, klasiķis un poētiskā teātra meistariem Prīts Pedajass. Raidījumā "Teātris.zip" par materiāla izvēli un skatuves darba tapšanu sarunājas Gricmanis un divu galveno lomu atveidotāji: Arno jeb aktieris Lauris Subatnieks un Totss jeb aktieris Lauris Dzelzītis.
Dažāda veida kustības jaušamas uz teātra skatuvēm – vērstas gan uz atnākšanu, gan aiziešanu. Jaunais Rīgas teātris (JRT) atgriežas savās mājās Lāčplēša ielā ar jauniem izaicinājumiem, izmēģinot sevi kustību teātra žanrā, Latvijas Leļļu teātris atvadās no izrādes "Bez morāles. Ar lellēm", kuru iespējams šonedēļ noskatīties pēdējo reizi. Tikmēr "Dirty Deal Teatro" repertuārā nākamnedēļ atkal skatāms 2021. gadā ar "Spēlmaņu nakts" balvu godalgotais krimināldetektīvs "Konklāvs".
Par ļaunuma viltīgo dabu, par cilvēka izvēlēm un mākslinieka likteni pārmaiņu laikā vēstīs jaunais iestudējums "Meistars un Margarita" Dailes teātrī. Mihaila Bulgakova slavenā romāna skatuves versiju veido igauņu režisori Tīts Ojaso un Ene-Līsa Sempere kopā ar savu starptautisko komandu. Pirmizrāde būs skatāma 22. martā.
12. aprīlī pasaules pirmizrādi Latvijas Nacionālajā baletā piedzīvos komponista Kārļa Lāča un horeogrāfa un libreta autora Raimonda Martinova balets "Džungļu grāmata", kas tapis, iedvesmojoties no angļu autora Radjarda Kiplinga tāda paša nosaukuma stāstu krājuma, informēja Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) pārstāvji.
Atzīmējot Starptautisko bērnu un jauniešu teātra dienu, 20. martā ASSITEJ nacionālais centrs Latvijā aicināja teātra jomas profesionāļus, vecākus, pedagogus, ikvienu interesentu piedalīties domnīcā "Kāda ir bērnu un jauniešu teātra loma skatuves mākslas kopainā Latvijā?" par bērnu un jauniešu teātri Latvijā, tā nozīmi atvērtas un kritiski domājošas sabiedrības veidošanā un atspoguļošanos teātra kritikā.