
Kultūra / Skatuve


3. un 4. februārī pirmizrādi piedzīvos "Dirty Deal Teatro", kustību režisores Elīnas Gediņas un laikmetīgās dejas apvienības "Sixth" kopdarbs – kustību izrāde "Atceries mani" par jaunu cilvēku karjeras pirmajiem soļiem, informēja teātrī.

Liepājas teātrī galvenā režisora Dmitrija Petrenko vadībā top iestudējums "Kaija". Pirmizrādi iestudējums piedzīvos 11. februārī, informēja teātra pārstāvji.

Izrādes par latviešu literatūras dižgariem, Dziesmu svētkiem un cilvēcību – ieteikumus, ko vērts piedzīvot teātra pasaulē, sagatavojusi teātra kritiķe, "Teātra Vēstneša" galvenā redaktore Juta Ance Ķirķis.

Pasaulē zināmu horeogrāfi darbi, mūsmāju baletdejotāju izcilība, mēģinājumi iet uz lieliem vērieniem un mērogiem laikmetīgajā dejā, dažādība skatuviskajā tautas dejā un jauno mākslinieku daiļrades izcēlums – lūk, pāris atzīmes no "Dejas balvas 2021–2022" cikla. Par redzēto un novērtēto stāsta žūrijas priekšsēdētāja, mūsdienu deju eksperte Liene Bēniņa, skatuviskās tautas dejas eksperte Ilze Mažāne, laikmetīgās dejas eksperte Agate Bankava un baleta eksperte Agnese Andersone.

Par dzīves ievainojumiem un to dziedināšanu, par dzīvības un nāves noslēpumu vēsta Ingas Tropas jaunais iestudējums "Pārcēlāja", kam 18. janvāra vakarā būs pirmizrāde "Dirty Deal Teatro". Tā pamatā ir viņas pašas pieredzes stāsts, ko viņa izstāsta ļoti atklāti un drosmīgi, neslēpjot arī sāpīgākās dvēseles traumas, ko piedzīvojusi agrā bērnībā. Tikpat atklāti viņa dalās arī savos centienos šīs traumas dziedināt un aicina skatītājus ceļojumā uz Meksikas džungļiem. Izrāde ir ļoti intīma un personiska, un tās skatīšanās veids ir visai netipisks.

20. janvārī Valmieras teātra pagaidu mājvietā, topošajā laikmetīgās mākslas telpā "Kurtuve", gaidāmi pirmizrādes svētki pirmajai lugai, kas iestudēta uz jaunās skatuves. Juna Foses "Vārdu" iestudējis režisors Reinis Suhanovs, informēja teātrī.

Kultūras ministrija konkursu uz Mihaila Čehova teātra valdes locekļa amatu izsludinās līdz janvāra beigām. Tajā grasās startēt arī līdzšinējā teātra direktore Dana Bjorka, ar kuru ministrija izšķīrās nepagarināt līgumu saņemto sūdzību vēstuļu dēļ, vienlaikus apgalvojot, ka ir mierā ar Bjorkas darbu. "Kultūršoka" uzrunātie aktieri iestājas par savu vadītāju un atzīst, ka ministrijas lēmums liek uzdot jautājumu – vai vispār būs teātris?

"Tas ir tas, ko Normunds [Naumanis] teica: kritika ir mākslas sastāvdaļa. Es to gribētu mazliet citādi pārdēvēt – refleksija par mākslu ir mākslas sastāvdaļa," par teātra kritikas lomu raidījumā "Kultūrdeva" saka teātra zinātniece un pētniece Edīte Tišheizere, kura savu darbību teātra kritikā sāka astoņdesmitajos gados.

16. janvārī preses konferencē tika pasludināti nacionālās nozīmes apbalvojuma – Dejas balvas – pretendenti un mūža balvas dejas mākslā saņēmējas – horeogrāfe, deju kolektīvu vadītāja, Deju svētku virsvadītāja Ieva Adāviča un baletdejotāja, pedagoģe Valērija Kutena. Dejas balvas žūrija izvirzījusi nominantus 12 kategorijās, sniedzot ieskatu dejas daudzveidībā.

Daugavas stadionā 16. janvārī paziņos iepriekšējo divu gadu Dejas balvas nominantus un mūža balvas saņēmējus dejas mākslā.

"Tur piemīt ļoti liela burvība, pēc izrādes ejot publikā un neesot pazīstamam. Tā mūsu specifika ir tāda, ka viņi jau nāk uz tēlu, viņi nenāk uz aktieri. Baigi garšīgi tas ir, riktīgi garšīgi, ka neatpazīst", savas profesijas slepenības šarmu raksturo Latvijas Leļļu teātra aktrise Dace Vītola. Viņa piedalās arī teātra jaunākajā izrādē pieaugušajiem "Bez morāles. Ar lellēm", kas beidzas ar vārdiem: "Neticiet nekam!". Dacesprāt, viss teātris ir tāda ticības un neticības spēle, īpaši leļļu teātris, kur aktieri saplūst ar tēlu un kā burvju cepures īpašnieki, neatpazīstami, var skatītāju rindās noklausīt iespaidus, uzburt brīnumu pasaules un reizēm arī pabiedēt. Tomēr mākslā cilvēkam jātic sev: "Ja cilvēks, baudot mākslu, tajā sajūt vai saredz sevi, tad tā ir taisnība."

Liepājas teātrī aizvadīta režisora Matīsa Budovska debijas pirmizrāde. Viņš iestudējis Rasas Bugavičutes-Pēces lugu "Dziesmu svētki", cieši sadarbojoties ar Liepājas teātra aktieriem, kuri izrādē iekļāvuši arī savas atmiņas un pieredzēto Dziesmu un deju svētkos. Būt vai nebūt Dziesmu svētkiem – šādas diskusijas krustugunīs nonāk pilnīgi sveši un ļoti dažādi cilvēki. Vai viņi spēs viens otru sadzirdēt un ieklausīties – tāds ir jautājums.

"Visi žanri teātrī ir labi, izņemot garlaicību. Tā ir tāda zināma patiesība. Manuprāt, teātris tieši ar to ir interesants, ka tas var būt dažāds," uzsver tautā iecienītais teātra un kino aktieris Imants Strads, kurš jaunajā Dailes teātra izrādē "Kur pazuda valsts" iejuties prezidenta Kārļa Ulmaņa lomā. Latvijas Televīzijas raidījumā "Kultūrdeva" Strads stāsta par aktierdarbu skatuves un audiovizuālajā mākslā un apdomā teātra sūtību mūslaikos.

Par cilvēcību visplašākajā nozīmē mudina domāt Valtera Sīļa jauniestudējums "Debesjums", kam 12. janvārī būs pirmizrāde Nacionālajā teātrī. Iestudējuma pamatā ir mūsdienu britu dramaturģes Lūsijas Kirkvudas drāma, kas šobrīd ir pieprasīts darbs arī citos Eiropas teātros. Tā darbība norit 18. gadsimta vidū Anglijas austrumos, taču tā piedāvātie jautājumi pilnā mērā attiecas uz mums un uz šodienu. Izrāde uz skatuves pulcē teju visu Nacionālā teātra sieviešu ansambli.

Jaunā Rīgas teātra jaundarbs "Kordēlijas zeme", pieteikts kā kopradē tapis stāsts Pētera Krilova režijā, skatītāju ved līdzi kādai dedzīgai idejai, kas dzimusi no Šekspīra traģēdijas "Karalis Līrs" motīviem. Līdzīgi kā katrā ceļā, arī šajā izrādē skatītāju sagaida ne tikai virsotnes, bet arī monotonāki ceļa posmi, dodoties pretī mākslas fakta kodolam – katarsei. Tas, ko redzam uz skatuves, liek domāt arī par to, ko ar acīm neredzam, bet izlasām, iespējams, ar sirdi.

11. un 12. februārī Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī būs iespēja noskatīties Igaunijas Krievu teātra (Vene Teater, Tallina) viesizrādes – "Parasts brīnums", ko iestudējis Čehova teātra mākslinieciskais vadītājs un režisors Sergejs Golomazovs, un interaktīvu izrādi jaunākajiem skatītājiem "Puika, kurš ne no kā nebijās" (režisore Poļina Stružkova), informēja teātra pārstāvji.

Pērnā gada nogalē atjaunotā Rīgas cirka arēna pirmo mēnesi aizvadījusi gana spraigi. Tajā skatāmās izrādes "Ziemassvētku putekļi" bijušas ļoti pieprasītas, apliecinot skatītāju vēlmi atgriezties cirkā un arī vēsturiskajā ēkā.

18., 19. un 20. janvārī "Dirty Deal Teatro" skatuves dzīvi uzsāks Ingas Tropas jaunākais iestudējums "Pārcēlāja", kurā, iekārtojoties netipiskās sēdvietās, lai veiksmīgāk piedzīvotu un iztēlotos stāstu, skatītāji kopā ar mākslinieci iepazīs izrādes varoni mītisko Pārcēlāju, nonāks džungļos, upes dzelmē, Aiviekstes krastos un Ingas Tropas bērnības aptumšotajās takās, informēja teātra pārstāvji.

31. janvārī Ventspilī teātra namā "Jūras vārti" Harkivas Nacionālais akadēmiskais operas un baleta teātris aicina uz baleta izrādi "Žizele".

Trīs ierosmes, ko tuvākajā laikā piedzīvot teātra pasaulē, iesaka teātra kritiķe, "Teātra Vēstneša" galvenā redaktore Juta Ance Ķirķis.
Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.
Svarīgākais šobrīd


















