Piemaksas paredzētas par papildu aizvietošanas darbu un personīgu ieguldījumu kvalitatīva izglītības procesa nodrošināšanā Covid-19 apstākļos. Tās paredzētas pirmsskolas, vispārējās, speciālās un profesionālās, arī augstākās izglītības iestāžu pedagogiem un atbalsta personālam.
Piemaksu finansējuma fonda apmērs tiek rēķināts, par pamatu ņemot viena mēneša mērķdotācijas apmēru pirmsskolas izglītības iestādēs, vispārējās un profesionālās pamata un vidējās izglītības iestādēs, kurās ir speciālās izglītības klases un grupas, speciālās izglītības iestādēs, pamata un vispārējā vidējā izglītībā, profesionālajā izglītībā un profesionālajā ievirzē, interešu izglītībā, kā arī augstākās izglītības iestādēs, katrā iestāžu grupā nosakot konkrētu piemaksas apmēru. Piemaksas paredzētas ar skolotāju palīgiem un auklēm.
Piemaksas plāno piešķirt šī semestra laikā.
Par piemaksu fonda sadali būs atbildīgs izglītības iestādes vadītājs,
kurš labāk zina konkrēto skolotāju noslodzi, valdības sēdē norādīja izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece (“Konservatīvie”).
Piemaksas skolotājiem par vajadzīgām, taču lēmumu par novēlotu un piemaksu apmēru par nepietiekamu uzskata Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA). “Mūsu lielākie iebildumi ir par apmēru tieši tāpēc, ka piemaksas ir vienreizējas. Un darba cēliens izglītības nozares darbiniekiem ir bijis ļoti smags,” sacīja LIZDA vadītāja Inga Vanaga.
Vanaga zināja stāstīt, ka, izņemot pirmsskolas un speciālās izglītības iestādēs strādājošos, pedagogiem paredzētas piemaksas 10% apmērā, bet pedagogu palīgiem – 5% no atalgojuma fonda. Jāpiebilst, ka pirmsskolas izglītības un speciālo izglītības iestāžu darbs saglabājās klātienes formātā neatkarīgi no ārkārtas situācijas apstākļiem.
Skaidrojot piemaksu nepieciešamību, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) norādīja, ka, līdzīgi kā iepriekšējais mācību gads, arī 2021./2022. mācību gads norit Covid‑19 pandēmijas apstākļos. Saslimstības rādītāju dinamika lika periodiski organizēt attālinātās mācības, tā palielinot slodzi pedagoģiskajā darbā, nodrošinot izglītības procesa nepārtrauktību un kvalitāti neatkarīgi no mācību procesa formāta.
Muižniece norādīja, ka šajā mācību gadā jau divas reizes bija piešķirts finansējums izglītības iestādēs nodarbinātajiem, kas tieša veidā strādāja ar epidemioloģiskās drošības prasībām.
KONTEKSTS:
Kopš 2020. gada pavasara Latvija līdz ar citām Eiropas valstīm piedzīvoja vairākus Covid-19 uzliesmojumus. Pērnā gada nogalē bažas sāka radīt Covid-19 vīrusa omikrona paveida izplatība, kas vairākās valstīs novērota straujos tempos. Šogad kopš janvāra būtisks saslimstības vilnis tika novērots arī Latvijā, vienlaikus situācijai slimnīcās saglabājoties stabilai.
Ārkārtējā situācija Latvijā beidzās 28. februārī. No 1. marta mīkstināti ierobežojumi – veikalos neprasa Covid-19 sertifikātu, tiek atvērtas slēgtās nozares un atcelti darba laika ierobežojumi.