Kultūras ziņas

2020. gada filmas, režisori, aktieri

Kultūras ziņas

2020. gada grāmatas, rakstnieki, dzejnieki

2020. gada izrādes, aktieri, režisori

Formu meklējumi un cīņa par izdzīvošanu – 2020. gads teātrī

2020. gads krasi mainīja teātra nozīmi, skaidri un skaudri liekot saprast, cik nozīmīga ir šī mākslas joma un ka tā nav iedomājama bez skatītājiem. Pandēmijas dēļ slēgti teātri, ierobežots skatītāju skaits, attālinātie mēģinājumi, radoša izdoma un pielāgošanās iepriekš nepiedzīvotiem apstākļiem. Tik dažāds bija 2020. gads teātrī.

Pirmspandēmijas skatuve

Teātra dzīvā māksla, kas bez skatītājiem nav iedomājama un nespēj pilnvērtīgi dzīvot, šogad piedzīvoja krasu pavērsienu – slēgtus teātrus.

Taču gada sākumā pirmizrādes paguva piedzīvot vairāki spilgti darbi – tostarp režisora Vladislava Nastavševa iestudējums “Te sākas nakts” Ģertrūdes ielas teātrī, Ingas Tropas multimediālais uzvedums “Zalkša līgava” Jaunajā Rīgas teātrī, Henrika Ibsena luga “Rēgi” Valmieras teātrī Māras Ķimeles iestudējumā “Alvinga kundze”, bet režisors Jānis Znotiņš pēc Regīnas Ezeras stāstu motīviem izveidoja izrādi visai ģimenei “Cilvēkam vajag suni”.

Izrāde "Te sākas nakts"

Savukārt Liepājas teātrī jauno tehnoloģiju laikmetu un cilvēku vientulību un atsvešinātību skatuviski spilgti ietērpa režisors Dmitrijs Petrenko kopā ar scenogrāfiem Kristu un Reini Dzudzilo izrādē “Vienaldzības gadsimts”.

“Mēs gribējām paskatīties, kas notiktu, ja mums ļoti īsā laika posmā nāktos paskatīties spogulī, paskatīties uz sevi un atzīt vājās lietas, atzīt savas kļūdas. Brīžus, kad esam bijuši egoistiski, kad esam kļūdījušies, kad bijām nobijušies vai pārāk ambiciozi,” izrādes ieceri skaidroja režisors Petrenko.

Izrāde "Vienaldzības gadsimts"

Spēli ar mobilo telefonu apmaiņu draugu lokā un tādējādi atklātajiem noslēpumiem izklaidējošā veidā izspēlēja arī Rolands Atkočūns, Liepājas teātrī iestudējot “Pilnīgus svešiniekus”.

Vēl pirms teātru aizvēršanas pirmizrādi paguva piedzīvot arī Federiko Garsijas Lorkas luga “Jerma” Latvijas Nacionālajā teātrī režisores Ināras Sluckas iestudējumā “Tukšais zieds”.

Izrāde "Tukšais zieds"

Savukārt Jaunajā Rīgas teātrī uz nezināmu laiku atlikto pirmizrādi joprojām gaida “Sievietes un vīrieši” Alvja Hermaņa režijā.

Jaunas teātra apvienības

Gads raksturīgs ar vairāku mākslinieku vēlmi izveidot savas teātru apvienības – par to paziņoja režisors Elmārs Seņkovs, ar saviem studentiem izveidojot “Esarte” un kā pirmo iestudējot “Pēdējās stundas”. Fon Stricka villā iemājoja “Willa teātris”, savukārt režisors Viesturs Meikšāns kopā ar scenogrāfi Moniku Pormali izveidoja “Freshfreshfr”, īpašu uzmanību pievēršot skatuviskai vizualitātei, kas šoruden pārliecinoši izpaudās Ļermontova poēmas “Dēmons” iestudējumā Liepājas teātrī.

Formu meklējumi un cīņa par izdzīvošanu

Līdz ar ārkārtējo situāciju sākās jaunu teātra formu meklējumi – piemēram, tiešsaistes izrādes. Viesturs Kairišs ar Dailes teātra aktieriem izveidoja daudzsēriju tiešsaistes izrādi “Jūsmotāji”, bet Elmārs Seņkovs – virtuālo izrādi “Irānas konference” pēc mūsdienu Krievijas dramaturga Ivana Viripajeva lugas, kas izpelnījās “Spēlmaņu nakts” balvu jaunajā kategorijā “Gada notikums virtuālajā vidē”.

Teātri sāka cīņu par izdzīvošanu, mainīja plānus, aprēķināja kvadrātmetrus un pieļaujamo skatītāju daudzumu, un meklēja oriģinālus, radošus risinājumus. Sezonu teātri šogad atsāka ātrāk, jau vasarā, kad atļauts klātienē piedzīvot skatuves mākslas brīnumus.

Laikā, kad bija jāstrādā attālināti, Dita Lūriņa kā režisore izveidoja izrādi – monooperu “#DiToo” ar Kaspara Rolšteina libretu un mūziku.

Savukārt Dailes teātra Vasaras dārzā režisors Gundars Silakaktiņš ar Daini Grūbi un Lauri Subatnieku iestudēja Artūra Dīča lugu “Blokmājas Dons Kihots”, ko skatītāji klausās austiņās.

Bet Jaunā Rīgas teātra mākslinieciskais vadītājs radoši pielāgojās pandēmijas laikam un teātra aktieru ansambli un JRT studijas audzēkņus iesaistīja daudzsēriju mākslas filmā “Aģentūra”, kas pie skatītājiem nonāca gada nogalē.

Pirmā klātienes izrāde Latvijas Nacionālajā teātrī bija Reiņa Suhanova iestudētā Māras Zālītes luga “Margarēta”, bet septembrī viss teātra aktieru kolektīvs atkal, izbaudīja kopābūšanu ar skatītājiem koncertā “Īstā sālsmaize”.

Īpašu rotaļizrādi vismazākajiem skatītājiem jau no gadiņa vecuma “Es un mana mamma” radīja Liepājas Leļļu teātris, savukārt oriģinālu mūsdienīgu ceļu pie pamatskolēniem tiešsaistes platformā “Zoom” atrada zinātniskās fantastikas izrāde “Misija Zeme” teātrī “Dirty Deal Teatro”.

Teātra balvas “Spēlmaņu nakts” ceremonija šogad notiek īpašos apstākļos – attālināti, tiešraides saslēgumā no katra teātra, ar mūža balvu pagodinot teātra režisori un pedagoģi Māru Ķimeli un aktieri Leonīdu Lencu.

Otrās ārkārtējās situācijas laikā teātri pirmizrādes spēlēja bez skatītājiem – šādi arī Dailes teātrī nosvinēta teātra simtgade ar Māras Zālītes sarakstīto lugu “Smiļģis” Dailes teātra jaunā radošā direktora Viestura Kairiša režijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt