Plūdi apdzīvotās teritorijās Latvijā ir bijuši un būs, tomēr notikums Jēkabpilī ir nebijis un aicina domāt par jaunām, pielāgotiesspējīgām mājokļu formām. Vai arī Rīga ir gatava plūdiem un laikmetīgu peldošo dzīvojamo apkaimju ieviešanai pilsētas akvatorijā, ņemot vērā jau senā tautasdziesmā ierakstīto "Visapkārt smilšu kalni, / Pati Rīga ūdenī" un pierādot spēju nodot savas ūdenstilpes pielāgotiesspējīgiem peldošiem dzīvojamajiem kvartāliem?
Autora ziņas
Pēdējos 10 gados strauji uzplaucis galda spēļu hobijs. Arvien biežāk tās tiek izmantotas arī mācību procesos, un teju vienmēr rezultāts ir ļoti detalizētas, bagātīgas un praktiski iemācāmas zināšanas. Bet, vai galda spēles, kurās galvenā tēma ir pilsētu plānošana, būvniecība un pārvalde pēdējos 100 gados, kritiski māca pilsētvides attīstību un motivē veidot urbānu telpu, kur uzvarēt iespējams arī ilgtspējīgai, viedai, likumīgai, atbildīgai pilsētai, vai tomēr uzvara nāk ar smago industrializāciju, ģentrifikāciju (panīkušu pilsētas teritoriju pārveidošana par ekskluzīviem rajoniem – Tezaurs.lv.), korupciju un autocentrismu?
2020. gada februārī saņēmu pirmo uzaicinājumu ieskatīties stagnējošā Matīsa (Vidzemes) tirgus procesu aizkulisēs. Gadu vēlāk tas rezultējās ar pro bono (bezatlīdzības veikts darbs sabiedriskajam labumam – red.) prezentāciju Rīgas Domes (RD) koalīcijas pārstāvjiem, kurā atklāju savu vērtējumu par tirgus status quo un iepazīstināju ar savu nākotnes scenāriju, iezīmējot nepamanītus, vērtīgākus un arī trauslus ceļus tā revitalizācijā. Šis ir atskats uz Matīsa tirgus kritienu un manu vīziju par tā atdzimšanu, kas tomēr nesniedz visas atbildes.
Atskatoties uz diviem pandēmijas gadiem no tūrisma rakursa un ar cerībām gaidot jauno 2022. gadu, svarīgs kļuvis jautājums – vai beidzot pienācis laiks mācīties no pasaules kļūdām, lai Latvija sagatavotos citiem neizdevīgiem notikumiem pasaulē un spētu pieņemt izdevīgus un fleksiblus lēmumus Latvijas tūrisma nozares izdzīvošanai un pielāgotiesspējai?
Vai zinājāt, ka Rīgai ir trīs lidlauki? Par diviem, Spilves un Rīgas Starptautisko lidostu, jau ir zināms, bet trešais daudzus gadus lidmašīnas vairs neuzņem – tas ir bijusī PSRS Gaisa spēku aviobāze un īslaicīgs civilais lidlauks lielizmēra lidmašīnām Rumbulā. Tagad lidmašīnu vietā tur rosās paraplāni.
Eiropas kultūras galvaspilsētas (EKG) konkursa process Latvijā beidzot liekas aizraujošs (atšķirībā no konkursa 2014. gadam, kur mazpilsētām sacensties ar Rīgu kā urbānu centru dažu labu valstu izmērā bija pat negodīgi par spīti tam, ka Rīgas pieteikums varēja būt daudz spilgtāks). Šogad pilsētas ir ar līdzīgu lieluma vai jaudas proporciju, un titula ieguvējs varētu palīdzēt saprast, vai pēcekonomiskās krīzes “downshift” jeb atgriešanās pie mazpilsētām Latvijā tiešām ir sevi pierādījusi ne vien ekonomiski vai trendos, bet arī ilgtspējīgos kultūras un sociālajos rakursos. Tāpat teju katrā no pilsētu programmām ir iesaistīti Latvijas kultūrā un radošajās industrijās spēcīgi ierakstījušies cilvēki, arī tas dod ticību interesantiem rezultātiem.
Lai arī pērnā gada beigās visiem Eiropas kultūras galvaspilsētas (EKG) kandidātiem vēl bija vērojamas līdzīgas sekmes, Cēsis jau kopš sākuma vienmēr bijušas nedaudz priekšā (piemēram, regulāri publiski skaidrojot savu pozīciju, izaicinājumus, mērķus, ko plāno risināt EKG ietvaros). Varbūt tas saistīts ar to, ka pilsētai jau ir pieredze kandidējot vai tas, ka vietvara jau pirms 2 gadiem konceptuāli atbalstīja Cēsu dalību konkursā.
Daugavpils ir, iespējams, visatbilstošākā pilsēta Marseļas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas 2013. gada scenārijam – uzvarēt nevis ar to, ka viss ir foršs un pūkains, bet gan ar to, kā tituls seko izaicinājumiem un paškritikai, cerams, to apzināšanai un stratēģijas sagatavošanai risinājumiem. Šādā kontekstā triumfs Daugavpilij būtu visnepieciešamākais starp Latvijas kandidātēm, jo darba pie pašattīrīšanās un potenciālu izmantošanas pilsētai ir ļoti daudz.
Gada sākumā tapa zināms, ka arī Jelgava vēlas kļūt par Eiropas kultūras galvaspilsētu. Tam sekoja pauze, tad pilsētas mājaslapā tika minēts: “Pašvaldības iestādei "Kultūra" jāsagatavo un jāiesniedz pieteikums apstiprināšanai Jelgavas pilsētas domei līdz 2021. gada 30. aprīlim.” Personīgi zinu, ka pie pieteikuma strādā dzejniece un kultūras pasākumu producente Madara Gruntmane-Dujana, kas ir laba ziņa; diemžēl publiski tas nav izskanējis, nesaprotu, kāpēc gan nelepoties.
Eiropas kultūras galvaspilsētas konkursa ietvaros vērojams, ka Jūrmala ir viena no pilsētām, kas vēlas mācīties gan no savām, gan citu kļūdām un padarīt vidi dzīvojamāku. Pats esmu bijis aicināts piedalīties un novērot pieteikuma veidošanas procesu, tāpēc varu apstiprināt, ka jau 2020. gada izskaņā Jūrmala daudz strādāja ar fokusgrupu intervēšanu, darbnīcu izpildi un lekcijām par iespējamajiem virzieniem pieteikuma sagatavošanā.
Lai arī iesākums bija pārsteidzoši un pat satraucoši kluss, Kuldīga pavasarī beidzot iezīmēja pirmos, bet ļoti spēcīgos vaibstus savā Eiropas kultūras galvaspilsētas pieteikumā. Vispirms pilsēta gada sākumā sevi spēcīgi pieteica UNESCO mantojumam. Pēc tam noskaidroju, ka pie Kuldīgas piedāvājuma pieslēdzies daudziem zināmais pilsētvides, kultūrplānošanas un kopienu eksperts Jonas Buhels (Jonas Büchel). Tad tika izziņots, ka Kuldīgas novada partneri kandidējot būs Alsungas, Skrundas, Saldus, Ventspils un Aizputes novadi.
Pēc ļoti ilga un bezcerīga klusuma Ogre marta beigās pašvaldības domes ārkārtas sēdē pieņēma lēmumu izsludināt konkursu “Ogres novada pašvaldības vizuālās identitātes un saukļa izstrāde projekta “EKG 2027” pieteikumam”. Rezultāti tika paziņoti nesen, trīs nedēļas pirms Eiropas kultūras galvaspilsētas pieteikuma termiņa, un par labāko starp 22 variantiem tika atzīts mākslinieka Jāņa Rožkalna piedāvājums – “Gaismas pilsēta”. Logotips ilustrē “šobrīd tik aktuālo viedierīču “ieslēgšanas pogu”, bet tajā pašā laikā ir kā saule, simbolizējot gaismu, gaišas domas un labus darbus”.
Liepāja varētu būt pretarguments manai kritikai par nepietiekamo Eiropas kultūras galvaspilsētu komunikāciju tikai pašvaldības kanālos. Kā labo piemēru vispārējā saziņā var minēt portālu Liepājniekiem.lv, kas aprīlī ar 165 000 skatījumiem bija vienīgā reģionālā lapa, kas nonāca Latvijas skatītāko portālu Top 20.
Divas nedēļas pirms Eiropas kultūras galvaspilsētas pieteikuma termiņa beigām man bija tas gods vadīt Valmieras Līdzdalības forumu (kas atkal ir nepiedodami vēlu, lai gan izrādījās jaudīgs pasākums). Forumā izskanēja daudz atziņu par to, kas uzliek Valmieru uz pilsētas kartes – globāli atpazīstama industriālā ražošana, sporta zvaigznes, pilsēta pasaulē izskanējusi kā labais piemērs “micro city” jeb mazajām lielpilsētām.
Vairāk nekā pusgadu, kopš medijos parādījās pirmais vilnis ar ziņām par potenciālajiem Eiropas kultūras galvaspilsētas (EKG) 2027. gada titula pretendentiem Latvijā, esmu sekojis līdzi notikumu attīstībai. Nesauciet mani par ekspertu, neesmu arī atlases žūrijas loceklis vai lielās kultūrdzīves guru. Esmu tikai aizrautīgs vērotājs, kas laika gaitā saskāries ar kultūru, pilsētvidi, radošajām industrijām un tūrismu gan no starpdisciplināra lietotāja, gan akadēmiski un arī pašmācības ceļā izglītota radītāja, gan komunikācijā un realizācijā iesaistītu iestāžu un projektu darbinieka rakursiem. Vērotājs, kas ļoti vēlētos, lai uzvar katra kandidātpilsēta.
1966. gada 2. martā pie Daugavas stacijas netālu no Krustpils avarēja kravas vilciens, ko vadīja Aleksejs Prohorovs – pieredzējis mašīnists, kas par spīti savām spējām notikušo nespēja novērst. Drīz pēc nāves Alekseja vārdā pārsauca Sesavas ielu Jelgavā-2, no kurienes vilciens devās savā pēdējā braucienā. Lai atcerētos šo maz zināmo, taču nozīmīgo notikumu, rekonstruēsim tā gaitu. Kā viss sākās un kur beidzās?
Ir pagājis gads, kopš Latvijā iestājās Covid-19 zvaigznājs, bet vai jūs atceraties 2017. gadu? Es to atminos pat ļoti labi, jo ieguvu vēlu iesākto maģistra grādu starptautisko tūrisma pasākumu menedžmentā, dibināju neatkarīgo pilsētvides balvu “Rīgas metrs” un pirmoreiz dzīvē uzsāku diezgan interesanta rakstura darbu birokrātiskajā sektorā tūrisma jomā. Turpretī...
Kroņu māksliniecei Brigitai Strodai no idejas par kroni līdz tās īstenošanai mēdz paiet pat pieci gadi – tik ilgi tiek krātas un antikvariātos meklētas vajadzīgās detaļas. Kā uzsver pati meistare, viņas darbi, kuri redzami arī grupas “Tautumeitas” mūziķu galvās, nav domāti nedz valkāšanai ar tautastērpu, nedz Jāņu vainaga vietā.
Braucot uz Ogri, daudzi meklē ''miera laiku'' arhitektūru, vēsturi, priežu mežus un upju ainavas. Pilsēta ir pazīstama kā bijušais kūrorts, un tās arhitektūru daudzu acīs definē koka vai funkcionālisma privātmājas, kas celtas līdz Otrajam pasaules karam. Taču Ogrē ir iesakņojies arī kāds cits, bieži ignorēts laiks, kas definē pilsētas tēlu šodien un to, ko redzam, braucot pa tās ielām vai dodoties garām.
Divtūkstošo gadu sākumā Liepājā un Latvijā radošo un bieži arī sociālo toni noteica “K@2” kultūras un informācijas centrs Karostā. Tas sākās kā ceļojošu mākslinieku kopiena un jau pirmajā darbības sezonā 2000. gadā kļuva par vienu no visu laiku spilgtākajiem kultūrplānošanas metodes ieviesējiem Latvijā. Kāds bija Karostas stāsts, un kāpēc kultūra ir no svara?
Esot Smiltenē, nevarējām palaist garām iespēju ieskatīties pilsētas poliklīnikā. Pabeigta 1981. gada sākumā, tā noteikti izskatās interesantāk nekā daudzas citas tā laika medicīnas iestādes. Kāds varbūt teiks – atkal tas padomju modernisms. Taču šajā ēkā ir saglabājušās gan ”ārīgas, gan iekšķīgas” vērtības, kas spējušas izturēt laika spiedienu, gājušas laikam pa priekšu un māca mūs iejusties citu ādā vēl šodien.
Pirms 20 gadiem Latvijā uzliesmoja ne vien kurtizāņu ugunskurs, bet vesela plejāde ar “country” jeb lauku mūzikas hitiem. Iepriekš pazīstamās ziņģes un naivais sintezatoru šlāgerpops tika nolikti malā, un jaunu ēru Latvijas vieglajā mūzikas žanrā uzsāka vīri un sievas ar kovboju cepurēm, stīlģitāras un pat vesels kantri festivāls. Dodoties uz Smilteni, mēs nolēmām noskaidrot, vai tiešām, kā kādā meldiņā minēts, tik ļoti populārais žanrs Latvijā ir radies nekur citur, bet gan tur, kur Abuls?