Ukrainā notiekošā kara ietekmē pasaulē mainās kravu tranzīta plūsmas, un vairāk kravu nekā agrāk Latvijas lielajās ostās nonāk no Uzbekistānas un Kazahstānas, kuru uzņēmēji meklē jaunus pārvadājumu ceļus uz Eiropu. Liepājas ostā tas ļāvis aizstāt tās kravas, kas šogad pazuda pret Krieviju un Baltkrieviju ieviesto sankciju dēļ. Tomēr vietējiem uzņēmējiem ir bažas, ka Krievija jauno tranzīta ceļu jebkurā brīdī var bloķēt, Latvijas ostām radot ievērojamus zaudējumus.
Ietekme uz ekonomiku
Sašķidrinātās dabasgāzes rūpnīcā Portovajā, uz ziemeļrietumiem no Sanktpēterburgas, Krievija sadedzina lielu daudzumu dabasgāzes, jo nespēj to eksportēt uz Vāciju. Par to vēsta britu raidsabiedrība BBC, atsaucoties uz ekspertu analīzi. Pirmās pazīmes par liela apjoma dabasgāzes dedzināšanu bija manāmas jau vasaras sākumā, kad milzīgas liesmas virs Krievijas un Somijas pierobežā esošās rūpnīcas pamanīja vietējie Somijas iedzīvotāji.
Turpinoties Krievijas izvērstajam karam Ukrainā, jau pusgadu turpina ciest arī Ukrainas ekonomika. Būtisks ir ne tikai militārs, bet arī finansiāls Rietumu atbalsts. Pēc institūta “Kijivas Ekonomikas skola” jaunākajiem datiem, tiešie Ukrainas ekonomikas zaudējumi kara dēļ jau sasniedz aptuveni 113,5 miljardus dolāru. Par spīti karadarbībai, uzņēmēji cenšas pielāgoties, un pēdējo mēnešu laikā ekonomiskā situācija ir kļuvusi stabilāka. Taču joprojām jārod veidi, kā nopelnīt, finansēt daudzās vajadzības un uzturēt ekonomikas mašīnu funkcionējošu.
Kamēr mūsu politiķi vēl tikai sāk diskusijas, vai pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā raisītās cenu kāpuma krīzes laikā kaut kā atbalstīt arī uzņēmumus, Eiropas Komisija ir apstiprinājusi divu pasākumu plānu kopumā 181,5 miljonu eiro apmērā. Uzņēmēji atzīst, ka pie naudas varēs tikt ar augstas gatavības projektiem.
Jūlijā beidzot atsācies un vismaz pagaidām vēl turpinās labības eksports no Ukrainas ostām. Labības kravu izvešanu pasaulē ilgi gaidīja daudzviet, jo par Eiropas "maizes klēti" dēvētā Ukraina pabaro ne tikai eiropiešus, bet arī cilvēkus Tuvajos Austrumos, Āzijā un Āfrikā. Taču Ukraina ne būt nav vienīgā, kas šo uzdevumu spēj izpildīt. Kāds ir pasaules labības tirgus, un cik lielu daļu tajā aizņem Ukraina?
Eiropai saskaroties ar lielāko enerģētikas krīzi vairāku desmitu gadu laikā, valstu valdības cenšas palielināt savas gāzes rezerves pirms ziemas iestāšanās. Taču drīzumā Eiropa varētu piedzīvot arī ogļu trūkumu. Lai gan Eiropas Savienība (ES) vēlas samazināt emisijas, ogļu patēriņš pieaug. Vairākas valstis, tostarp Austrija un Nīderlande, vai nu iedarbina vecās ogļu spēkstacijas, vai arī palielina esošo jaudu, lai ietaupītu gāzi. Saskaņā ar Starptautiskās Enerģētikas aģentūras datiem, ogļu patēriņš pasaulē šogad sasniegs rekordu, ES patēriņam pieaugot par 7%.
Ziņas par karadarbību Ukrainā būtiski ietekmē graudu cenas biržā. Labības audzētāji norādījuši, ka vienā brīdī cena palielinās par 50 eiro, otrā dienā ir straujš kritums. Tikmēr Dienvidkurzemes zemnieki atzina, ka kopumā raža būs laba un kviešiem pat varētu būt rekordražas. Dienvidkurzemē labība sakritusi veldrē tikai dažās vietās.
Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas "Lietuvos geležinkeliai" kravu pārvadājumu meitasuzņēmums "LTG Cargo" piektdien informējis savus klientus, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas (EK) vadlīnijām atsāk kopš jūnija vidus apturēto sankcionēto preču tranzītu starp kontinentālo Krieviju un Kaļiņingradas apgabalu.