Dienas ziņas

Sporta būvju apsaimniekotāji bažījas, kā pārdzīvot ziemu

Dienas ziņas

"airBaltic" svinīgi sagaidījis piecdesmit miljono pasažieri

Latvijas ostās uztraucas par kravu tranzītu caur Krieviju

Liepājas ostas uzņēmējs: Ukrainas kara apstākļos neko nevar plānot un investēt

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 1 mēneša.

Ukrainā notiekošā kara ietekmē pasaulē mainās kravu tranzīta plūsmas, un vairāk kravu nekā agrāk Latvijas lielajās ostās nonāk no Uzbekistānas un Kazahstānas, kuru uzņēmēji meklē jaunus pārvadājumu ceļus uz Eiropu. Liepājas ostā tas ļāvis aizstāt tās kravas, kas šogad pazuda pret Krieviju un Baltkrieviju ieviesto sankciju dēļ. Tomēr vietējiem uzņēmējiem ir bažas, ka Krievija jauno tranzīta ceļu jebkurā brīdī var bloķēt, Latvijas ostām radot ievērojamus zaudējumus. 

Liepājā daudz kravu no Kazahstānas

Šī gada pirmajos septiņos mēnešos Latvijas trīs lielākajās ostās kopumā pārkrauti 27,8 miljoni tonnu kravu, kas, pēc Satiksmes ministrijas sniegtās informācijas, ir par gandrīz četriem miljoniem tonnu vairāk nekā pērn šajā pašā laika periodā. Labs atspaids ostām šobrīd ir kravu plūsma no Uzbekistānas un Kazahstānas, kuru uzņēmēji meklē jaunus ceļus uz Eiropu pārslogotā Kaspijas jūras tranzīta koridora vietā. Piemēram, Liepājas ostā šogad no Kazahstānas un Uzbekistānas ienākušas ogles, labība, alumīnijs, savukārt caur Liepājas ostu uz minētajām valstīm no Eiropas tiek sūtīts cukurs un soja.

Liepājas ostas uzņēmējs: Ukrainas kara apstākļos neko nevar plānot un investēt
00:00 / 04:46
Lejuplādēt

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis pastāstīja: “Šīs kravas ir ļāvušas aizvietot citas kravu grupas, kas mums sankciju regulējuma un citu iemeslu dēļ šobrīd ir zudušas. “

Liepājas SEZ uzņēmuma “Liepaja Bulk Terminal” valdes loceklis Juris Matvejevs uzsvēra, ka ar Kazahstānu sadarbība notiek jau daudzu gadu garumā. Pirmās preces, kas tika nogādātas Eiropā, krautas jau pirms 15 gadiem. Sekoja arī pārtraukums saistībā ar loģistiku un lielajiem attālumiem, taču tagad sadarbība atkal pastiprinās.

„Līdz ar cenu kāpumu pasaulē tas ir kļuvis iespējams. Kazahstānas preces aktīvi atgriežas uz Baltijas valstīm, arī graudi, linsēklas, saulespuķu pārstrādes produkti un vēl citas preces,” stāstīja uzņēmējs.

Liepājas ostā
Liepājas ostā

Pašlaik no Kazahstānas jau pārkrauts un uz Eiropas tirgiem nogādāts vairāk nekā 50 tūkstoši tonnu.

„No 1. oktobra sāksies jaunā sezona, jaunā raža, kas Kazahstānā nemaz nav tik slikta, tāpēc ceram, ka segments tikai augs un kravu kļūs vairāk,” norādīja Matvejevs.

Uzņēmējs pauda cerību, ka Liepājas ostā vairāk ienāks arī lielāka izmēra kuģi. Par rezultātiem varēs spriest gada beigās. Ir cerība, ka graudaugu pārkraušanas sezona būs aktīva. Tajā pašā laikā visa esošā situācija var radīt sekas ilgtermiņā.

„Tie tirgi ir, lielās graudu importa valstis jau paliek. Vienīgi, kas ir negaidīts, ir lielais sausums Eiropā, kas ļoti ietekmēs. Arī minerālmēslu ražošana, kas tagad apstājas lielo gāzes cenu dēļ. Ilgtermiņā redzēsim rezultātus, tas ietekmēs nākamo gadu, tāpēc ceram, ka pasaulē pārtika ir vajadzīga. Latvija var stabili audzēt un ražot graudus, cerams, ka nāks arī graudi no kaimiņiem, Kazahstānas un pārējiem,” stāstīja uzņēmējs.

Bažījas par to, ka Krievija var kravas apturēt

Latvijā audzētie graudaugi Liepājas ostā ienāk kopš augusta sākuma. Raža esot laba, taču ar tās apjomiem sekmīgai uzņēmējdarbībai nepietiekot, tāpēc papildus vienmēr meklētas kravas no ārvalstīm. Gan Kazahstānas, gan Uzbekistānas kravas uz Latvijas ostām plūst caur Krieviju. Pastāv bažas, ka tā šo tranzīta koridoru var slēgt, jo atsevišķos gadījumos dzelzceļa vagoni jau bijuši apturēti.

“Viņi neraksta iemeslus, tikai – “tehnisku iemeslu dēļ”. Mēs nezinām tos iemeslus, bet varam iedomāties, ka attiecības starp Kazahstānu un Krieviju nav tās labākās šobrīd, līdz ar to politiskie faktori būtiski ietekmē situāciju,” stāstīja Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes loceklis Āris Ozoliņš.

Arī Matvejevs uzsvēra, ka šobrīd ir jāstrādā apstākļos kad pasaule ir apgriezusies ar kājām gaisā, tāpēc saglabāt tranzīta koridoru ir ļoti svarīgi. „Runājot par tranzīta koridoru, arī par Kazahstānu un Uzbekistānu, un visu pārējo. Saprotam, kad tad viss apstājas.

Diplomātiski jāskatās uz visām iespējām, kā to saglabāt, jo aiz tā visa stāv tūkstošiem, desmitiem tūkstošu darba vietu ostā, dzelzceļā, termināļos, kas saistīti ar šo procesu.

Cerība, ka tas process varētu mazināties un politika varētu mazāk ietekmēt mūsu attīstības plānus, jo mums pašlaik kā tādu nav. Mēs neko nevaram prognozēt, attīstīt, investēt un piesaistīt, jo nav skaidrības par nākamo dienu un nākamo gadu un tā tālāk,” stāstīja uzņēmējs.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis skaidroja, ka kaut ko prognozēt nav iespējams, taču vismaz šobrīd kravu plūsma caur Krieviju turpinās.

„Gan Kazahstānas, gan Uzbekistānas kravām Krievija tiek izmantota kā transporta koridors. Fiziski citādi šīs valstis apgādāt ar precēm, kas nepieciešamas, nav iespējams. Arī eksportam tas ir vienīgais ceļš, kas savieno ar Eiropu, ir otrs koridors – Kaspijas jūra, Melnā jūra, Gruzija, bet tas šobrīd ir pārslogots,” skaidroja Hmieļevskis.

Viņš uzsvēra, cik šobrīd ir svarīga sadarbība ar Kazahstānu un kādi ir šī brīža kravu veidi: „Latvijas un Kazahstānas sadarbība ir ļoti svarīga, šobrīd redzam, ka Liepājas ostā ir kravas – gan alumīnijs, gan ogles, gan ferro sakausējumi, gan labība. Tās ir kravu grupas, kas no Kazahstānas tiek vestas caur Liepājas ostu pie klientiem Eiropā un citās pasaules valstīs. Tieši tāpat pretējā virzienā ir sojas spraukumu kravas un cukurs, kas iet Kazahstānas virzienā, kā arī dažāda tehnika – traktori, industriālais aprīkojums caur Liepājas ostu.”

Augustā par tranzītu caur Krieviju tika runāts arī Ventspilī notikušajā Latvijas Stividorkompāniju asociācijas sēdē 17. augustā. Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Uldis Reimanis uzreiz pēc sēdes pastāstīja: “Skatoties uz nākotni, protams, esam bažīgi, jo dzelzceļa sliedes mums savienotas tikai ar mūsu kaimiņvalstīm Lietuvu, Igauniju, Baltkrieviju un Krieviju. Protams, viņi ir lieli spēlētāji tajā ziņā, kas saistās ar tālākajām kaimiņvalstīm. Ceru, kad jaunā līnija “Rail Baltica” tiks pabeigta, varbūt būs alternatīvas kravas, kas savienosies.”

Satiksmes ministrija jau iepriekš ostu stividoriem ieteikusi pastiprināti domāt par kravu dažādošanu, jaunu sadarbības partneru piesaisti, lai, ja kāda kravu plūsma apstājas, citas vēl spēj nodrošināt ienākumus.

Septembra vidū Liepājas SEZ vadība ar vienoto zīmolu “Via Latvia” piedalīsies starptautiskajā transporta un loģistikas izstādē un konferencē “TransLogistica Kazakhstan 2022”, kas norisināsies Almatā Kazahstānā, kopā Rīgas un Ventspils brīvostu pārvaldēm un "Latvijas dzelzceļu”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti