"Tas viss sākās jau 26. decembrī. No rīta pamodos ar mazliet iesnām un sāpošu galvu. Pēcpusdienā simptomi mazinājās un jutos jau salīdzinoši labi. Kāds cits no mūsu mājsaimniecības arī saslima. Respektīvi parādījās simptomi. Mana sieva nodeva analīzes, un viņai tās bija pozitīvas. Nodeva 31. decembrī un rezultātus saņēma 1. janvārī," stāsta Covid-19 inficētais Gatis Lillais.
Cik vien iespējams drīz, arī Gatis un pārējā ģimene veikuši analīzes. 4. janvāra rītā saņēmuši rezultātus, ka arī viņi ir inficējušies. Epidemioloģiskās drošības pamatprincipi paredz – visos šādos gadījumos ar slimnieku pēc iespējas ātrāk sazinās Slimību profilakses un kontroles centra speciālists.
Sarunas laikā viņš ne vien konsultē par ārstēšanās gaitu, bet arī tiem inficētajiem, kuri telefonā uzstādījuši lietotni “Apturi Covid”, nosūta kodu, kas ļauj lietotnei apzināt slimnieka kontaktpersonas. Taču dzīvē nereti sanāk gaidīt vairākas dienas. Zvanu no SPKC Gatis saņēma teju nedēļu pēc testa rezultātiem, bet aplikācijai nepieciešamo kodu nav saņēmis joprojām. "SPKC sazinājās ar mani tikai šodien, īsi pirms pulksten 13, bet šodien man jau 14. diena kopš simptomu parādīšanās un tuvu nedēļai, kopš nav nekādu simptomu," pauda Lillais.
"Es prasīju, kādēļ tik vēlu zvanāt. Viņi man paskaidroja, ka pašlaik apzvana tikai 31. decembra pozitīvos rezultātus. Tātad es pat tiku sazvanīts ārpus kārtas. Aplikācija satur datus 14 dienas. Šodien man ir 14 dienas kopš parādījās simptomi, bet ja es šodien ievadīšu kodu, ko man līdz šim mirklim SPKC nav atsūtījuši, tad tas pēc būtības ir galīgi bezjēdzīgi," norāda Lillais.
SPKC atzīst – centra resursi ļauj apzvanīt aptuveni 800 cilvēkus dienā. Tā kā pēdējās nedēļās saslimušo skaits nereti pārsniedz pat 1000 cilvēkus dienā, visus uzreiz sazvanīt neizdodas. Aizkavēšanos rada arī tas, ka centrs analīžu rezultātus saņem vēlāk nekā paši inficētie. Tāpat bieži vien sazināties traucē nepareiza kontaktinformācija.
"Protams, šeit veidojas laika nobīde. Cilvēks, kas saņēmis pozitīvu rezultātu, iespējams, tās pašas dienas laikā nesaņems zvanu no SPKC," atzīst SPKC pārstāve Ilze Arāja.