Sadaļas Sadaļas

Mācības klātienē IZM grib pat pie augstas Covid-19 saslimstības

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) izstrādājusi principus jaunā mācību gada uzsākšanai klātienē, kas paredz organizēt mācības, balstoties uz četriem pamatprincipiem.

Paredzēts, ka IZM sagatavotos dokumentus valdība varētu skatīt augusta pirmajā pusē.

4 pamatprincipi:

  1. Klātienes izglītības princips. Mācības notiek klātienē neatkarīgi no kumulatīvā radītāja. Klātienes izglītība ir priekšnoteikums kvalitatīva izglītības procesa nodrošināšanai.
  2. Drošas izglītības iestādes princips. Tas nozīmē atteikšanos no šobrīd normatīvajos aktos nostiprinātā reģionālā principa, kas paredz mācību rīkošanu klātienē vai neklātienē, vadoties pēc epidemioloģiskās situācijas attiecīgajā pašvaldībā. Drošas izglītības iestādes princips paredz, ka, ja konkrētajā izglītības iestādē situācija ir labvēlīga, klātienes mācības ir iespējams īstenot arī tad, ja reģionā ir augsts un ļoti augsts epidemioloģiskais risks.
  3. Vakcinācijas efektivitātes princips. Izglītības iestāžu darbinieki, kas ir vakcinējušies, strādā klātienē. Arī klases, ar kurām strādā vakcinēti pedagogi, mācās klātienē, neatkarīgi no kumulatīvā rādītāja reģionā vai valstī.
  4. Izglītības iestādes dibinātāja/vadītāja patstāvības princips. Izglītības iestādes dibinātājs/vadītājs ir atbildīgs par lēmumu pieņemšanu attiecībā uz izglītības procesa norisi: par klašu grupu rotācijas principa ieviešanu; mācību sākuma un beigu laiku un to elastīgu maiņu; telpu vēdināšanas protokolu izstrādi; kombinēto mācību modeļa izvēli; izglītības īstenošanu ārtelpās u.c.

Vispārējā izglītība, starptautiskā izglītība un interešu izglītība

Mācības notiek klātienē neatkarīgi no kumulatīvā saslimšanas rādītāja valstī, ievērojot visas drošības protokola prasības un īpaši nodrošinot: 

  • normatīvajos aktos paredzēto gaisa kvalitāti un vēdināšanas biežumu;
  • nepieciešamo testēšanu atbilstoši konkrētās izglītības iestādes situācijai (bijusi karantīna, saslimušas vairākas klases u.c.);
  • maksimālu ārtelpu izmantošanu izglītības procesā, paaugstinoties risku rādītājiem;
  • rotācijas vai kombinēto mācību modeļa izvēli.

Ļoti augsta riska gadījumā mācības īstenojamas attālināti, izņemot pirmsskolas izglītības programmas, speciālās izglītības klases un sociālās korekcijas izglītības iestādi "Naukšēni". 

Klātienē īstenojamas arī individuālās konsultācijas 9. un 12. klašu skolēniem.

Augstākā izglītība 

Neatkarīgi no kumulatīvā rādītāja valstī cilvēki, tie, kuri ir vakcinēti vai pārslimojuši Covid-19 infekciju, piedalās klātienes studijās augstākās izglītības iestādēs.

Augstskolām, plānojot studiju procesu, jāņem vērā normatīvie akti, kas regulē epidemioloģisko drošību, kā arī pašu izstrādātie drošības protokoli. Pirms studiju sākuma personāls, studējošie un sadarbības partneri jāiepazīstina ar drošības protokolu, kas iekļauj visaptverošu epidemioloģisko risku izvērtējumu.

Ļoti augsta epidemioloģiskā riska gadījumā, ja tiek noteikti arī pārvietošanās un sabiedrisko vietu apmeklēšanas ierobežojumi, studiju process īslaicīgi notiek attālināti, ja to nosaka ārējs normatīvais akts.

Savukārt vakcinētām un pārslimojušām personām tiek nodrošināta profesionālo izglītības programmu un reglamentēto profesiju praktiskās daļas apguve klātienē, nosakot papildu  ierobežojumus.

Tāpat IZM domā par to, kā attālinātās mācības atsevišķos priekšmetos ieviest kā mācību procesa sastāvdaļu, ja tādējādi tiek būtiski samazināts epidemioloģiskais risks (piemēram, lekciju norise attālināti).

Profesionālā izglītība

Mācību procesu maksimāli īsteno klātienē. Ņemot vērā epidemioloģisko situāciju, attālināti var īstenot ne vairāk kā 15% mācību satura apguvi.

Nepieciešamības gadījumā to var palielināt līdz 40% (teorētisko vai vispārīgo saturu), bet ne vairāk. Praktiskās daļas apguve notiek klātienē.

Lai mazinātu riskus, nepieciešamības gadījumā var paredzēt izglītojamo skaita ierobežojumus vai citus papildu epidemioloģiskās drošības pasākumus.

Sports

Sporta treniņiem pēc iespējas jānotiek gan iekštelpās, gan ārpus telpām, nodrošinot iespēju audzēkņiem ne tikai trenēties, bet arī piedalīties sporta sacensībās.

Tāpat jānosaka treniņu grupu lielums atkarībā no kumulatīvā saslimstības rādītāja valstī, kā arī vienam audzēknim nodrošināmā platība treniņos un sporta sacensībās, ģērbtuvju izmantošanas regulējumu, prasības ventilācijai, nepieciešamības gadījumā arī nosakot treniņu ilguma ierobežojumus.

Darbs ar jaunatni

Personas, kuras ir vakcinējušās vai pārslimojušas Covid-19 infekciju neatkarīgi no kumulatīvā rādītāja valstī piedalās darbā ar jaunatni klātienē.

Jebkuros apstākļos, arī pie augsta kumulatīvā saslimstības rādītāja, ir jāsniedz atbalsts tiem jauniešiem, kuriem tas visvairāk nepieciešams.

Savukārt laikā, kad valstī saslimstība ir zema, arī jaunieši, kuriem nav derīga digitālā Covid-19 sertifikāta, var iesaistīties klātienes aktivitātēs, ievērojot vispārējos epidemioloģiskās drošības pamatprincipus un pulcēšanās ierobežojumus.

Lai priekšlikumiem būtu juridisks spēks, tie vēl jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu formā un jāpieņem valdībā, norādīja IZM. 

KONTEKSTS:

Pedagogu vakcinēšanās tempi aizvien ir gausi. Līdz šai nedēļai pret Covid-19 sapotējušies 62% vispārējās izglītības iestāžu pedagogu, 48% pedagogu no pirmsskolas izglītības iestādēm, kā arī 78% augstskolu mācībspēku.

Valdība konceptuāli vienojās, ka varētu dot darba devējiem tiesības atbrīvot no amata darbiniekus, kuriem nav Covid-19 sertifikāta. Plānota obligāta vakcinēšanās ārstniecības, sociālās aprūpes un izglītības iestādēs. Valsts un pašvaldības iestādēs klātienē varēs apkalpot darbinieki ar Covid-19 sertifikātiem. To vajadzēs arī darbiniekiem, kas nodrošina iestādes vai uzņēmuma darba nepārtrauktību.

Iepriekš lūgumu nogaidīt ar lēmumu obligātu vakcināciju pret Covid-19 pauda izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece (Jaunā konservatīvā partija) cerībā, ka pedagogu vakcinācijas tempi tuvāko divu nedēļu laikā varētu pieaugt. LIZDA iestājas par brīvprātīgu vakcinēšanos pedagogiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt