Aviokompānijas sūdzas par lidošanu ar teju tukšiem reisiem, lai saglabātu laika nišas

Covid-19 vīrusa omikrona paveida izplatības dēļ un dažādu ierobežojumu ieviešanas dēļ, ko īstenojušas valdības, lidmašīnu biļešu tirdzniecība pasaulē piedzīvo kritumu. Samazinās arī apkalpes locekļu skaits, jo tie slimo ar vīrusu. Tomēr Eiropā aviokompānijas, lai saglabātu tām piešķirtās lidostu laika nišas, ir spiestas veikt lidojumus pat ar tukšām vai teju tukšām lidmašīnām. Par to trauksmi ceļ aviokompānija „Lufthansa”, bet Eiropas Komisija bažas noraida.

Aviokompānijas sūdzas par lidošanu ar teju tukšiem reisiem, lai saglabātu laika nišas
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Gaisa kuģu pacelšanās un nosēšanās laika nišas (aviation slots – angļu val.) Eiropas Savienībā piešķir neatkarīgi koordinatori vasaras vai ziemas sezonām. Ja gaisa pārvadātājs ir izmantojis vismaz 80% viņam piešķirto laika nišu attiecīgajā sezonā, tas attiecīgo kvotu saglabā arī nākamajā attiecīgajā sezonā. Pretējā gadījumā laika nišas atkal nonāk kopējā rezervē, no kuras veic pārdalīšanu, kas pazīstama kā noteikums „izmanto vai zaudē” (use it or lose it – angļu val.).

Pagājušā gada martā, norādot uz grūtībām, ar kurām aviokompānijas saskaras Covid-19 dēļ, kvotas tika samazinātas līdz 50%. Bet decembrī Eiropas Komisija paziņoja, ka šī gada vasaras lidojumu sezonai no aprīļa līdz novembrim 50% slieksnis tiks paaugstināts līdz 64%.

Aviokompānijās tas izsaucis neapmierinātību. Eiropas Savienība tiek pakļauta pieaugošam spiedienam, lai noteikumi tiktu atviegloti. Jo jau tagad ar pašreizējo kvotu 50% apmērā aviokompānijas uzstāj, ka tās ir spiestas īstenot tukšus vai pustukšus jeb tā dēvētos „spoku lidojumus”, kas jāveic, lai laika nišas saglabātu.

Piemēram, Beļģijas aviokompānija „Brussels Airlines” apgalvo, ka līdz marta beigām tai būs jāveic 3000 nepietiekamas ietilpības lidojumu. Savukārt šīs aviokompānijas mātesuzņēmums „Lufthansa”, kas visskaļāk iebilst pret esošo situāciju, pagājušajā mēnesī brīdināja, ka tai Eiropas ziemā būs jāveic 18 000 „bezjēdzīgu lidojumu”.

Aviokompānijas nepieciešamību īstenot šādus „spoku lidojumus” uzskata par absurdu laikā, kad arvien plašāk tiek runāts par centieniem mazināt aviācijas nozares ietekmi uz klimata pārmaiņām un samazināt šīs nozares radīto izmešu daudzumu. Un jau pieminētā „Lufthansa” atsaucas tieši uz ietekmi uz vidi, norādot, ka

tukšie lidojumi atstās lielu ietekmi uz vidi.

Kā aģentūrai AFP skaidroja Starptautiskās Gaisa satiksmes asociācijas pārstāvis, „neskatoties uz asociācijas mudinājumiem nodrošināt lielāku elastību, Eiropas Savienība apstiprināja 50% laika nišu izmantojumu, kas paredzēts ziemā. Un asociācijas ieskatā to izpildīt uz pašreizējās krīzes fona šoziem ir acīmredzami nereāli.”

Asociācijas ieskatā Eiropas Komisijai ir jāizrāda lielāka „elastība, ņemot vērā ievērojamo pasažieru skaita samazinājumu un vīrusa omikrona ietekmi uz apkalpes plānotajiem grafikiem”. Asociācija jau norādījusi, ka novembrī lidmašīnu biļešu tirdzniecība pasaulē reģistrējusi strauju kritumu. Biļešu tirdzniecība samazinājusies arī decembrī un janvāra sākumā, kas liecinot, ka sagaidāms sarežģīts pirmais ceturksnis.

Taču Eiropas Komisijas pārstāvis Daniels Ferijs pauda komisijas nostāju, ka jau noteiktais samazinājums no 80% līdz 50% ir optimāls: „Komisija sagaida, ka veiktie lidojumi atbilst patērētāju pieprasījumam un nodrošinās iedzīvotājiem tik ļoti nepieciešamo nepārtrauktu gaisa savienojumu.

Kopējais patērētāju pieprasījuma samazinājums, kas radies Covid-19 dēļ, jau ir atspoguļots pašreizējā ievērojami samazinātajā 50% likmē, salīdzinot ar ierasto 80% likmi.

Šī likme kopā ar pamatotiem izņēmumiem piedāvā aviokompānijām tik ļoti nepieciešamo laika nišu aizsardzību pašreizējā grūtajā situācijā, ko radījusi Covid-19 pandēmija.”

Arī Eiropas Savienības transporta komisāre Adina Valeana iestājusies pret laika nišu noteikumu mīkstināšanu, apgalvojot, ka pašreizējais slieksnis ir taisnīgs. Komisāre apgalvoja, ka „Eurocontrol” dati liecina, ka janvāra sākumā „Lufthansa” veica vairāk nekā 60% lidojumu, salīdzinot ar to pašu periodu 2019. gadā. Tas ir vairāk nekā saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem, kas pārvadātājiem jāuztur, lai saglabātu laika nišas.

Kompānijas „Lufthansa” nostāju neizprot Eiropas Parlamenta Transporta komitejas priekšsēdētāja Karima Delli, kas aviokompānijas izteiktajiem iebildumiem neredz pamatojumu. Viņa arī piebildusi, ka pašreizējie noteikumi pieļauj attaisnotu laika nišu neizmantošanas izņēmumu. Proti, gadījumā, ja valdība noteiks jaunus ceļošanas ierobežojumus, aviosabiedrībām nebūs jālido uz konkrēto valsti un no tās, lai saglabātu savas laika nišas.

Tāpat pret „Lufthansa” nostāju iebilda un Briseles pusē nostājusies aviokompānija „Ryanair” ar tās vadītāju Maiklu O’Līriju priekšgalā. Izdevums „Politico” norādīja, ka O’Līrijs ierasti veltījis dažādus pārmetumus Briselei un „Ryanair” arī iesaistījusies tiesvedībās. Taču šoreiz viņš piekrita Eiropas Komisijai, sakot, ka pārvadātāji jau tā ir saņēmuši gana labu vienošanos no Eiropas Savienības, pateicoties pandēmijas laika glābšanas programmu apstiprināšanai un mīkstākiem laika nišu noteikumiem.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt