Panorāma

Pasliktinājusies jauniešu garīgā veselība

Panorāma

Maskaviete: kad dodies uz mītiņu Krievijā, tā ir loterija

Datoru katram skolēnam valsts nopirkt neplāno

Datoru katram skolēnam valsts nopirkt neplāno

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Pagājušā mācību gada nogalē ar lielu novēlošanos skolas tika pie datoriem un viedierīcēm, bez kurām attālinātās mācības nav iedomājamas. Tiesa, visiem nepietika un vairākas skolas nesaņēma nevienu datoru. Pašvaldībās izpētītais liecina, ka atbilstoša datortehnika aizvien ir iztrūkstoša daudzās skolās un ģimenēs, īpaši laukos.

Nākamnedēļ mācības atsāks 1.–4. klašu skolēni, pagaidām tikai attālināti. Ar LTV sazinājās kāda pirmklasnieka mamma no Rēzeknes. Skolā iepriekš esot veikta aptauja par tehnikas nodrošinājumu un ģimene pieteikusies datoram, bet saņēma atteikumu, jo prioritāri ierīces piešķīra vecāko klašu skolēniem. Nākamnedēļ plānā ir arī stundas “Zoom” un izrādās, ka klasē vairākiem bērniem datoru nav.

"Mēs paši ar bērna tēvu esam pilna laika studenti. Plus vēl ir attālinātais darbs. Un tas viens dators ir uz visu ģimeni. Kāpēc tika veidotas tās aptaujas? Kādēļ?" vaicā pirmklasnieka mamma Laura Pastare. 

Piemēram, Aglonas novada Priežmalas pamatskolai vajadzīgi 35 datori, skolas direktore norādījusi pieminētajā aptaujā. Tie vajadzīgi gan pedagogiem, gan aptuveni pusei skolēnu. Kopā skolā mācās ļoti mazs skolēnu skaits – 40. Pavasarī viens no audzēkņiem ticis pie mobilo sakaru operatora “Bite” dāvinātās planšetes, bet datortehnikas piegādē, kuru ministrija noslēdza īsi pirms Ziemassvētkiem, Priežmalas pamatskola palika bešā. 

"Mēs nebijām šajā sarakstā. Mūsu kaimiņu skola, Aglonas vidusskola, saņēma 17 datorus, bet mēs nesaņēmām neko. Tur bija arī tāds skaidrojums, ka neatbilstam kritērijiem. Mums ir ļoti mazs skolēnu skaits. Acīmredzot mūsu bērni kaut kā atšķiras no tiem, kuriem ir tas atbilstošais skolēnu skaits? Nezinu," norāda Priežmalas pamatskolas direktore Sandra Rakova. 

Kopā ministrija skolām iepirka 6200 datorus, vēl 5000 viedierīces pērn pavasarī dāvināja privātie uzņēmumi, mobilo sakaru operatori. Pašlaik mēdz gadīties, ka bērni stundās piedalīties nevar datortehnikas vai interneta pieslēguma neesamības dēļ. 

"Piemēram, šajā nedēļā mums ir ļoti slikts internets, ir kaut kāda avārija un nevar nodrošināt vispār. Nenotieks pat dažas stunda. Ko es varu tajā vainot? Es taču neesmu viņam nodrošinājusi ne to internetu, ne to datoru! Ko es varu pieprasīt no vecākiem? Lai viņi pērk? Lai viņi obligāti būtu?" vaicā Rakova.

Nākamnedēļ, atsākoties mazo skolēnu attālinātajām mācībām, kopā ar pusdienām plānots katram izdalīt arī darba lapas. Gadījumiem, kad kādam stundas tiešsaistē nāksies laist garām. Decembrī Latvijas Pašvaldību savienība izpētīja, ka teju trešdaļai pedagogu un gandrīz piektdaļai skolēnu aizvien trūkst atbilstošas datortehnikas.  Runa ir par vairākiem desmitiem tūkstošiem vajadzīgu ierīču. 

"Izglītības un zinātnes ministrijas apņemšanās ir, ka uz 2021. gada 1. septembri principā tiek iegādāta datortehnika, kas paredz jau noteiktu nodrošinājumu visām klašu grupām," saka izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (Jaunā konservatīvā partija).

Nākamajā iepirkumā būšot vajadzīgs arī pašvaldības finansiāls atbalsts. Ministrija plāno iegādāties ap 20 000 datoru, bet katram skolēnam un pedagogam savu datoru nodrošināt nesola. 

"Vecākajās klasēs tā ir viena viedierīce uz diviem cilvēkiem, sākot no 10. klases. Savukārt pamatskolas posmā viena uz trim. Savukārt jaunākajā posmā, kur mēs redzam, ka turpmāk šis tehnoloģiju izmantojums būs ar citu proporciju, tur ir viena uz pieciem," norāda Šuplinska.

Latvijas Pašvaldību savienībā (LPS) saka, pašlaik datori dalīti, ņemot vērā skolēnu skaitu 7.–12. klašu posmā, un tas ir lielāks lielajās pilsētās un reģionu centros, bet tehnikas iztrūkums visvairāk skar laukus.

"Te parādās arī tā sociāli ekonomiskās situācijas ietekme, proti, mēs varam salīdzināt pēc iedzīvotāju ienākumiem, ka ienākumi ir augstāki lielajās pilsētās, ienākumi ir augstāki centros. Un praktiski veidojas arī atšķirīga iespēja skolēniem saņemt kvalitatīvu izglītību. Tāpēc jāpievērš uzmanība tieši šīm kategorijām," uzskata LPS padomniece izglītības un kultūras jautājumos Ināra Dundure. 

Datortehniku ministrija dalīšot skolām, bet tās pašas tālāk lemšot, kuram skolotājam vai skolēnam tā pienāksies.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti