Pilna Doma ir iniciatīva Latvijas 10-11.klašu skolēniem un viņu skolotājiem medijpratības un kritiskās domāšanas veicināšanai. Uzaicini uz savu skolu žurnālistu ar aizraujošu mācību nodarbību par medijpratību latviešu vai krievu valodā laika posmā no 2019. gada 9.septembra līdz 8.novembrim.

Domā, ka māki atšķirt dažāda veida nepatiesu saturu internetā?

Piesakies un pierādi savas spējas!

Piesaki savu skolu šeit!
Norādiet savu vārdu!
Norādiet e-pastu!
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies ar Tavu skolu.
Šī pieteikuma aizpildīšana negarantē, ka nodarbība notiks, bet mēs centīsimies!
P.S. Pilna Doma iniciatīva ir tapusi ar British Council un ASV vēstniecības Latvijā atbalstu.
«Pilna doma» ar medijpratības spēlēm sāk jaunu sezonu
Līdz ar jaunā mācību gada sākumu skolās atgriežas medijpratības iniciatīva "Pilna doma", kurā var piedalīties ikviens 10. – 11. klases skolēns un pedagogs no visas Latvijas. Arī šogad, tāpat kā iepriekšējos divos gados, Latvijas labākie žurnālisti dosies uz skolām, lai klātienes nodarbībās tiktos ar skolēniem. Jaunums būs testu sērija internetā, kas jauniešiem dos iespēju gan mācīties, gan pārbaudīt, vai spēj atpazīt maldinošus vēstījumus un kritiski izvērtēt informācijas avotus.

Pilna doma

Iniciatīva Pilna Doma tiek realizēta jau 3. gadu.

2018. gadā Pilna Doma lekcijās piedalījās 305 skolēni un 40 skolotāji no 43 skolām visā Latvijā – Cēsīs, Daugavpilī, Dobelē, Liepājā, Rīgā, Tukumā un citur!

2017. gadā projekta piedalījās 100 skolotāji un daudzi skolēni no 56 skolām visā Latvijā – Aizputē, Aucē, Druvā, Dricānos, Grobiņā, Jelgavā, Rīgā un citviet!

Pilna Doma ir Baltijas Mediju izcilības centra iniciatīva ar British Council un ASV vēstniecības Latvijā atbalstu.

Pilna doma

Kā medijam nebūt garlaicīgam?
Pat visnozīmīgākā tēma negūs pietiekamu auditorijas uzmanību, ja būs izstāstīta garlaicīgi. Padomā — cik minūtes pie garlaicīga video vai raksta būtu gatavs pavadīt tu?
Ar ko sākt rakstu vai sižetu?
Žurnālisti ziņas vai sižeta sākumu mēdz saukt par līdu (no angliskā lead — vadīt). Tā ir teksta pirmā atkāpe, kurai ir divi galvenie uzdevumi: iezīmēt galveno sižeta vai raksta problēmu un ieinteresēt skatītājus vai lasītājus sekot materiālam tālāk.
Kā pārbaudīt faktus?
Labu žurnālistiku no sliktas, cita starpā, atšķir rūpīga faktu pārbaude. Veidojot sižetu vai rakstu, ir svarīgi pārbaudīt gan varoņu teikto, gan statistiku, gan fona informācijas avotus, ko tu izmanto citātiem.
Kas ir žurnālistika, un kāpēc tā mums ir vajadzīga?
Pavisam īsi un vienkārši — žurnālistika mums ir vajadzīga tāpēc, lai mēs zinātu patiesību. Citi iemesli, kas padara žurnālistiku par svarīgu nodarbošanos, ir politiķu un citu amatpersonu turēšana pie atbildības, cilvēku informēšana par ekonomikas tendencēm, lai viņi var pieņemt labākus lēmumus, un protams, arī izklaidēšana un interesantu faktu atklāšana.
Vai Cibiņam ir vieta mūsu skolā?
Vai Poruka Cibiņam skolā nav vietas? Pagājušoruden medijos izskanējusī diskusija par latviešu literatūras tēlu ietekmi uz skolēniem ieinteresēja Saulkrastu vidusskolas jauniešus, kuri nolēma uzklausīt ne tikai psihoterapeitu un pedagogu domas, bet arī pajautāt pašu bērnu domas. Saulkrastu vidusskolēnu videosižets kļuva par vienu no uzvarētājiem* mediju pratības iniciatīvas “Pilna doma” konkursā.
Ventspils simbols ir govs. Kāpēc?
Lai gan nav ne leģendu, ne teiku, kas rādītu Ventspils saistību ar govi, tieši šis dzīvnieks padarīts par pilsētas simbolu. Ventspils 4. vidusskolas skolēni mēģināja noskaidrot, kāpēc tā, cik pilsētai izmaksā tur izvietotās govju figūras un galu galā, ko par to domā iedzīvotāji. Ventspilnieku sižets* kļuva par vienu no uzvarētājiem medijpratības konkursā “Pilna doma”.
Vai uz Tukumu tikai pēc smukuma?
Vai novada tūrisma informācijas centra popularizētais sauklis “Uz Tukumu pēc smukuma” atbilst patiesībai? To šopavasar centās izpētīt Tukuma Raiņa ģimnāzijas jaunieši, kuru veidotais videosižets kļuva par vienu no uzvarētājiem* mediju pratības iniciatīvas “Pilna doma” konkursā.
Cik maksā pusdienas Kurzemes skolu ēdnīcās?
Kāpēc Grobiņas ģimnāzijā pusdienas maksā vairāk nekā citās tuvējās apkārtnes skolās? Vai skolēni ir apmierināti ar cenu un ēdiena kvalitāti? To centušies noskaidrot Grobiņas ģimnāzijas audzēkņi, kuru videosižets kļuva par vienu no uzvarētājiem mediju pratības iniciatīvas “Pilna doma” konkursā.
Baltijas Mediju izcilības centru vadīs Gunta Sloga
Par Baltijas Mediju izcilības centra (BMIC) izpilddirektori kļuvusi pieredzējusī žurnāliste un mediju profesionāle Gunta Sloga. Viņa pārņēmusi amata pienākumus no līdzšinējās centra vadītājas un līdzdibinātājas Ritas Rudušas, kura izlēmusi pievērsties jauniem profesionāliem izaicinājumiem, informē BMIC.