Diskusiju aizsāka psihoterapeite, Rīgas Stradiņa universitātes profesore Gunta Ancāne, norādot, ka skolu obligātā literatūra sludina nevarību, kā piemēru minot arī Poruka stāsta “Kauja pie Knipskas” varoni Cibiņu, kurš it kā aicinot bērnus būt vājiem. “Tas visai sabiedrībai ir bīstami. Lai skola varētu palīdzēt, ir svarīgi iedot īstās vērtības – labi būt pārtikušam, veselam, ar sārtiem vaigiem, stipram un drosmīgam,” psihoterapeiti citēja portāls "Kas jauns".
"Pilna doma"
Iniciatīvas “Pilna doma” mērķis ir radīt vidusskolēnos interesi par kvalitatīvu žurnālistiku, rosinot viņus kļūt par atbildīgiem mediju lietotājiem un satura radītājiem. Portāls LSM.lv ir viens no projekta sadarbības partneriem.
Viņa klasesbiedrs stāsta, ka
Cibiņš nepareizi darīja, skrienot prom un nerunājot ar skolotāju, bet cits piebilst, ka mūsdienās zēnu varētu ievietot bērnunamā, kur viņam būtu labāki apstākļi.
Kāda meitene savukārt atzīst, ka līdzīgā situācijā šodien censtos nebūt vienaldzīga, kā to darīja Cibiņa skolasbiedri, bet mēģinātu ar cietušo runāt un palīdzēt. “Man šī grāmata iemācīja, ka pilnīgi visi cilvēki nav vienādi vai līdzīgi,” saka vēl viens Saulkrastu skolēns.
Ceturtklasnieku skolotāja Dace Bernaus stāsta, ka, izvēloties ar bērniem lasīt “Kauju pie Knipskas”, vēlējusies viņiem parādīt, kāda bija skola pirms vairāk nekā simt gadiem. “Sasaistījām to, kas ir senāk, ar to, kas ir mūsdienās, un secinājām, ka nekas jau cilvēka dabā nav mainījies. Attiecībās arī nē. Aizdomājāmies par savstarpējām attiecībām, kas viņiem ir svarīgas un uz ko viņi paši vērš uzmanību - uz līdzcietību, uz sapratni.” Jautāta, kādas vērtības izdevās bērniem ar šo darbu iemācīt, skolotāja atzīst, ka to varēs redzēt tikai pēc gadiem.
Plašāku sižetu var noskatīties te:
*Sižeta autori: Tomass Sergejevs, Luīze Krista Irbena, Šarlote Elīza Irbena, Loreta Livčāne, Viktorija Blinova (Saulkrastu vidusskola).