To, cik ticama ir ziņa vai jebkurš cits mediju vēstījums, nosaka izmantotie avoti jeb tas, no kurienes nāk informācija. Nekritiski izvēloties avotus, ar informāciju viegli maldināt, dezinformēt vai iebiedēt.
Pildīt testu
Režisors Klāvs Mellis: «Fake News!» būs diezgan viltīga izrāde
Ko sevī ietver viltus ziņu jēdziens? Vai pastāv instrumenti, kā viltus ziņas var atpazīt? Cik liela ietekme tām ir Latvijā? – par šiem un citiem šobrīd ļoti aktuāliem jautājumiem aicinās aizdomāties teātra trupas „Kvadrifrons” jaunā izrāde „Fake News!”, kam pirmizrāde Rīgas cirkā būs piektdien. Izrādes idejas autors un dramaturgs ir Evarts Melnalksnis, bet režisors – Klāvs Mellis. Strādājot pie izrādes, radošā grupa pārliecinājās, ka izvēlētais temats ir nozīmīgs, interesants, dažbrīd uzjautrinošs, bet arī ļoti, ļoti sarežģīts. Turklāt, kā norāda režisors Klāvs Mellis, izrāde būs viltīga.
Brīnumlīdzeklis no interneta firmas bez kontaktiem. Andra rūgtā pieredze
Pasūtiet “Artrovex” krēmu ar papildu atlaidi, un uz visiem laikiem aizmirstiet par locītavu un mugurkaula problēmām. 78 gadus vecais Andris bija viens no daudzajiem, kas noticēja uzmācīgajām reklāmām internetā. Par brīnumlīdzekli samaksāja 39 eiro, taču solītā efekta nebija, un Andris pievērsās faktu pārbaudei. Viņš noskaidroja, ka uzņēmums melo un medicīnas profesori, kas reklāmās aicina pirkt šos un citus ārstniecības produktus, patiesībā ir izdomāti.
Kā radās panika par it kā paralizējošo auto nodokļu kāpumu?
Pagājušajā nedēļā lielākā daļa Latvijas interneta portālu prognozēja gandrīz katastrofālu ainu. Automašīnu turpmāk varēšot atļauties tikai bagātnieki, tā kļūšot par privilēģiju turīgajiem un nepanesamu slogu pārējiem. Pie rakstiem krājās nikni komentāri. Sociālajos tīklos šo ziņu komentēja un tālāk padeva simtiem cilvēku. Pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica" faktu pārbaudes projektā “Re:Check” vētīts, kas radīja ažiotāžu.
«Kvadrifrona» izrāde «Fake News!» aktualizē medijpratības tēmu Latvijā
15. novembrī Rīgas cirkā pirmizrādi piedzīvos teātra trupas “Kvadrifrons” izrāde “Fake News!”. Tā radīta, veicot padziļinātu analīzi par viltus ziņu jēdzienu un ietekmi Latvijā. Darba autori centušies aptvert šauro robežu, kas atšķir pilnīgas muļķības no subjektīvi nepieņemama viedokļa, patiesību un spekulatīvām interpretācijām un faktus no gaumes, paziņojumā medijiem informē trupas pārstāvji.
Pētnieks: Influenceri negrib, lai jūs būtu medijpratīgi
Medijpratība pamatoti ir kļuvusi par vienu no aktuālajiem jēdzieniem — pēdējo gadu laikā daudzos dažādos veidos publiskajā telpā ir runāts par mūsdienu mediju lietotājiem nepieciešamajām prasmēm. Cita aktualitāte ir “influenceri” — populāri sociālo mediju lietotāji, kas mēdz pelnīt naudu ar dažādu lietu vai zīmolu reklamēšanu. Lai gan influenceri šad tad tiek pieminēti arī medijpratības kontekstā, tomēr tie būtu pelnījuši daudz plašāku kritisku uzmanību. Meli un maldi eksistē ne jau tikai “viltus ziņās”, bet arī retušētajās un filtrētajās sociālo mediju satura plūsmās.