Covid-19 laika izaicinājumi arī apmācībās personām ar invaliditāti

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Covid-19 ierobežojumu dēļ ietekmēts mācību darbs ne tikai vispārizglītojošajās skolās. Attālinātām studijām jāpielāgojas arī cilvēkiem ar invaliditāti. To vislabāk zina stāstīt Jūrmalas profesionālās vidusskolas un koledžas vadība - cilvēki, kuru audzēkņi jau sen ir ārpus skolas vecuma.  

Kopš Covid-19 pandēmijas sākuma aizvadītā gada pavasarī daudz dzirdēts, cik ļoti mācības vispārizglītojošajās skolās ietekmē attālinātais darbs. Par skolu darbu otrajā semestrī valdībai vēl būs jālemj pašā gada sākumā.

Taču ne mazāk būtiski skarta ir profesionālās izglītības joma un specifiski – apmācības cilvēkiem ar invaliditāti.

Arī Dubultos, Jūrmalas profesionālajā vidusskolā un koledžā, kur profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma ietvaros dažādās programmās zinības un praksi gūst ap 240 studentu dažādās vecuma grupās. Nodarbību norise šobrīd būtiski mainīta, tās cenšas organizēt attālināti.

Covid-19 laika izaicinājumi arī apmācībās personām ar invaliditāti
00:00 / 03:34
Lejuplādēt

“Protams, nodarbības mums šobrīd notiek attālināti, tām izmantojam pārsvarā „Zoom” platformu. Ir izaicinājumi! Mums, piemēram, programmētājos mācās arī neredzīgs students. Ļoti priecājamies par viņa panākumiem, ka viņš tiek galā ar šo procesu arī šobrīd attālinātajā studiju procesā. Mums ir daudz tādu labās prakses piemēru,” stāsta abu izglītības iestāžu vadītāja Inguna Zuševica.

Skolu darbu organizē Sociālās integrācijas valsts aģentūra. Pirms mācību sākšanas katram klientam nodrošināta valsts apmaksāta profesionālās piemērotības noteikšana. Pašlaik Profesionālajā vidusskolā profesionālo kvalifikāciju iespējams gūt 19 programmās, tostarp apgūstamas datorsistēmas un datortīkli, ēdināšanas pakalpojumi, komerczinības.

Koledžā pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību iespējams gūt 7 programmās, piemēram, tirgzinību un datortīklu administrēšanu.

Atsevišķi izdalāma surdotulku programma, kam pieteikties var ikviens vidusskolas beidzējs, taču specifikas dēļ tā ne katram pa spēkam.

Vienlaikus audzēkņiem ar invaliditāti pieejami karjeras konsultanta, psihologa, sociālo darbinieku, veselības rehabilitācijas pakalpojumi.

Lai popularizētu mācību iespējas cilvēkiem ar invaliditāti, informācija rodama valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centros, sociālajos dienestos un ar karjeras konsultantu atbalstu.

Tomēr ar to vien ir par maz, lai sasniegtu katru iespējamo interesentu, atzīst Sociālās integrācijas valsts aģentūras direktora vietniece Solveiga Kabaka un eksperte profesionālās piemērotības pakalpojuma novērtēšanā Marika Sermule.

“Es teiktu, ka, neskatoties uz daudzajiem kanāliem, kā mēs cenšamies aizsniegt mūsu klientu, mēs domājam, ka par mums par maz zina. Iespējams, nesadzird atslēgas vārdus, iespējams, cilvēki sabīstas, ka jābrauc mācīties kaut kur tālāk prom, uz Jūrmalu,” saka Kadaka.

“Piemēram, piemērotības noteikšana, kas ir pirms mācību sākšanas, arī ir izaicinājums, lai dzirdētu no malas par savām stiprajām pusēm, izvērtēt sevi, kas ir tiešām lieliska iespēja ikvienam, kuram ir invaliditāte,” norāda Sermule.

Skolas darba organizatori apzinās, ka arī šajā gadā, ņemot vērā Covid-19 dēļ noteiktos ierobežojumus, mācību process attālināti nebūs viegls. Tomēr mācībspēki pielāgojas un rīkojas radoši, piemēram, kopā ar ēdināšanas pakalpojuma studentiem attālinātās saziņas režīmā mācījušies vārīt zupu.

Pašlaik Jūrmalas profesionālās vidusskolas un koledžas audzēkņu vidējais vecums ir 35 gadi, kas liecina, ka sniegtās iespējas pieejamas plašā vecuma spektrā, ļaujot iekļauties darba tirgū un dodot iespēju sastapt domubiedrus no visas Latvijas.

Profesionālās piemērotības noteikšana norit ik mēnesi, tuvākā reize – no 12. līdz 14. janvārim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti