LTV raidījuma "4. studija" skatītājas Iritas vīramātei pēc pārciestā insulta Veselības un darbspējas ekspertīzes ārstu valsts komisija (VDEĀVK) piešķīra 1. grupas invaliditāti. Tā kā slimniece ir vecuma pensionāre, komisijā teica, ka iesniegums Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (VSAA) par finansiālu pabalstu piešķiršanu nav jāraksta. "Notiks automātiski visi pārrēķini pie pensijas, jo viņiem visi dati esot," par komisijā uzzināto stāstīja Irita.
Kad pienācis laiks no VSAA saņemt pabalsts par invalīda aprūpi un transporta izdevumiem, nauda tā arī netika pārskaitīta. "Dokumenti nav saņemti. Nav ienākuši. Ienākusi tikai pensija. Zvanu, zvanu uz to VSAA, tie pasaka, lai zvanu uz VDEĀVK. Es piezvanīju uz VDEĀVK, tie saka, lai VSAA meklē tajā jaunajā sistēmā, tur viņi ir pārsūtījuši. Diemžēl tā jaunā sistēma nestrādā. To es uzzināju tikai tad, kad aizgāju 7. martā uz klientu apkalpošanas centru," tā par "fubolēšanu" starp valsts iestādēm stāstīja Irita.
To, ka pastāv problēmas ar datu apmaiņu starp VDEĀVK un VSAA, apliecināja VSAA Informācijas sistēmas ekspluatācijas daļas vadītāja Liene Naretja: "Kopš 6. decembra notiek sistēmas ieviešana. Abpusēji, lai pilnveidotu VDEĀVK un VSAA datu apmaiņu, kas paātrinās datu apmaiņu. Arī kvalitātes ziņā uzlabosies datu apmaiņa. Diemžēl ieviešot jaunas sistēmas, bieži vien ir nepieciešams aprobācijas periods, kurā bieži vien tiek konstatētas kādas nepilnības vai kļūdas."
Pie sistēmas nepilnību novēršanas pašlaik gan tiekot strādāts, LTV norādīja VDEĀVK Administratīvās nodaļas vecākā eksperte Inga Liepa, atvainojoties par klientiem sagādātajām neērtībām.
Tātad, VDEĀVK sūtot informāciju otrai institūcijai – VSAA, ir gadījumi, kad sūtītā informācija neaiziet. Turklāt tas attiecas tieši uz personām, kam pirmo reizi tiek piešķirta 1.invaliditātes grupa.
Irita gan norādīja, ka iestāde klientus nepabrīdina, lai drošības labad pēc dažām dienām painteresējas, vai informācija ir nonākusi pie VSAA. "Daudzi cilvēciņi ir tādi, kuri vienkārši sēdēs un gaidīs. Neskraidīs pa iestādēm, netērēs savu laiku. Viņš sēdēs un gaidīs, jo viņam pienākas. Bet tā var gaidīt arī pusgadu. Informāciju vajag kaut kur publicēt – vai nu VSAA mājaslapā, vai VDEĀVK mājaslapā," uzskata Irita.
Taču VSAA pārstāve pauda, ka arī šajā situācijā, tāpat kā citos neskaidrību gadījumos, bumba ir klienta laukuma pusē. "Operatīvi reaģējot uz dažnedažādu avotu ziņām, mēs cenšamies sniegt atbalstu klientiem un piešķirt pakalpojumus. Protams, tiek konstatēti gadījumi, kad kavējas pakalpojuma piešķiršana. Mums ir jāatvainojas par sagādātajām neērtībām. Bet principā mēs cenšamies visu operatīvi nokārtot," sacīja Naretja.