Suni mācīt nenozīmē pakļaut! Padomi un noderīgi informācijas avoti

Pēc nedēļas būs trīs mēneši, kopš suns Bite dzīvo savās jaunajās mājās. Vēl tad, kad viņa bija patversmē, ejot pastaigās, ņēmām līdzi kārumus un centāmies panākt, lai viņa sāk uz mums skatīties un atsaukties uz savu vārdu. Tagad esam tikuši daudz tālāk, bet ne jau par komandu skaitu ir stāsts. Man ir svarīgi, lai Bite jūtas droši, lai viņa ir priecīga un mums kopā ir labi.

Iepriekš par Biti: 

Ir vairāki veidi, kā cilvēki panāk, lai suns uzvestos tā, kā cilvēki vēlas. Dzīvnieku mēdz iebaidīt vai sodīt par „nepareizo” darbību, raustīt aiz pavadas, mēdz piespiest kaut ko darīt. Ir suņu treneri, kuri strādā ar šādām metodēm. Es uzskatu, ka tās dzīvniekam ir ciešanas, man tas nav pieņemami, un es šādas attiecības ar suni nevēlos.

Man noteikti neizdosies izskaidrot visas pozitīvās mācīšanās nianses, speciālisti savukārt pamanīs, ka definīcijas ir nepilnīgas vai neprecīzas. Tomēr gribu parādīt, ka ir mācīšanās un dzīves veids, kurā suns komunikācijā ar cilvēku nepieredz kaut ko negatīvu. Bitei jāpriecājas par dzīvi kopā ar mani, nevis jābaidās no manis vai jāpakļaujas.

Bite, nāc!

Mana pirmā lielā vēlēšanās ir tikt tik tālu, ka Bite var iet bez pavadas, skriet pa mežu vai jūras malu un atnāks vienmēr, kad viņu saukšu. Nenožogotā apvidū viņa pagaidām ir tikai ar pavadu. Ja ejam staigāt pa mežu, sakabinu divas kopā un viņa var aiziet gandrīz 14 metru attālumā no manis.

Bite atsaucas!

Lai tiktu līdz uzticamai spējai atsaukties un atnākt, mēs spēlējam spēles un vingrināmies pagalmā un pastaigā. Bites mīļākais vingrinājums ir šāds: pievēršu viņas uzmanību, saku „ķer!” un metu prom labi ieraugāmu kārumu. Bite skrien kārumu meklēt un apēd to. Kad viņa griežas atpakaļ, lai saņemtu nākamo, es saku „nāc!” un ātri kāpjos atpakaļ. Kad suns mani panācis, saku „ķer!” un metu kārumu tālāk uz priekšu virzienā, kurā skrējām. Ideja ir iemācīt, ka nākt pie manis vienmēr ir labi, ka tad vienmēr notiks kaut kas labs un iepriecinošs. 

Ir dažādi veidi, kā modificēt šo vingrinājumu. Tagad, kad Bite ir labi iemācījusies sēdēt un viņai to darīt sagādā prieku, dažkārt pievienoju spēlei apsēšanos. Aizmetu kārumu, viņa skrien pakaļ, apēd. Kad viņa griežas atpakaļ, es pagriežos ar muguru pret viņu un nostājos tā, lai viņai pietiktu vietas apstāties starp manām pēdām un apsēsties. Kad apsēdusies, metu kārumu sev priekšā un atkal griežos ar muguru pret viņu.

Pastaigu laikā, īpaši jaunās un satraucošās vietās, saku „jā!” un dodu Bitei kārumu katru reizi, kad viņa pati pie manis pienāk vai paskatās.

Pie citiem suņiem nav jātešas

Otra lielā vēlēšanās ir spēt mierīgāk paiet garām citiem suņiem, īpaši tiem, kuri ir satraukti vai rej savā pagalmā. Šobrīd Bite visbiežāk arī sāks riet un metīsies suņa virzienā. Dažreiz viņa sāks riet pirmā. Bite nav agresīva, viņa ļoti vēlas pienākt citiem suņiem klāt, saošņāties, suņoties.

Ir vakari, kad mēs treniņa nolūkā mērķtiecīgi ejam gar visiem mūsu ciema pagalmiem, kuros dzīvo suņi. Sākam ar mierīgo tusni buldogu, kurš parasti uz mums pat neskatās. Pienākam tik tuvu, ka Bite suni ierauga, sagaidu brīdi, kad viņa paskatās uz mani, priecīgi saku „jā” un iedodu kārumu. Paejam garām vārtiem, atkal apstājamies, sagaidu, kad Bite uz suni paskatās un pagriež galvu manā virzienā, un iedodu viņai kārumu. Ar šo suni viss vienmēr ir kārtībā. Šo modeli var izmantot, lai suns pierastu pie jebkāda cita kairinājuma, piemēram, kaķiem, velosipēdistiem, ļoti iepriecinošām vai biedējošām lietām.

Bite un kārums

Šeit divi video, kuros izskaidrots un parādīts, kā iemācīt skatīšanos.

1.    

 

2.    

 

Tad ejam gar pagalmu, kurā dzīvo kucēns, kas ierejas tikai vienu reizi. Darām tieši to pašu. Te kārumus dodu aktīvāk, mans mērķis ir atalgot Biti par mierīgu reakciju uz šo suni – nesākt riet, nelekt gaisā. Sākumā pie šī pagalma riešanas bija vairāk. Rēja gan mazais suns, gan Bite. Tagad ir viens vaukšķis, Bite uzošņā gaisu ap suni un, luncinot asti un ošņājot zemi, paiet kucēnam garām. Ja pareizi tulkoju viņas ķermeņa valodu, viņa, ošņājot zemi, sunim rāda, ka viss ir kārtībā, vai pati sevi nomierina.

Pie pagalmiem, kur suņi rej, mēs neapstājamies, jo tas ne ar ko labu nebeigsies. Ja tas ir treniņu nolūkā, ejam tikai līdz vietai, kur redzu, ka Bite ir spējīga koncentrēties uz mani, dodu kārumus, uzprasu izdarīt kaut ko vienkāršu, piemēram, apsēsties, un tad griežamies uz otru pusi. Mērķis ir ar katru reizi tikt tālāk un spēt normāli paiet rejošajam sunim garām.

Ja nav iespējas iet pa citu ceļu un būs gar rejošo suni jāiet, tad rīkojos šādi: vēl tad, kad suns nav pat redzams un dzirdams, pievēršu Bites uzmanību ar kārumiem, aktīvi viņai tos dodu un cenšos tā noturēt viņas uzmanību arī tad, kad kaimiņu suns ir sācis riet. Te nu tie panākumi tādi nosacīti. Dažreiz Bite, lai gan satraukta un reizi uzlec gaisā, nesāk riet un puslīdz normāli paejam garām. Citreiz man nesanāk galīgi nekas.

Mācīšanās notiek visu laiku

Lai gan lielie mērķi ir tikai divi, ir daudz citu mazāku lietu, ar kurām nodarbojamies. Daļa ir darbības, kas saistītas ar šo lielo mērķu sasniegšanu – dažādi vingrinājumi, kas palīdz apgūt, piemēram, iešanu blakus. Ir lietas, kas saistītas ar suņa kopšanu, piemēram, ķemmēšana, nagu griešana.

Un ir vairākas darbības, kuras mūsu kopdzīvi padarīs vienkāršu un patīkamu, piemēram, viņa mācās nomierināties, atlaisties uz paklājiņa – beigās vajadzētu būt tā, ka es to paklājiņu varu nolikt jebkur, Bite apgulsies un jutīsies mierīga.

Šīs ir norādes un darbības, kuras kopā ar Biti mācāmies:

  • Atsaukties un atnākt
  • Apsēsties, apgulties, piecelties, velties
  • Gaidīt
  • Iet un skriet blakus
  • Skrienot vilkt cilvēku (elastīga pavada, piekabināta pie suņa iemauktiem un speciālas jostas ap cilvēka gurniem)
  • Atnest aizmestu rotaļlietu vai kociņu
  • Ļaut ķemmēt, nogriezt nagus
  • Braukt mašīnā bez stresa
  • Meklēt un atrast noslēpto
  • Iet ar vaļīgu pavadu
  • Neņemt ēdienu, kas mētājas uz zemes
  • Atlaisties uz paklājiņa 
  • Skatīties uz satraucošu objektu
  • Piekrist darbībai, noliekot galvu uz mana ceļgala, uz zemes utt. 

Dažas lietas no šī saraksta ir patiešām sarežģītas, piemēram, iet blakus. Sākumā tas varbūt ir tikai viens solis, ko suns pavada cilvēkam blakus. Viss vienmēr tiek sākts ar mazumiņu un sākumā tiek iemācīts mierīgā un pazīstamā vidē, piemēram, viesistabā. Kad suns sapratis, kā šī lieta strādā, ejam mēģināt pagalmā. Katrā pietiekami jaunā vietā prasme principā jāmācās no sākuma.

Suni pieradina, atalgo un ciena

Pie darbībām, kuras būs neizbēgamas, piemēram, nagu griešanas, suni pieradina lēnām – pieskaries ķepai, iedod kārumu, pieskaries ķepai, iedod atkal, paņem rokā nagu šķēres, iedod kārumu. Tas, visdrīzāk, nenotiks vienā dienā, tomēr rezultātā sunim no nagu griešanas nebūs bail.

Bite mācās koncentrēties trokšņainākās vietās

Otra svarīgā puse ir atalgošana par darbību, kura ir vēlama. Tas nozīmē nevis sodīt par „nepareizo”, bet gan pastiprināt „labo”. Angļu valodā to dēvē par positive reinforcement, tātad pozitīvs pastiprinājums vai apstiprinājums. Suns atskatās vai pats pienāk klāt, iedodu kārumu, suns apguļas gaitenī, kamēr bakstos virtuvē, ik pa brīdim iedodu kārumu. Šajā pieejā

ir ļoti svarīgi arī kontrolēt vidi atbilstoši tam, ko suns šobrīd spēj. Tas nozīmē neiet pastaigā pa ielu, kur katrā pagalmā dzīvo rejošs suns, ja suni tas pagaidām pārāk satrauc.

Trešais punkts ir cieņa pret suni un izpratne par tā emocijām, vēlmēm, noskaņojumu, vajadzībām. Suns ir dzīvs, ja tas vēlas apošņāt krūmu, kāpēc to neļaut? Te cilvēkam arī svarīgi domāt ar galvu un varbūt neiet pastaigā nemaz, ja suns šodien to nevarēs. Tā vietā izdomāt, ko labu, nogurdinošu un interesantu var darīt mājās, piemēram, spēļu un mācību sesiju pavilkt garāku un vakariņas pasniegt alternatīvā veidā – sabāzt vienā vai vairākās kastēs avīzes, sabērt tur iekšā ēdienu un ļaut sunim pašam pie tā ēdiena tikt.

Citi resursi, kurus izmantoju

Mums ar Biti ir kinoloģe, trenere, ar kuru reizi nedēļā vai reizi divās nedēļās tiekamies. Bite ir klāt, tomēr trenere patiesībā māca nevis Biti, bet mani. Uzdodu jautājumus, stāstu, ko lasīju, prasu, kā pareizāk rīkoties. Visu, ko viņa nodarbībā parāda, turpmāk izmēģinām un nostiprinām divatā ar Biti.

Bite nodarbībā kopā ar treneri
  • Šeit ir pieejami Zaka Džordža video par ļoti dažādām prasmēm un spēlēm. Viņš strādā ar pozitīvām metodēm un rāda, kā izmantot šos principus, lai mācītu jebko. Jaunākie video ir garāki, tajos viņš rāda, kā dzīvo kopā ar savu jauno kucēnu un māca viņam visu.
  • Esmu pievienojusies "Facebook" grupai "Canane enrichement", te cilvēki liek bildes ar idejām, kā izklaidēt savus suņus ar pašgatavotām rotaļlietām, ēdiena puzlēm, interesantām aktivitātēm. 
  • Šeit ir īss raksts, kurā paskaidrots, kā pamanīt un pastiprināt visu vēlamo, ko suns dara pats – bez prasīšanas vai kādām norādēm.
  • Šeit savukārt īss skaidrojums par trim darbībām, kuras var izmantot, ja suns asi reaģē uz kaut ko: spēlēt meklēšanas spēli, apgriezties un iet prom, skatīties uz satraucošo objektu. 
  • "Instagramā" sekoju kontam @dogminded, trenere rāda pilnīgi empātisku un cieņpilnu dzīvi un mācīšanos kopā ar savu suni Larkinu. Viņu sākumā bija mācījuši pavisam citādi, un rezultāts bija nobijies un noslēdzies suns.
  • Līdzīgu saturu publicē arī @noblewoof konts, tam arī sekoju.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vide un dzīvnieki
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti