Kultūra / Mūzika
"Mans darba veids ar kompozīcijas studentiem pilnīgi noteikti nav tāds, ka es viņiem mācītu, kā pareizi jākomponē, vai ka man būtu sava ļoti skaidri izkristalizēta komponēšanas metode un tagad stāstu, ka jāraksta pēc tās. Kaut kādā ziņā mūsu stundas attāli varētu salīdzināt ar terapijas seansiem: mans uzdevums vairāk ir uzklausīt un uzdot pareizus jautājumus, Latvijas Radio 3 – "Klasika" raidījumā "Rīta intervija" teic komponists, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) Kompozīcijas katedras docents Jānis Petraškevičs, kurš no savas katedras izvirzīts un mūzikas akadēmijas mācībspēku kopējā balsojumā izraudzīts par "JVLMA un LMT Gada balvas 2023" laureātu mācībspēku vidū. Balva tiks pasniegta 11. janvārī.
Latvijas Mūzikas akadēmijā strādāju jau kopš 1964. gada, un, kaut arī mazliet esmu bijis saistīts arī ar Filharmoniju, patiesībā mana vienīgā pamatdarbavieta vienmēr bijusi Mūzikas akadēmija. Līdz ar to ar visiem mūsu mūzikas dižgariem esmu sastapies vai nu tuvāk, vai tālāk: vai nu kaut kādā veidā sadarbojoties, vai arī vienkārši sasveicinoties gaiteņos.
Oriģinālmūzikas un dzejas koncerts Ojāra Vācieša muzejā Rīgā pagājušā gada augustā Vaidai Voverei atnesa nomināciju sabiedrisko mediju gada balvas "Kilograms kultūras" rudens balsojumā. Savukārt viena no dziesmām rezonēja tik ļoti, ka koncerta un nu jau arī klipa skaņu inženieris Patriks Jānis Tabaks to ierosināja ierakstīt studijā. Brīdi pirms gadumijas iznāca dziesmas "Lūgšana" mūzikas video. Tā veltīta sievietēm karā.
Pēc tam, kad divas operdziedātājas ierakstu negaidīti atcēla, operdziedātāja Marina Rebeka nolēma pati ķerties pie albuma iedziedāšanas. Tā "Prima Classic" paspārnē tapa albums "Essence" – 13 slavenu soprāna āriju izlase, ļoti kontrastaina, dažāda un krāšņa. Par albuma tapšanu, sadarbību ar diriģentu Marko Boemi un gaidāmo Mēdejas lomu teātrī "La Scala" Marina Rebeka stāstīja Latvijas Radio 3 – "Klasika" raidījumā "CD jaunumi".
"Ratus taisi ziemā, ragavas – vasarā" – šo teicienu labi var piemērot arī sava koncertu gada plānošanai. 2024. gadā Latvijā atgriezīsies klausītāju iemīļoti mākslinieki, uzstāsies gan kulta, gan aktualitātes virsotnēs esošas grupas. Pašmāju mūziķi plāno lielus pasākumus un koncerttūres. Norises datumu un pirmos māksliniekus atklājuši vasaras festivāli. Lai plānošana ietu raiti, iedvesmai piedāvājam 2024. gada koncertu izlasi!
"Aizliegt neko nevar. Ja cilvēki gribēs, viņi klausīsies un atskaņos. Tomēr, manuprāt, vajadzētu likt uz pauzes, lai atbrīvotos vieta, piemēram, ukraiņu un latviešu komponistiem. Citviet kara laikā likt uz pauzes, bet ukraiņiem gan noliegt atskaņot. Lai kā negrozi, kultūra un mūzika ir instrumenti, ar kuriem runā – tā ir politika un propaganda. Un, atskaņojot krievu mūziku, mēs patlaban barojam mītu par dižo krievu kultūru. Man tas tā bija jau kopš Maidana laikiem – es vienkārši nevarēju iztēloties, ka izeju uz skatuves un dziedu, piemēram, Čaikovska romances. Ne jau es tā speciāli izdomāju – man gluži vienkārši negribas dziedāt krieviski, kamēr lielās krievu kultūras pārstāvji nogalina mūsējos," uzsver Latvijā dzīvojošā un strādājošā ukraiņu dziedātāja, diriģente un muzikoloģe Oksana Nikitjuka, vaicāta par savu attieksmi pret krievu komponistu mūzikas aizliegšanu. Latvijas Radio 3 "Klasika" ciklā "Ukrainas pasakalja" viņa stāsta par Ukrainas mūzikas vēstures līkločiem.
Dziedātāja, diriģente un muzikoloģe Oksana Nikitjuka kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā dzīvo un strādā Latvijā – viņa ir Valsts akadēmiskā kora "Latvija" māksliniece un soliste. Viņu esam dzirdējuši arī īpaši veidotajās ukraiņu mūzikas programmās un Ukrainas atbalstam veltītajos koncertos. Latvijas Radio 3 "Klasika" ciklā "Ukrainas pasakalja" kopā ar Oksanu Nikitjuku ielūkojamies Ukrainas mūzikas vēstures līkločos. Ar ko atšķiras krievu un ukraiņu tautasmūzika, kādas atšķirības ir dažādos Ukrainas novados, kā ukraiņu folkloras ierasto skatuves tēlu košās višivankās, atlasa biksēs ar bubeniem nošķirt no tīras mantas? Kas īsti ir ukraiņu simbols kobza, un kādi bijuši kobzaru likteņi 20. gadsimta 30. gados? Kāda īsti ir atšķirība starp renesanses un baroka laika žanriem kantu un partesu?
"Man liekas, ka mums Latvijā ir daudz cilvēku, kas dara daudz, un, kad tu uz viņiem sāc skatīties, tad saproti, ka arī varētu pamēģināt, ka tas nav tik traki, lai arī no ārpuses tas izskatās ekstrēmi. Būtībā viss kas vienmēr var notikt, un to tu nekad nevari paredzēt. Tepat aiz durvīm viss var notikt. Ja gribas – tad vajag," par saviem ceļojumiem vienatnē, mūziku un radīšanas impulsiem "Radio Naba" rubrikā "Gana aktuāli" stāsta mūziķe Alise Joste.
Mūzikas ieteikums ir kā noderīgs, tā arī personīgs žests, kas ļauj labāk iepazīt cilvēku. Tādēļ piedāvājam pakavēties 2023. gada muzikālajās atmiņās un, iespējams, atklāt sev ko jaunu – nedzirdētu starp šajā gadā izdotajiem ierakstiem. Savos muzikālajos iespaidos dalās dažādus žanrus pārstāvoši pašmāju mākslinieki, kas šajā gadā paši ir bijuši aktīvi, kā arī divi mūzikas apskatnieki.
2023. gada pēdējā darba dienā, 29. decembrī, izskanējis "Radio Naba" klausītāju iecienītāko dziesmu Top 100. Pārraidē, kas tiešraidē ilga astoņas stundas, tika apskatītas 100 aizejošā gada klausītāju iecienītākās kompozīcijas. "Radio Naba" topos gada laikā tika iekļautas 402 aktuālas kompozīcijas, no tām vismaz 40% bija Latvijas izpildītāju darbi.