Tādējādi no otrdienas, 12. marta, ir apturēta visu ES reģistrētu "Boeing 737-8 MAX" un "Boeing 737-9 MAX" lidmašīnu darbība un arī apturēti visi komerclidojumi ar šīm lidmašīnām uz un no ES, ko veic trešo valstu operatori, kuriem ir atļauts darboties ES, informē Latvijas Civilās aviācijas aģentūrā (CAA).
Aviosabiedrības pēc 12. marta var veikt tikai vienu nekomerciālu lidojumu, lai lidmašīnu atgrieztu vietā, kur varēs veikt tās labošanu. EASA lēmuma pieņemšanas brīdī par lidmašīnu "Boeing 737 MAX" darbības ierobežošanu starptautiskajā lidostā "Rīga" neatradās neviena šāda tipa lidmašīna.
Pasaulē kopumā ir 387 "Boeing 737 MAX" tipa lidmašīnu. Latvijas Republikas civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā nav reģistrēta neviena "Boeing 737-8 MAX" un "Boeing 737-9 MAX" lidmašīna.
Taču no starptautiskās lidostas "Rīga" ar šāda tipa lidmašīnām kopumā veikti 27 lidojumi, no kuriem 2018. gadā – 16, bet 2019. gadā – 11.
CAA norādīja, ka pastāvīgi seko līdzi Etiopijas aviosabiedrības reisa "ET302" negadījuma izmeklēšanai, uzsverot, ka šobrīd ir pāragri izdarīt secinājumus par nelaimes gadījuma iemesliem. Vienlaikus CAA sadarbojas ar citām ES civilās aviācijas institūcijām un ievēro to rekomendācijas, lai nodrošinātu pasažieru drošību
Atsevišķas aviokompānijas Norvēģijā, Islandē un Dienvidkorejā, kā arī Meksikā, Brazīlijā un citur lēmušas šīs lidmašīnas neizmantot. Vienlaikus citas valstis, ieskaitot Kanādu, vēl situāciju vērtē.
Arī ASV Federālās aviācijas pārvalde pagaidām tikai izplatījusi paziņojumu, ka nekavējoties rīkosies, ja atklāsies problēmas. Taču vienaldzīgs nepalika ASV prezidents Donalds Tramps. Kā viņš pauda ierakstā "Twitter", lidmašīnas kļūst pārāk sarežģītas, bet viņš drīzāk gribētu profesionālus pilotus, kas var lidaparātu kontrolēt.
Pēc izskanējušās informācijas, tieši automātiskā sistēma varētu būt "Boeing 737 MAX 8" Ahilleja papēdis. Tās nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no bīstamas lidmašīnas priekšgala pacelšanās augšup, taču automātika var negaidīti pavērst to uz leju un piloti vairs neko nevar izdarīt. Par šāda scenārija iespējamību "Boeing" brīdināja aviokompānijas pēc tam, kad pērn oktobrī avarēja Indonēzijas lidsabiedrības "Lion Air" lidmašīna ar 189 cilvēkiem. Izmeklētāji toreiz secināja, ka viens no sensoriem sniedza nepareizus datus, izraisot lidmašīnas pikēšanu.