ASV sāk izmeklēšanu pēc trauksmes cēlēja ziņojuma par «Dreamliner» modeļa drošumu

Amerikas Savienoto Valstu (ASV) Federālās Aviācijas administrācija (FAA) sākusi pārbaudes pēc trauksmes cēlēja ziņojuma par iespējamu drošuma apdraudējumu "777" un "789 Dreamliner" lidmašīnu modeļiem.

ĪSUMĀ:  

  • Federālā Aviācijas administrācija uzsāk jaunu pārbaudi pret "Boeing"
  • "Boeing" ziņojumā paustos apgalvojumus noliedz, uzsverot, ka lidmašīnas ir drošas.
  • Trauksmes cēlēja ziņojumā minēts, ka problēmas varētu skart līdz pat 1400 gaisa kuģus

Ilggadējais ASV aviobūves milža "Boeing" inženieris Sems Seilfors savā iesniegumā FAA norāda uz to, ka uzņēmums, lai paātrinātu lidmašīnu ražošanu, ir izmantojis īsceļus, apejot noteikto ražošanas procedūru.

Ziņojumā minēts, ka "Boeing" šādu praksi izmantojis pasaulē lielākās divu dzinēju pasažieru lidmašīnas – "777" – un "789 Dreamliner" ražošanā. Medijs "The New York Times", kas pirmais ziņoja par Seilfora ziņojumu, norāda, ka iesniegums FAA iesniegts jau šī gada janvārī. 

"Seilfors savā iesniegumā min to, ka šie īsceļi, kas apstiprināti lidmašīnas ražošanas procesā, var būt ar katastrofālām sekām, lidmašīnām novecojot,"

sacīts "The New York Times" publikācijā.

Sarunā ar medijiem trauksmes cēlējs norādīja, ka viņš to nedara tāpēc, lai uzņēmumam būtu papildu problēmas, bet gan tāpēc, lai izvairītos no potenciālas katastrofas nākotnē.

"Savā iesniegumā esmu koncentrējies uz diviem aspektiem un kvalitātes problēmām, kas var samazināt šo divu modeļu ekspluatācijas laiku. Uzņēmuma pieeja atsevišķām lietām un procesiem nevar palikt tāda, kāda tā ir pašlaik un ir nepieciešama procesu pārvaldība," sacīja Seilfors. 

ASV FAA rakstiskā un ļoti lakoniskā atbildē portālam LSM.lv norādīja, ka "administrācija izvērtē visus trauksmes cēlēju ziņojumus tiktāl, cik tas ir viņu kompetencē. Trauksmes cēlēju ziņojumi ir būtisks aspekts aviācijas drošuma nodrošināšanā."

Šis trauksmes cēlēja ziņojums, līdzīgi kā ziņojums par "Boeing 737" lidmašīnu modeļiem, tiks pārrunāts arī ASV Senāta apakškomitejā. Ziņojuma izskatīšana un amatpersonu uzklausīšana paredzēta nākamnedēļ. 

Izvairīgi komentāros par Seilfora ziņojumu ir arī uzņēmumā "Boeing".

"Esam iepazinušies ar Seilfora kunga ziņojumu un varam teikt, ka "777" lidmašīnas modeļa saime, kā arī "787" saime ir droša. Seilfors savā ziņojumā koncentrējas uz dažiem aspektiem, kas kopumā nerada apdraudējumu,"

portālam LSM.lv norādīja uzņēmumā. "Boeing" arī norādīja, ka apgalvojumi nav līdz galam precīzi un neatspoguļo darbu, ko uzņēmums ir ieguldījis, lai nodrošinātu lidmašīnu drošību un ilgtermiņa kalpošanu.

Lielākās problēmas – "Dreamliner" modeļa lidmašīnām

"Boeing 787 Dreamliner" ekspluatācijā tika nodots 2011. gadā, un vienas lidmašīnas dzīves ilgums tiek lēsts ap 50 gadiem jeb 44 000 lidojumiem. 

"Boeing" inženieris Seilfors ziņojumā, runājot par "Dreamliner" modeļa gaisa kuģiem, norādīja, ka ražošanas līnijā tehniķi, montējot kopā atsevišķās fizelāžas daļas, nav pareizi aizpildījušas spraugas starp šīm daļām un tādā veidā tiek paātrināts lidmašīnas nodilums laika gaitā. Tāpat bijuši gadījumi, kad fizelāžas daļas neveido perfektu kontaktu savā starpā un tas tika labots salikšanas brīdī. 

Šī jau ir otrā reize pāris gadu laikā, kad pār "Dreamliner" modeļa sēriju nolaižas drūmi mākoņi. 2021. gadā FAA un "Boeing" apturēja jaunu lidmašīnu piegādi, jo tika atklātas problēmas lidmašīnu akumulatoros. Toreiz jaunu lidmašīnu piegādes nenotika teju divus gadus, kamēr uzņēmums centās atrisināt atklātās problēmas. 

Seilfora advokāte, kura arī piedalījās sarunā ar medijiem, atklāja, ka FAA bija pārsteigts par šo trauksmes cēlēja ziņojumu. 

Ziņojumā arī minēts tas, ka Seilfors "Boeing" vadībai ir ziņojis par redzamajām problēmām, bet pēc norādīšanas neesot sekojusi nekāda reakcija, bet "787" modeļa prakse pārcelta arī uz "777" ražošanas līniju.

ASV mediji vēsta, ka Seilfora ziņojums varētu tikt attiecināts uz aptuveni 400 "777" un 1000 "787" modeļa lidmašīnām.

Reaģējot uz atklātajām problēmām, kā arī apzinoties, ka viņš nespēj izvest uzņēmumu no krīzes, 25. martā no amata atkāpās aviobūves milža "Boeing" vadītājs Deivids Kalhūns. Darba attiecības ar viņu tiks pārtrauktas šī gada beigās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti