Aviobūves milža «Boeing» vadītājs paziņo par atkāpšanos no amata

Amerikas Savienoto Valstu (ASV) aviobūves milža "Boeing" vadītājs Deivids Kalhūns paziņojis par atkāpšanos no amata līdz ar šī gada beigām. Vienlaikus ar Kalhūnu uzņēmumu pametīs arī "Boeing" valdes loceklis un komerciālo lidmašīnu ražošanas nodaļas vadītājs Stens Dīls.

ĪSUMĀ:  

  • "Boeing" vadītājs Deivids Kalhūns paziņojis par atkāpšanos no amata
  • Problēmas ar "Boeing" sākās pirms vairāk nekā sešiem gadiem - 2018. gadā, kad katastrofu piedzīvoja "737 MAX" gaisa kuģis
  • Bažas par "737 MAX" sēriju izsaka arī piloti 
  • Vai "Boeing" klienti var pāriet pie "Airbus"? Teorētiski jā, bet tam nebūtu praktiska pamata

66 gadus vecais Kalhūns, kurš ir bijis ilggadējs uzņēmuma valdes loceklis, pie "Boeing" stūres stājās 2020. gadā, kad uzņēmumu piemeklēja problēmas pēc divu "737 Max" lidmašīnu teju identiskām katastrofām 2018. un 2019. gadā. Tieši šo divu lidmašīnu katastrofas tiek uzskatītas par "Boeing" problēmu sākuma laiku. Abu lidmašīnu katastrofā tolaik bojā gāja vairāk nekā 340 cilvēki, bet pēc tam, lai veiktu drošības pārbaudes, ASV Federālā Aviācijas pārvalde (FAA) aizliedza visiem pārvadātājiem izmantot šī modeļa lidmašīnas uz 20 mēnešiem.

Problēmas uzņēmumā nesākās vakar...

Problēmas vairāk nekā sešu gadu laikā ir ietekmējušas ne tikai uzņēmuma tēlu pasaules acīs, bet arī finansiāli. Drošības jautājumu problēmu atklāšana radījusi uzņēmumam 31 miljardu ASV dolāru lielus zaudējumus. 

"Nesenais incidents ar "Alaska Airlines", kad lidmašīnai īsi pēc pacelšanās tika izrauts durvju panelis, bija pavērsiena punkts," vēstulē uzņēmuma darbiniekiem norādījis Deivids Kalhūns.

"Pasaules acis ir pavērstas pret mums, un mums ir jāstrādā pie lietām, kas nestrādā. Tās ir jāuzlabo, lai uzņēmums atgrieztos uz stabilitātes ceļa,"

vēstulē, runājot par atkāpšanās iemesliem, norādīja Kalhūns.

Arī sarunā ar portālu LSM.lv uzņēmums norādīja, ka pašlaik tiek nopietni strādāts pie tā, lai uzlabotu uzņēmuma drošuma tēlu pasaules acīs, kas iedragāts pēc pēdējiem drošuma ziņojumiem. 

"Mēs koncentrējamies uz tādu izmaiņu ieviešanu, kas nesīs uzlabojumus visā mūsu ražošanas sistēmā. Mēs saprotam, ka pārmaiņas ir ilgs process, bet darām visu, lai tās notiku pēc iespējas ātrāk," sarunā ar portālu LSM.lv sacīja "Boeing" pārstāvis Ārons Eukers. 

Ņemot vērā, ka vairāki uzņēmuma klienti jau pauduši savu neapmierinātību ar to, ka uzņēmums pašlaik nespēj iekļauties piegāžu termiņos, uzņēmums norāda, ka strādā ar šiem klientiem.

"Mēs saprotam viņu bažas un saprotam to, ka līguma saistības tiek kavētas no mūsu puses. Mēs ar viņiem uzturam ciešus kontaktus un iesaistāmies problēmu risināšanā,"

sacīja Eukers. 

Kā viens no soļiem, kas tika pieņemts pēc 5. janvāra "Alaska Airlines" incidenta, lai censtos uzlabot uzņēmuma reputāciju, bija "737 MAX" sērijas vadītāja atstādināšana no amata.

Bažas par modeļa drošumu rada arī pilotu sacītais

"Tas ir kā runāt ar problēmu māktu jaunieti, tiklīdz liekas, ka ir panākts kompromiss, tiek atklāts kaut kas jauns," sarunā ar britu raidsabiedrību BBC sacīja kapteinis Deniss Tajers. Arī bijušais "Boeing" ražošanas izpilddirektors Eds Pīrsons sarunā ar mediju "Los Angeles Times" sacīja, ka lēmums ļaut lidsabiedrībām izmantot "737 MAX 9" sērijas lidmašīnas ir pārsteidzīgs un sasteigts. 

"Es strādāju vietā, kur šīs lidmašīnas tika radītas, es redzēju visu procesu un to, kāds spiediens tika izdarīts uz darbiniekiem, lai tikai pēc iespējas ātrāk šīs lidmašīnas nodotu klientiem," intervijā sacīja Pīrsons. ASV FAA pēc "Alaska Airlines" incidenta uzņēmumam "Boeing" deva 90 dienas laika, lai tas izstrādātu plānu kvalitātes kontroles problēmu novēršanai pēc janvārī konstatētajiem būtiskajiem drošības pārkāpumiem. Šis bija tikai viens no vairāku FAA veikto auditu rezultātiem un secinājumiem. 

"Veicot pārbaudes sešu nedēļu garumā, pārbaudījām ne tikai "Boeing", bet arī dažādu komponenšu piegādātāju "Spirit Aerosystems", un esam atraduši vairākas sadaļas, kurās uzņēmums nespēj garantēt pienācīgu drošības procedūru izpildi,"

sacīts FAA gala ziņojumā. 

Situāciju ap uzņēmumu labāku nepadara arī Džona Barneta pēkšņā nāve šī gada marta sākumā. Barnets savulaik bija "Boeing" darbinieks, kurš pēc došanās pensijā, sāka paust bažas par uzņēmuma ražošanas standartiem. Vien pāris dienas pirms nāves Barnets sniedza liecības tiesā pret uzņēmumu vērstā trauksmes cēlēja lietā.

Saskaņā ar BBC rīcībā esošo informāciju 62 gadus vecais vīrietis miris no "pašsakropļotas" brūces 9. martā, un policija veic izmeklēšanu. 

2019. gadā Barnets BBC stāstīja, ka darbinieki, būdami pakļauti spiedienam, apzināti gaisa kuģiem uz ražošanas līnijas uzstādīja nekvalitatīvas detaļas.

"Boeing" klienti saskaras ar ilgākiem piegāžu laikiem

Viens no lielākajiem uzņēmuma klientiem Eiropā ir Īrijas zemo cenu lidsabiedrība "Ryanair". Sarunā ar portālu LSM.lv lidsabiedrības pārstāve Alīsija Voicika-Golebiovska arī apstiprina, ka pašlaik uzņēmums plāno saņemt 47 no plānotajām 57 lidmašīnām "Boeing 737 MAX 8" lidmašīnām, ko bija paredzēts izmantot vasaras sezonā. Piegāžu kavēšanos "Boeing" komentē, sakot, ka ir palielināts lidmašīnu drošības pārbaužu laiks. 

"Mūsu vasaras sezonas plāni tika veidoti, apzinoties, ka nesaņemsim plānotās 57 lidmašīnas, tāpēc sliktākais scenārijs bija 50. Tagad redzam, ka skaits nepārsniegs 47 un mums būs jāmaina vasaras sezonas stratēģija. Domājams, ka mums nāksies atcelt lidojumus vairākos maršrutos,"

sacīja Golebiovska. Viņa arī piebilst, ka lēmums, kur samazināt reisus, tiks balstīts uz lidostu maksām, piemēram, Dublinas, Milānas Malpensas, Varšavas Modlinas un četrās Portugāles lidostās izmaksu pieaugums ir bijis lielāks par inflācijas pieaugumu. 

Neskatoties uz faktu, ka "Ryanair" vadītājs Maikls O'Līrijs jau ilgstoši neatrod laiku sarunai ar portālu LSM.lv un Latvijas Televīziju, lidsabiedrības komunikācijas departaments, citējot O'Līriju, norādīja, ka uzņēmums ir ļoti sarūgtināts ar to, ka "Boeing" nespēj izpildīt uzņemtās saistības ne tikai pret "Ryanair", bet arī pret citām aviokompanijām. 

"Uzņēmuma nespēja izpildīt saistības laikus ietekmē ne tikai mūs, bet arī vairākas Eiropas lidostas. Redzam, ka uzņēmuma pasažieru gada plūsma būs mazāka par cerēto. Vienlaikus mēs atbalstām uzņēmumu šajā īslaicīgo grūtību laikā," preses paziņojumā citēts O'Līrijs. 

Pirmdienas pēcpusdienā izplatītā ziņojumā, "Ryanair" norāda, ka pārmaiņas "Boeing" vadībā ir bijušas nepieciešamas un sagaida ne tikai ražošanas procesu, bet arī drošības uzlabošanos.  

Vai "Boeing" klientiem ir kāda alternatīva?

Īsā atbilde, fokusējoties uz alternatīviem lidmašīnu piegādātājiem, ir tāda, ka alternatīvu nav. Ja pāris lidmašīnu aizstāšana varbūt būtu reāla, tad pilnīga pasūtījuma atcelšana un pāreja no ASV aviobūves milža "Boeing" uz Eiropas aviobūves uzņēmumu "Airbus" nav iespējama. Tas, galvenokārt, skaidrojams ar to, ka abiem uzņēmumiem ir ļoti lielas rindas. 

Piemēram, publiski pieejamā informācija liecina, ka "Airbus" rinda pašlaik ir ap 8000 lidmašīnām, bet "Boeing" rinda pārsniedz 6000 lidmašīnas. Ja "Boeing" gadījumā aizkavēšanos rada drošības jautājumi, tad "Airbus" gadījumā piegāžu problēmas rada loģistiski un tehnoloģiski izaicinājumi.

Protams, pasaulē ir vairāki mazāki uzņēmumi, kuri ražo lidmašīnas – gan Brazīlijas "Embraer", gan jaunākais spēlētājs tirgū Ķīnas "Comac". Ķīnas uzņēmuma, kura izstrādātais C919 modelis ir radīts, lai sacenstos ar "737 MAX" un "A320 neo", programma vēl ir jauna. 2028. gadā uzņēmums cer saražot līdz 150 lidmašīnām gadā. 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti