Kāpēc dizains?

Kāda ir “neapmaksāta darba” cena?

Kāpēc dizains?

Analizējam izstādi "Pēcnāves dzīve. Piemiņas prakses un muzejs"

Risināt īstu cilvēku īstas vajadzības. Saruna ar sociālo uzņēmēju Gustavu Mārtiņu Upmani

Risināt īstu cilvēku īstas vajadzības. Stāsta sociālais uzņēmējs Gustavs Mārtiņš Upmanis

Sociāli atbildīgas ekonomikas veidošana ir viens no 2015. gadā Apvienoto Nāciju Organizācijā izvirzītajiem mērķiem, kurus kopskaits ir 17 un kas plašākā sabiedrībā pazīstami kā "ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķi līdz 2030. gadam". Raidījumā "Kāpēc dizains?" platformas "Visas iespējas" veidotājs Gustavs Mārtiņš Upmanis stāsta, kāpēc pievērsies sociālajai uzņēmējdarbībai un kā veicas viņa platformai, kuras mērķis ir palīdzēt jauniešiem darba meklējumos.

Sociālais uzņēmums ir bizness, kura mērķis – risināt sabiedrībai svarīgu problēmu, radot produktus un pakalpojumus ar augstu sociālo pievienoto vērtību.

Sociālos uzņēmumus iedala trīs veidos:

  1. Mērķa grupu nodarbinātība (darba integrācijas uzņēmumi).

  2. Sociālā labuma sniegšana noteiktām sabiedrības grupām (izglītība, sports, veselība, sociālie pakalpojumi).

  3. Citas sabiedrībai nozīmīgas aktivitātes, kas rada ilgstošu pozitīvu sociālu ietekmi (dabas aizsardzība, dzīvnieku aizsardzība).

Platforma "Visas iespējas" tika izveidota 2019. gadā, un pamata funkciju ziņā tā ir līdzīga citām darba meklēšanas platformām – lietotājs var izveidot savu personīgo profilu un pieteikties uzņēmumu izvietotajām vakancēm. Tomēr šīs platformas mērķis ir palīdzība konkrētai sabiedrības grupai – jauniešiem, kuri ir savas darba dzīves gaitu pirmsākumos un meklē iespējas, vai tas būtu darbs profesijā, prakse vai projekts, kurā piedalīties. 

Ienākumus, lai uzturētu mājaslapas un uzņēmuma darbību, "Visas iespējas" gūst no uzņēmumiem, kuri par iespēju publicēt savu vakanci platformā maksā naudu. Papildus vakanču izvietošanai reizi gadā platforma jauniešiem un darba devējiem rīko trīs nedēļu ilgu "Darba tinderi", kurā jaunieši var atlasīt sev interesējošās vakances, bet uzņēmumi – jauniešus un satikties 15 minūšu sarunā tiešsaistē. Platformas izveidotājs Gustavs Mārtiņš Upmanis stāsta, ka uzņēmumiem šī forma ir ārkārtīgi izdevīga, jo tiek ietaupīti viņu resursi laikā, kad darbinieku meklēšana sludinājumu portālos kļūst aizvien neauglīgāka.

Gustavs Mārtiņš Upmanis
Gustavs Mārtiņš Upmanis

"Esmu ievērojis, ka jauniešiem trūkst pieredzes un ir bail. "Darba tinderis" ļauj saprast, ka pirmā intervija nemaz nav tik bailīga, kā varētu likties," stāsta Upmanis. Viņš ir pārliecināts, ka pret bailēm palīdz arī spēles elements. Pēc viņa datiem, 70% platformas lietotāju pauž viedokli, ka tā palīdz uzlabot darba atrašanu.

Upmanis uzskata, ka sociālais uzņēmums ir labākais no uzņēmumu veidiem, jo tā mērķis ir palīdzēt, ne tikai vienkārši pelnīt un domāt par peļņu. Viņš aicina nebaidīties un eksperimentēt, ja ir interese iemēģināt spēkus sociālajā uzņēmējdarbībā. "Es iesaku aktīvi radikāli eksperimentēt, cik ātri vien vari, un būt ap cilvēkiem, kas tevi saprot, kas sniedz tev atgriezenisko saiti. Pirmie trīs līdz pieci gadi būs izgāšanās – ar to ir jāsamierinās un jāiet uz priekšu." Galvenais esot nebaidīties un izmantot valsts piedāvātos atbalsta mehānismus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti