Pētniecība: Rezultējošais spēks. Kļūsti par astronautu!

Lai kļūtu par astronautu un dotos misijā, nepieciešams trenēties; aicinām trenēt spējas un vairot zināšanas par astronauta profesiju. Šodienas uzdevums ir pētniecībai.

Misija "Marss 2050"

Bērnistaba aicina apgūt dažādas prasmes, kas nepieciešamas topošajam astronautam, lai, iespējams, 2050. gadā varētu doties misijā uz Marsu. Ar Kosmosa izziņas centra palīdzību katru dienu publicēsim pa uzdevumam, kas palīdzēs bērniem kļūt aktīviem, patstāvīgiem, kritiski domājošiem - īstiem astronautiem.
 

Mēs katru dienu publicēsim vienu uzdevumu, kas palīdzēs attīstīt kādu no astronautam nepieciešamajām prasmēm, tikai cītīgi jātrenējas!

Pētniecība un pētnieciska domāšana ir ļoti būtiska nākotnes prasme. Pētniecību ierasti saistām ar zinātniekiem, bet pētnieciska domāšana ir attīstāma jau pirmsskolā. Dažādu procesu pētīšana un vērošana trenē prasmes, kas astronautiem būs īpaši nozīmīgas!

Rezultējošais spēks

 

Kosmosa nozarē taupība ir ļoti nozīmīgs jautājums! Varētu šķist – kāds sakars raķetēm un taupīgumam? Kā piemēru varam minēt raķešu izmaksu samazināšanos pedējos 50 gados. Izmaksas ir samazinājušās gandrīz 10 reizes! "Saturn V" raķešu programma, kas nogādāja pirmo cilvēku uz Mēness, izmaksāja gandrīz 50 miljardus, pārrēķinot uz mūsdienu cenām, savukārt "Starship" programmas, kas veido raķetes, lai cilvēkus nogādātu uz Mēness patstāvīgas apmetnes veidošanai, izmaksas ir 5 miljardi. Piedevām, ja "Saturn V" raķete bija tikai vienreiz izmantojama, tad "Starship" programmā raķetes būs atkārtoti izmantojamas.

Raķetes galvenais uzdevums ir pārvarēt zemes pievilkšanas spēku un nogādāt kravu orbītā. Šīs dienas pētniecības uzdevumam mēs raķetes vietā izmantosim hēlija balonu. Katrai raķetei ir noteikta celtspēja, – mēs noskaidrosim, kāda ir celtspēja hēlija balonam!

Ja balons būtu raķete, kādu svaru tā varētu pacelt? Vai mēs varam likt balonam "lidot" istabai pa vidu, starp griestriem un grīdu?

Mērķis: veicināt eksperimentēšanu un spriedumu izdarīšanu.

Dalībnieki: 2 vai vairāk (vismaz viens vecāks).

Nepieciešamie materiāli: Hēlija balons, atsvari ar viegli maināmu masu (piemēram lego klucīši un cilvēciņš), var izmantot arī plastalīnu vai jebkuru citu materiālu, kas ir viegli gradējams.

Spēles gaita:

  • Ievada stāsts – raķetes celtspēja, vai balonam var likt "lidot" istabā pa vidu?

  • Pieliekam pirmo atsvaru un izdaram secinājumu – vai balona cēlējspēks ir lielāks vai mazāks par pieliktās detaļas svaru? 

  • Pēc novērotā pievienojam vai samazinām svaru. Skatāmies – kāds ir rezultāts? Vai mēs varam noskaidrot, cik liels atsvars būs tikpat liels kā cēlējspēks? Vai mēs varam panākt, lai balons "karājas gaisā"?

* Parasti hēlija balons spēj pacelt aptuveni 9 gramus (g) lielu svaru. Viens lego cilvēciņš sver aptuveni 4g. Lai panāktu, ka balons ar cilvēciņiem "karājas gaisā", var izmantot plānos klucīšus. Tāpat var izmantot iespēju rokās likt dažādus papildu aksesuārus. Svara mikro regulācijai var atstāt garāku balona aukliņu, tad to pakāpeniski saīsināt nogriežot.

Tālākās spēles iespējas:

Ja ir noskaidrots svars, kurš tiek pacelts gaisā, ir pieejami virtuves svari un bērns prot skaitļus, iespējams trenēt prasmi noteikt lielāks/mazāks skaitliskām vērtībām.

Piemēram – ir noskaidrots, ka balons spēj pacelt 9,5g. Aicinām izveidot jaunu konstrukciju, ko piestiprināt balonam, nosvērt to un izdarīt secinājumu. Balons konstrukciju pacels, jo tā ir vieglāka par 9,5g vai konstrukcija paliks pie zemes, jo svars ir lielāks par 9,5g.

Šāda aktivitāte trenē prasmi izdarīt secinājumus, tāpat tā trenē arī prasmi progozēt svaru.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti