Kultūra / Kino, foto un TV

Vairāk par šo tēmu

Detektīvseriālu vilinājums. Kāpēc tie ir tik populāri?
Kādā Latvijas skolas klašu aptaujā bērni uz jautājumu, kura ir bīstamākā vieta pasaulē, atbildēja – Midsomera. Šis joks, ar kuru vēlāk dalījās vecāki, manuprāt, labi ataino vizuālo stāstu ietekmi uz cilvēka uztveri. Nav noslēpums, ka Eiropas valstu televīzijās, tostarp arī Latvijā, detektīvseriāliem ir noteicoša loma – tas ir saturs, ko skatītāji skatās regulāri un kas viennozīmīgi ir interesants un populārs plašās sabiedrības grupās.
No supervaroņu sāgām līdz kulta šausmenēm. Ko savos ekrānos sagaidīsim 2022. gadā?
Ja 2021. gads par spīti pandēmijas trakumiem mūs ir apveltījis ar bagātīgu un daudzveidīgu TV un filmu klāstu, tad 2022. gadu varētu dēvēt par visu pirms-pandēmijas ražojumu lielo "gadatirgu", tikai ar vēl lielāku pompu. Turklāt uz ekrāniem nonāks ne vien ilgi gaidītas Holivudas filmas un seriāli no ilgu gadu "sērijām", bet sagaidāmi arī tā saucamie "sequels" jeb "pirmsstāsti" jau zināmām sāgām. Arī Latvijas kino gaida savu uznācienu, skatītājiem piedāvājot jaunāko laiku vēstures interpretācijas no 1980. – 1990. gadiem. Tātad, ko mēs, visticamāk, sagaidīsim savos datora un kino ekrānos 2022. gadā?
Bonds, kāpas un stindzinoši bruņinieki. Ko mums atnesa 2021. gada kino un TV pasaule?
Gatavojot šo 2021. gada noslēdzošo kopsavilkumu par kino un TV jaunumiem, ieskatos savā pagājušā gada nogales sarakstā. Ievadā lasu – pandēmija, atliktie projekti, jaunā kārtība, slēgtie kinoteātri. Ir pagājis vēl viens gads, un šos atslēgvārdus itin ērti varētu ievietot brīvajās teksta vietās arī šogad. Ja, paraugoties tviterī un ziņu lentes kovida ciparos, šķiet, ka #vissirslikti, tad patiesībā kino un jo sevišķi TV industrijai šis ir bijis izcili labs, nopietniem projektiem bagāts gads gan Holivudā, gan neatkarīgajā kino un TV. Apzinoties, ka katra lasītāja un skatītāja gaume ir dažāda, savam šī gada "filtram" izvēlējos šo vienu kopsaucēju – cilvēcei un cilvēkam svarīgie stāsti, kas ir pelnījuši tapt atklāti ekrāna formā.
Pie jūras dzīve mana. Laura un Mārča Ābeļu filma «Mierjemā»
Režisoru Laura un Mārča Ābeļu filmā "Latvijas kods. Mierjemā" īsu, kaleidoskopisku sēriju veidā notverti un atspoguļoti cilvēku ieradumi, vajadzības un sapņi. Filma uzdod jautājumu, cik jūra nepieciešama, lai nodrošinātu primārās vajadzības, un cik tā ir nozīmīga mūsu garam?
Ar miljonu mugursomā. Saruna ar «Ziemassvētku jampadrača» arheoloģijas scenārija autori Dairu Āboliņu
"Ir tāda debitanta laime – jūs varat uzkāpt kalnā, ja nezināt, cik tas ir augsts un cik tas būs grūti. Un "Ziemassvētku jampadrača" uzņemšana ir kaut kas līdzīgs. Filmas veidotāji vienkārši sev pateica: mums ir mazliet naudas, brīnišķīgi aktieri, lielisks scenārijs, un mēs nevarēsim uztaisīt filmu?!" Tā, runājot par pirms 28 gadiem uzņemto filmu "Ziemassvētku jampadracis", saka kinokritiķe Daira Āboliņa. 25. decembra vakarā pulksten 21.05 Latvijas Televīzijā pirmizrādi piedzīvos šīs filmas arheoloģija jeb dokumentālais projekts "Filmas arheoloģija: "Ziemassvētku jampadracis"". Daira Āboliņa ir tā scenārija autore.
Pandēmijas nomocītā kino nozare gaida labākus laikus
Gandrīz divus gadus pasaule dzīvo koronavīrusa Covid-19 pandēmijas apstākļos. Pandēmija ļoti smagi ir situsi pa daudzām nozarēm. Viena no tām ir kino industrija. Ierobežojumu dēļ ir apgrūtināta filmu uzņemšana, bet gatavo filmu izrādīšana kavējas, jo kinoteātri mēnešiem ir bijuši slēgti. Šajā laikā arvien populārākas ir kļuvušas filmu straumēšanas vietnes, kas ļauj gandrīz jebkurā vietā un laikā noskatīties jaunākos seriālus un filmas. Izskan bažas, ka pandēmijas dēļ kinoteātriem nāksies cīnīties par izdzīvošanu, tomēr nozares eksperti nav tik pesimistiski.
Seno instrumentu meistars mūsdienu Latvijā. Emīla Alpa filma «Renesanses laika cilvēks»
Režisora Emīla Alpa filma “Renesanses laika cilvēks” stāsta par cilvēka attieksmi pret savu laikmetu un vidi – par to, kā cilvēks rada kultūras vērtību ar ideju, talantu un paša rokām. Tās galvenais varonis ir Kaspars Putriņš – mūziķis, skaņu režisors un Eiropā ļoti reti sastopamu  viduslaiku mūzikas instrumentu meistars. Kā atklāj režisors Emīls Alps, filma sākotnēji iecerēta “kā instrukcija, kā uzbūvēt instrumentu. Paldies Dievam, tas tā nenotika!"
Tiešsaistē skatāmas pēdējās desmitgades nozīmīgākās latviešu filmas
Portālā filmas.lv ievietota trešā, visjaunākā kolekcija no ekspertu veidotas jubilejas izlases, kas izceļ aizvadīto gadu būtiskākās Latvijas filmas, svinot 30 gadus, kopš dibināta Latvijas filmu nozares vadošā institūcija – Nacionālais kino centrs (NKC). No 21. decembra portālā atrodamas desmit vērtīgas filmas, kas uzņemtas no 2011. gada līdz 2021. gadam; divas no tām būs skatītājiem portālā pieejamas tikai konkrētās dienās, bet pārējās astoņas pieejamas līdz 3. janvārim.
Pazust savā nelielajā paradīzē. Saruna ar jauno kinorežisoru Emīlu Alpu
21. decembrī pulksten 21.55 Latvijas Televīzijā pirmizrādi piedzīvos jaunā režisora Emīla Alpa dokumentālā filma "Renesanses laika cilvēks", kuras galvenais varonis ir mūziķis, skaņu režisors un instrumentu būvētājs Kaspars Putriņš. "Ja sākotnēji ideja bija veidot filmu par klavicimbalas radīšanas procesu, beigās filma tomēr pārvērtās par tādu kā šībrīža cilvēka labsajūtas meklējumiem, baudījumu un prieka vēlmēm, jo laikam tā galvenā lieta par Kasparu, manā skatījumā, tiešām ir tas apbrīnojami lielais dzīvesprieks un radošā enerģija, ko viņš izstaro. Kaspara Putriņa personība – tas ir kaut kas kolosāls," intervijā Latvijas Radio 3 "Klasika" atzīst režisors.
Svarīgākais šobrīd