Sākoties Covid-19 izpaltībai Latvijā, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs no marta līdz jūnijam pastiprināti uzraudzīja komercprakses, kas piedāvā patērētājiem iegādāties ar Covid-19 slimību un tās profilaksi saistītas preces un pakalpojumus.
70 gadījumos tika uzsāka situācijas izvērtēšanu, tai skaitā 27 administratīvās lietas, veicot 39 sākotnējās pārbaudes. Pārkāpumi konstatēti 33 gadījumos.
“Bija gana daudz piedāvājumu, sevišķi “soctīklos”, kur cilvēkiem tika solīti dažādi brīnumi, kuriem nav pierādījumu. Kā piemēru varu minēt dezinfekcijas līdzekļus, kas šajā laikā bija būtisks produkts, bet tika piedāvāti nereģistrēti, neko nezinot par to sastāvu; vai vara trauki, kuri nogalinot vīrusu,” pastāstīja PTAC direktore Baiba Vītoliņa.
PTAC Uzraudzības departamenta direktore Ieva Baldiņa Latvijas Radio pastāstīja vēl par vairākiem patērētāju maldināšanas gadījumiem: "Bija gadījumi, kad aizsargmaskām tika piedēvētas tādas īpašības, kuras nedrīkstētu piedēvāt, piemēram, par vienu aizsargmasku bija pateikts, ka tā ir respiratora analogs, ko nekādā gadījumā nedrīkstētu teikt. Tad arī tādas situācijas, kur solārija pakalpojumu sniedzējs rada iespaidu, ka, apmeklējot solāriju, cilvēki izvairīsies no saslimšanas. Vārdu sakot, tika izmantota šī situācija, lai tirgotu savus produktus.”
Lai pārliecinātos, ka patērētājiem piedāvāto preču cenas netiek celtas negodprātīgi, izmantojot ārkārtējo situāciju, PTAC iespēju robežās pārbaudīja arī preču un pakalpojumu piedāvājumu. “Lielākajā daļā Latvijā cenas necēlās, izņemot maskām un dezinfekcijas līdzekļiem. Seši gadījumi mūsu skatījumā bija negodprātīgi, un esam par viņiem nosūtījuši informāciju Konkurences padomei,” pastāstīja Vītoliņa.
Centrs pārbaudēs devās gan klātienē uz veikaliem, gan sekoja līdzi piedāvājumiem interneta vidē. PTAC vadītāja norādīja, ka ne visos gadījumos pašmērķim jābūt uzņēmēju sodīšanai, daudziem pietiekot ar aizrādījumu, lai negodprātīgo praksi pārtrauktu.