Līvānu vidusskolas direktors: Covid-19 laikā svarīgi nepazaudēt saikni ar vecākiem

Pagājušās nedēļas nogalē daudzus sociālā tīkla “Facebook” lietotājus Latvijā aplidoja video, kur Līvānu 1.vidusskolas direktors asprātīgā veidā skaidro jauno mācīšanās kārtību skolā Covid-19 ierobežojumu dēļ. Sevi filmēdams, viņš izstaigā abas skolas ēkas, iejūtas gan skolotāja, gan skolēnu lomās, skaidro masku valkāšanu un aicina uz mācīšanos gaiteņos skatīties no gaišās puses – varēs pieskatīt, cikos direktors nāk uz darbu! 37 gadus vecais uzņēmējs Gatis Pastars par savu dzimto Līvānu 1.vidusskolas direktoru kļuva pirms diviem gadiem, apņemoties ienest skolā jaunu elpu. Kā vairāk nekā 500 bērnu lielā skola Līvānos sadzīvo ar Covid-19 laika grūtībām un meklē ceļus efektīvākai saziņai ar vecākiem?

Intervija ar Līvānu 1. vidusskolas direktoru Gati PastaruMāra Rozenberga

Pie nu jau gandrīz 240 tūkstošus reižu skatītā Gata Pastara skolas video dažs komentējis – vai tiešām šis jaunais čalis ir direktors? Pastars nosmejas, ka drīzāk ir jauns sirdī, nevis gados, bet paša video montāžu neuzskata par ko īpašu – viņš tādus veido jau kopš pandēmijas sākuma pavasarī, meklējot jaunus veidus, kā aizsniegt skolēnu vecākus laikā, kad klātienes saziņa ir apgrūtināta.

“Video montāža, specefektu veidošana, 3D kompozitēšana un tādas lietas mani saista jau vairākus gadus. Mans hobijs ir rokmūzika, mums ar puišiem ir grupa “Jauda”, un mēs filmējam paši savus videoklipus. Tur arī es pilnveidoju savas prasmes,” Pastars atklāj vēl kādu savas personības šķautni.

Bet kļūt par savas pirmās skolas direktoru nav bijis viņa mērķis, izvēloties augstskolu – Gatis Pastars ir uzņēmējs ar maģistra grādu biznesa vadībā. Savulaik strādājis finanšu sektorā, bijis apmācību treneris, vēlāk atgriezies dzimtajos Līvānos un turpinājis biznesu tur. “Esmu darījis daudz ko – sākot no apmācībām, mentoringa, skaņu ierakstu izdošanas līdz sliekkopībai un substrāta ražošanai. Man likās interesanti diversificēt riskus,” viņš stāsta.

Jauno uzņēmēju drīz pamanījuši pašvaldībā, un viņš uzaicināts kandidēt vēlēšanās. Kļūstot par Līvānu novada domes deputātu, arī ievērojis problēmas savas kādreizējās skolas darbā. “Bija ne pārāk spožs posms Līvānu 1.vidusskolai, jo tur bija skandāls ar atestātiem,” atceras Pastars.

2018.gada vasarā publiski izskanēja, ka toreizējais skolas direktors aizbraucis atvaļinājumā uz ārzemēm, virknei absolventu neparakstot atestātus, kas varēja apdraudēt viņu iestāšanos augstskolā. “Līvānu 1.vidusskolu toreiz sabiedrība un uzraugošās iestādes ļoti noķengāja par šādu soli. Un man kā domes deputātam likās nepieņemami, ka tā notiek ar manu skolu, kurā pats no bērna kājas esmu mācījies. Gribējās kaut ko mainīt. Viens variants būtu kā deputātam uzstāt un izdarīt spiedienu uz izpildvaru, ka tas un tas ir jāmaina, vai arī ar savu piemēru mēģināt to izdarīt pašam,” viņš stāsta. Kad tika izsludināts konkurss uz skolas direktora amatu, Pastars pieteicās.

“Mēs izgājām uz zināmu risku: direktors, kurš nenāk no skolas vides, kurš vairāk nekā deviņus gadus bijis uzņēmējs un tagad pēkšņi kaut ko tik radikāli maina – kas nu tagad būs?

Bija liels ļembasts, manā virzienā tika raidīti dažādi pārmetumu, bet tas jau nepadarīja mani par labāku vai sliktāku kandidātu. Tie vienkārši bija cilvēku viedokļi, kas nebija balstīti reālā izpratnē par to, ko reāli spēju un kāds ir mans redzējums,” saka Gatis Pastars. Viņaprāt, divus gadus vēlāk svaru kausi ir nostājušies pretēji.

“Mēs šeit, skolā, esam labs kodols – pedagogi, tehniskie darbinieki, skolas vecāku padome. Mums ir tiešām fantastiska skolas vecāku padome šogad patrāpījusies – ļoti darboties griboši un atbalstoši vecāki. Un mēs vienkārši meklējam citu veidu, kā komunicēt un veidot attiecības. Mēs par skolu domājam nevis kā par organizāciju vai ēku, bet kā par procesu. Un šajā procesā mācās visi,” aizrautīgi stāsta Līvānu 1.vidusskolas direktors. Arī viņš pats pašlaik ir ceļā uz otro maģistra grādu un plāno kļūt par informātikas un matemātikas skolotāju. Jau līdz šim vidusskolēniem pasniedzis ekonomiku.

“Redzu daudzas lietas, kur varu būt noderīgs ar savu iepriekšējo uzņēmējdarbības pieredzi.

Es nemācu jauniešiem sausu ekonomiku, bet reālas lietas, kam esmu izgājis cauri, kļūdījies un saņēmis spērienu pa pēcpusi.

Ir dažas lietas, ar kurām es varu šos dažkārt tik ļoti par sevi pārliecinātos jauniešus izsist no komforta zonas, un tās ir vērtīgākās mācību stundas. Vēlāk absolventu vakaros un izlaidumos mēs neformāli parunājamies un es saņemu reālu atgriezenisko saiti ne tikai kā skolotājs, bet arī kā direktors,” saka Pastars.

Arī par skolas dzīvi Covid-19 pandēmijas apstākļos Gatis Pastars runā tikpat enerģiski un neapturami kā par visu pārējo, kas saistīts ar viņa darbu – kā sasniegt vecākus, kuri neiet “E-klasē” vai pavirši lasa tur atsūtītās direktora vēstules? Kā nomierināt viņus, ka skolā bērni būs drošībā? Un kā parādīt, ka skolotāju darbs attālinātā režīmā nav atpūta, bet gan tuvina viņus izdegšanai? Izrādījies, ka šodien vecāku vidū tik populārā sociālā tīkla “Facebook” video var būt labs papildu kanāls.

“Ja viņus šis saturs uzrunā, tad tā ir iespēja izplatīt to arī citiem vecākiem. Ja runājam par šo konkrēto video – pat nevaru izskaidrot, kāpēc tas kļuva tik populārs – tas bija domāts tikai mūsu skolas bērnu vecākiem, lai izstāstītu, kā tālāk dzīvosim. Jo bija ļoti lielas bažas, man “E-klasē”, “WhatsApp”, “Facebook” un uz ielas vecāki jautāja – direktor, kā būs, vai mēs arī iesim attālināti mācīties? Neviens negribēja mācīties attālināti,” atceras Pastars.

“Vislielākais prieks bija par vecākiem, kuri atrakstīja: mēs saprotam, kas notiek skolā. Jo šobrīd mēs dzīvojam tā, ka vecāki skolā ienākt nedrīkst.

Tāpēc ir ļoti svarīgi šajā pandēmijas situācijā nepazaudēt saikni ar vecākiem,” viņš uzsver.

Pastars ir pārliecināts – ja vecākiem un bērniem godīgi izskaidro abas medaļas puses jebkuriem ierobežojumiem, viņi tos pieņems labprātāk. Tas attiecoties arī uz jaunāko prasību – stundu laikā ievērot trīs kvadrātmetru platību katram skolēnam.

“Pedagogiem sapulcēs atgādinu – esam pirmie, kuri nāk ar ziņu pie vecākiem! Mēģinām maksimāli izstāstīt situāciju gan no vienas, gan otras puses. (..) Ja jūs izstāstāt pilnu bildi, kāda tā ir, vecāki par to aizdomājas un viņiem ir vieglāk pieņemt šos jaunos lēmumus. Par šiem 3 kvadrātmetriem mūsu skolā esam pat vairāk saņēmuši atbalstošu attieksmi, jo visi baidījās, ka aiziesim attālināti. Ja tā ir cena, kas mums ir jāmaksā, tad gan mēs, gan vecāki esam ar mieru to maksāt. Mums nav drastisku iebildumu vai pretenziju,” saka Līvānu 1.vidusskolas direktors.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt