Dāvanu iegāde sociālajos uzņēmumos un labdarības tirdziņos kļūst populārāka

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Nupat aizvadītie Ziemassvētki iezīmējuši pieaugošu iedzīvotāju interesi dāvanas saviem mīļajiem gādāt sociālajos uzņēmumos un labdarības tirdziņos, kas ar pirkumu ļauj atbalstīt arī tā darinātāju vai labus sabiedriskus mērķus. Arī paši sociālie uzņēmumi pārvarējuši biklumu un arvien pārliecinošāk reklamē savu preci, taču aug arī konkurence. 

Rokdarbnieku labdarības tirdziņos Ziemassvētku laikā iecienītāko darinājumu tops bijis diezgan tradicionāls – adījumi, sveces, ādas izstrādājumi. Piemēram, Siguldas dienas centra „Cerību spārni” sociālais uzņēmums „Pogotava” pārdod rokdarbus, ko centra darbnīcās darinājuši cilvēki ar invaliditāti vai vecāki, kuri aprūpē slimus bērniņus.

„Cerību spārnu” vadītāja Eva Viļķina novērojusi, ka

cilvēki pēdējos gados arvien vairāk meklē dāvanas ar pievienoto vērtību, kuras iepriecina ne vien saņēmēju, bet palīdz arī izgatavotājam.

„Šogad mēs to īpaši izjutām Ziemassvētku tirdziņos – cilvēks pienāk, skatās preci, mēs pastāstām, kas mēs esam un kas šos darbiņus ir izgatavojis, un viņam arī uzreiz mainās attieksme. Cilvēks jau daudz citādāk skatās uz šiem darbiņiem un uzreiz sāk plānot, ko kādam varētu uzdāvināt,” stāstīja Viļķina.

Svētku gaidās cilvēki daudz pirkuši adījumus, ekoloģiskās sveces un ādas izstrādājumus. Par pircēju skaitu „Pogotava” pirmssvētku laikā šogad nav varējusi sūdzēties. Viļķina priecājas, ka arvien vairāk cilvēku uzzina par šādu iespēju, jo nopelnītā naudiņa ļauj turpināt uzņemuma darbību.

„Mēs tālāk ieguldām nodarbību materiālos, lai darbnīcas varētu pilnveidot, kā arī organizējam dažādus pasākumus, ekskursijas cilvēkiem, kuri šajās darbnīcās strādā,” stāstīja Viļķina.

„Cerību spārnu” darbnīcās tapušie rokdarbi ikdienā nopērkami „Pogotavas” veikalā Siguldā un sociālā uzņēmuma „Otrā elpa” veikalos Rīgā.

Latvijas Pensionāru federācija labdarības tirdziņu rīko divreiz gadā – uz Ziemassvētkiem un uz Lieldienām. Nupat pirms svētkiem četrās dienās iespēju tirgoties izmantojuši 200 seniori. Kopš tirdziņš notiek rosīgajā Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā, arī pircēju piekrišana ir lielāka, atklāja federācijas pārstāve Dzintra Žilde.

„Šis mums bija jau astotais tirdziņš. Un cilvēki, kas vēlas iegādāties dāvanas svētkiem, jau gaida šo pasākumu. Reizēm arī nāk pie vieniem un tiem pašiem rokdarbniekiem, jo ir iemīļojuši šos darinājumus. Mums pat zvana – kad nu beidzot būs, kurā datumā notiks tirdziņš? Piekrišana tiešām ir liela – arī tādēļ, ka tās ir pavisam citas cenas nekā citos komerctirdziņos,” atzina Žilde.

Sociālajiem uzņēmējiem Ziemassvētki ir bijuši ražīgi, to apliecināja arī Madara Ūlande, kuras vadītā Sociālās uzņēmējdarbības asociācija apvieno vairāk nekā 20 uzņēmumus,

kas ražo preces vai sniedz pakalpojumus ar mērķi risināt sociālas problēmas, nevis gūt finansiālu labumu to īpašniekiem.

„Grūti salīdzināt ar iepriekšējiem gadiem, jo ir uzņēmumi, kas saka, ka viņi neredz nekādas izmaiņas, un ir citi, piemēram, veikals „Otrā elpa”, kas saka, ka interese pieaug. Piemēram, labdarības veikals „Tuvu” Jelgavā bija izveidojuši īpašu Ziemassvētku plauktu, un tas esot bijis pilnīgi tukšs,” stāstīja Ūlande.

Intereses pieaugumam Ūlandes ieskatā ir vairāki iemesli – pats termins „sociālā uzņēmējdarbība” kļuvis atpazīstamāks un cilvēki šādus produktus arvien vairāk redz kā vērtīgu ieguldījumu ar diviem labiem mērķiem – iepriecināt saņēmēju un palīdzēt vēl kādam. Arī paši uzņēmēji ir sapratuši, ka par sevi ir jāstāsta un sevi jāreklamē. Turklāt šīs preces arvien vairāk var nopirkt populārās un viegli pieejamās vietās. Ūlande atklāja, ka liela interese par šādām dāvanām ir arī lielajiem uzņēmumiem.

„Mums tāds piemērs ir ar SOS bērnu ciematu [bērnu zīmētajām] Ziemassvētku kartiņām. Viņi teica, ka tieši lielie uzņēmumi pie viņiem jau ļoti savlaicīgi nāk un pasūta kartiņas, zinot, ka tās būs ar lielu pievienoto vērtību. Varbūt cilvēku skaita ziņā vairāk ir individuālo pircēju, bet apjoma ziņā labākie klienti ir tieši lielie uzņēmumi,” atzina Ūlande.

Taču šādām sadarbībām jāgatavojas īpaši savlaicīgi, atgādina Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas vadītāja. Jo labdarības uzņēmumu vidū aug arī konkurence un piedāvājumu klāsts arvien palielinās, tāpēc, tā teikt, ragavas nākamajai ziemai vērts sākt taisīt jau tagad.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti