Raidījums "4. studija" saņēma vēstuli no skatītājas Artas, kura regulāri izmanto "Pasažieru vilciena" jeb zīmola "Vivi" pakalpojumus.
"Līdz šim mani apmierināja mājaslapas piedāvātās iespējas. Taču tagad, parādoties jaunajai mājaslapai, nepieciešama reģistrācija, lai iegādātos vienu biļeti," norādīja Arta, paužot neizpratni par radīto vilciena biļetes iegādes sistēmu. "Protams, ir alternatīvas – var iegādāties biļetes, stāvot rindā Centrālajā stacijā, vai ar piemaksu iegādāties biļetes vilcienā. Nesaprotu, kāpēc ārzemniekam, kurš, visticamāk, šo pakalpojumu izmantos vienu reizi dzīvē, obligāti jādodas uz biļešu kasēm vai jāpārmaksā par biļeti? Kāpēc mājaslapā nav opcijas "iegādāties biļeti bez reģistrācijas"?"
Domāts par pastāvīgajiem pasažieriem
Uzņēmuma "Pasažieru vilciens" zīmola "Vivi" pārstāve Aija Babre skaidroja, ka lietotāja profila izveide jaunajā mājaslapā ir paredzēta, domājot par pastāvīgajiem klientiem un izpētot iepriekšējo pieredzi, kad biļetes varēja iegādāties bez reģistrācijas.
"Lietotāja konts atrisina tādu problēmu kā e-biļetes nenogādāšanu e-pastā. Šo pakalpojumu nodrošina trešās personas, līdz ar to var būt dažādi ierobežojumi – vai nu pilna pastkaste, vai nepareizi uzrakstīta e-pasta adrese. Tad cilvēks nesaņem šo vilciena biļeti e-pastā," skaidroja Babre, norādot, ka lietotāja izveidotajā kontā uzrādās visas iegādātās biļetes, turklāt jaunu biļešu iegāde jau būs ātrāka un ērtāka.
Pasažierim būšot jāveic mazāk darbību, lai iegādātos e-biļeti, jo konkrētā lietotāja biežāk izmantotie maršruti kontā saglabājas. Tāpat biļetes no sava profila var pārsūtīt citiem, piemēram, kādam no ģimenes.
Ja lietotājs līdz ar reģistrēšanos mājaslapā ir pieteicies saņemt jaunumus, viņš uz e-pastu saņems informāciju par plānotajām vilcienu kustības izmaiņām un iespējamiem kavējumiem, skaidroja "Vivi" pārstāve.
Vienlaikus jāatgādina, ka gadījumos, kad biļeti nav iespējams iegādāties stacijā tāpēc, ka kase ir slēgta vai tās tur nav, uzcenojums, iegādājoties biļeti vilcienā pie konduktora, netiek piemērots.
Iespēja nereģistrēties nav obligāta
Tikmēr Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) skaidroja, ka nekādi normatīvie regulējumi vai noteikumi nenoteic, ka, iepērkoties internetā, obligāti jābūt iespējai to paveikt bez reģistrēšanās.
Līdzīgas sūdzības patērētāju aizstāvji nesaņem bieži, taču PTAC Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikācijas daļas vadītāja Sanita Gertmane piekrita, ka prasība reģistrēties, veicot kaut mazāko pirkumu, nav pārāk ērta.
"Šāda problēma arī kaut kur starptautiskā līmenī kā patērētājus apgrūtinoša ir dzirdēta, apspriesta – vai tiešām katram veikalam ir tiesības pieprasīt šo profilu. Attiecīgi patērētājam dažkārt tas ir kaitinoši," piekrita Gertmane.
Uzņēmumā "Pasažieru vilciens" atzina, ka pēdējā laikā pasažieru paradumi krasi mainījušies. Ja pirms pandēmijas biļetes biežāk pirka kasē, tad tagad daudz populārākas ir e-biļetes.