Dienas notikumu apskats

Zimbabvē protesta akcijās pret parlamenta vēlēšanu rezultātiem viens bojāgājušais

Dienas notikumu apskats

Pāvests Francisks atzīst nāvessodus par nepieņemamiem

Ar jauniem vilcieniem cer pieaudzēt pasažieru skaitu

PV jaunie vilcieni kursētu biežāk – noslogotākajos maršrutos ik pēc 15 minūtēm

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

AS "Pasažieru vilciens" (PV) pēc jauno elektrovilcienu iegādes plāno ieviest intervālu grafiku. Tas tostarp nozīmē, ka vilcieni sastrēguma stundās noslogotākajos maršrutos kursētu biežāk, proti, ik pēc 15 minūtēm. Par to ceturtdien, 2.augustā, informēja PV vadība.

PV iepirkumā plāno iegādāties kopumā 32 jaunus elektrovilcienus. Pašlaik PV parkā ir 27 elektrovilcieni, no kuriem ikdienā kursē 23. Pēc tam, kad tiks iegādāti un sāks kursēt jaunie vilcieni, PV pārvadāto pasažieru skaits varētu pieaugt no pašreizējiem 17 miljoniem līdz 25 miljoniem pasažieru gadā.

Pasažieru pārvadātājs, ņemot vērā kaimiņvalstu pieredzi, cer, ka šo skaitu izdosies audzēt, pārvilinot pasažierus no citiem transportlīdzekļiem.

PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis
00:00 / 00:26
Lejuplādēt

Pasažieru skaita pieaugums pēc jaunu vilcienu iegādes novērojams kaimiņvalstīs. "Runājot ar kaimiņvalstu pārstāvjiem, mēs ļoti līdzīgu tendenci novērojam, kaut gan demogrāfiskā situācija ataino pilnīgi pretēju ainu," teica PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Pagaidām jauno vilcienu iegādes izmaksas nav zināmas, jo finanšu piedāvājumi tiek gaidīti līdz nākamajai pirmdienai, 6.augustam. Četriem pretendentiem jādara zināmas gan to piedāvātās vilcienu iegādes, gan arī to apkopes izmaksas.

"Svarīgi ir izvērtēt, kādas tad būs dzīvescikla izmaksas un tas ir tas, ko mēs skrupulozi vērtēsim. Tajā brīdī, lai nebūtu tā, ka kāds no vilcieniem varētu būt nepamatoti lēts, bet ekspluatācijā ļoti dārgs, vai otrādi. Līdz ar to ir jābūt tādai svērtai metodei, pēc kuras mēs izvērtējam, cik būs nepieciešamas rezerves daļas, cik bieži vilciens būs jāremontē, cik tas patērēs elektroenerģiju," par iepirkumu stāstīja Grigulis.

Kad pirms trim gadiem sāka šo konkursu, piesauktā summa, ar kādu rēķinājās bija 200 miljoni eiro. Jaunie vilcieni salīdzinot ar šā brīža apkopes izmaksām ļaušot ietaupīt, jo tagad  vilcieniem tehniskā apkope jāiziet katru ceturto dienu. Jauniem vilcieniem tas notiek reizi mēnesī. 

"Tas vien jau norāda , ka nav jēga visu laiku, teiksim tā – labot ceļam mazās bedrītes, bet uzliekam jaunu asfaltu, kurš tad tiešām kalpos ilgtermiņā," teica Grigulis.

Jauno elektrovilcienu iegādei nepieciešamo naudu PV plāno aizņemties. Tiek vērtēta iespēja aizņemties naudu no Valsts kases, taču tas nav vienīgais iespējamais risinājums, uzsver PV valdes locekle Inga Vagele:

"Mēs esam runājuši ar institucionālām bankām,

tādām kā Eiropas Investīciju banku, Ziemeļu investīciju banku un Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banku. Viņi kopā ir veikuši padziļināto izpēti. Labi ir tas, ka šobrīd finanšu tirgos ir pieejami līdzekļi. Naudu aizdot grib, bet vienmēr ir jautājums par naudas pieejamību konkrētā laikā, par procesiem, kas ir nepieciešami, lai noslēgtu šos līgumus."

Tā kā PV vilcienu būs vairāk, plānotas izmaiņas arī vilcienu satiksmes organizācijā.

Paredzēts ieviest tā saukto intervālu grafiku – sastrēguma stundās noslogotākajos maršrutos, piemēram, līdz Ogrei, Dubultiem un Jelgavai, vilcieni kursētu ik pēc 15 minūtēm.

Mazāk noslogotos maršrutos, piemēram, līdz Slokai un Lielvārdei, reizi 30 minūtēs, bet uz tālākajiem galapunktiem, piemēram, Tukumu vai Aizkraukli – vismaz reizi stundā.

Zināmas pārmaiņas būs nepieciešamas dzelzceļa stacijās, proti, būs jāpārbūvē peroni stacijās, bet šīs izmaksas gulsies uz "Latvijas dzelzceļa" pleciem.

Konkursa organizētāji par rezultātu esot pārliecināti par 99 procentiem. "Es sēžu jūsu visu priekšā, līdz ar to acīmredzami, es nebaidos, neslēpjos, līdz ar jūtamies droši," uzsvēra PV vadītājs Grigulis.
 

KONTEKSTS:

Latvija elektrovilcienus iegādāties mēģina jau kopš 2009.gada. Sākotnēji bija plānots, ka pirmajam jaunajam elektrovilcienam bija jāsāk kursēt 2012.gada beigās. Kopš tā brīža ir pagājuši jau seši gadi. Vilcieni uz Latvijas sliedēm joprojām tie paši, bet aiz muguras divi neizdevušies iepirkumi, valsts lieki iztērējusi teju divus miljonus eiro, kā arī joprojām norit krimināllieta pret bijušo “Pasažieru vilciena” valdi.

Noslēgumam tuvojas jau kārtējais elektrovilcienu iepirkums – pabeigta tehnisko piedāvājumu vērtēšana un pretendentiem ir nosūtīts uzaicinājums līdz 6.augustam iesniegt finanšu piedāvājumus vilcienu piegādei. Iepirkumā vērtēta tiks ne tikai iepirkuma cena, bet visas izmaksas vilciena pilnā dzīves ciklā, proti, 35 gados.

Uz tiesībām piegādāt jaunos elektrovilcienus pretendē četri ražotāji – spāņu kompānijas "Talgo" un CAF, čehu "Škoda Vagonka" un "Stadler Polska". To, kurš no pretendentiem tiks izraudzīts par jauno vilcienu piegādātāju, PV vadība cer paziņot līdz septembra beigām.

Pirmajiem vilcieniem būtu jābūt piegādātiem 2020.gada beigās. Kopumā visi 32 vilcieni būtu jāpiegādā līdz 2023.gada beigām. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti