Par ko ir filmas “Oļegs” stāsts?
Latviešu režisora Jura Kursieša “iztēles auglis”, galvenais varonis Oļegs, šoreiz ir radies, balstoties uz reāla cilvēka pieredzi, kas iepazīta pēc filmas scenārista un žurnālista Kaspara Odiņa veiktajām intervijām ar šo viesstrādnieku. Latviešu nepilsonis Oļegs, iedzīts parādu jūgā, dodas strādāt uz gaļas pārstrādes uzņēmumu Beļģijas “gaļas metropolē” Ģentē. Kādā no darba dienām Oļega kolēģis, iespējams, būdams vēl alkohola reibumā, pie viena no neapdomīgi ieslēgtiem darba instrumentiem zaudē pirkstu. Asinis līst, un kādam ir jākļūst par galveno vainīgo.
Par pirmo “upuri” kļūst tieši Oļegs. Viņš zaudē darbu un nokļūst varaskārā poļu mafijas bosa Andžeja nagos. Andžejs sola darbu, bet nesola naudu, sola labklājību, bet nesola Oļega brīvību.
Soli pa solim Oļegs kļūst fiziski, materiāli un emocionāli atkarīgs no Andžeja labvēlības.
Tik tālu, ka uztic viņam savu pasi, bez kuras svešā valstī kļūst par “nekurienes pilsoni”. Miglā tītas paliek Oļega attiecības ar Andžeja draudzeni Malgožatu, kura ir tikpat līdzatkarīga un pasīva kā visi pārējie Andžeja “sulaiņi”. Cilpa ap Oļega kaklu apvijas arvien ciešāk, un tikai kāda nejauša sagadīšanās, Oļegam atgūstot pasi, viņu izglābj no traģiskas bojāejas.
Kādēļ šī filma būtu jāredz arī tev?
“Oļegs” ir skaudrs un iedarbīgs sociāls komentārs par vienkāršo cilvēku vēlmi iegūt labklājību ārzemēs, darot vienkāršus darbus.
Tas atklāj sekas viesstrādnieku naivumam, uzticoties pieredzējušiem sava amata brāļiem, vai tie būtu poļi, lietuvieši vai latvieši.
Katra skatītāja paziņu lokā noteikti ir cilvēks, kurš pats ir pieredzējis vai vismaz ir dzirdējis par “šausmu stāstiem”, strādājot ārzemēs bez dokumentiem, dzīvojot kopīgajos treileros vai mājās un, protams, redzot tur pastāvošā alkoholisma sekas. Vairumam šo cilvēku mājās paliek ģimenes, bērni un sievas, ar kuriem saziņa norit ar video čata starpniecību un kuri paļaujas uz to naudu, kas nopelnīta ārzemēs. “Oļegs” ir kā atgādinājums par šiem cilvēkiem, kuru dzīves nemanīti rit “otrā pasaules malā”.
Tomēr filma ir piesātināta arī ar poētiskām kvalitātēm.
Jāuzteic poļu operatora Bogumila Godfrejova kameras darbs. Kamera Oļegam seko pa pēdām, lai kur viņš ietu, radot klaustrofobisku sajūtu un ļaujot skatītājam saplūst ar galveno varoni un veidot dziļu emocionālu saikni. “Oļegs” kā tēls kļūst par visu to sajūtu koncentrātu, kas mīt katrā no mums. Jebkurš var kļūt par notikumu un cilvēku muļķības upuri, ikviens kaut reizi ir uzticējies nepareizajiem cilvēkiem un var justie vientuļš un nevienam nevajadzīgs.
Noteikti ir vērts izbaudīt filmas aktieru lielisko darbu.
Oļegu atveido lietuvietis Valentīns Novopoļskis, kurš ir filmējies arī kopā ar Danielu Kreigu vēsturiskā drāmā “Nepakļaušanās”.
Režisors Juris Kursietis uzņemšanas vajadzībām aktierim licis gremdēties ledusaukstā ūdenī, ko Novopoļskis arī drošsirdīgi darījis bez iepriekšējas gatavošanās. Andžeja lomu izpilda prominentais poļu aktieris Dāvids Ogrodņiks. Viņš izpilda arī vienu no centrālajām lomām poļu drāmā “Ida”, kas ieguva “Oskaru” kategorijā “Labākā filma svešvalodā”. Ogrodņiks, būdams tikai 34 gadus vecs, ir ieguvis neskaitāmas kino balvas un šobrīd ir viens no populārākajiem poļu aktieriem, bet par Andžeja lomu saņēma “Lielo Kristapu” kategorijā “Labākais otrā plāna aktieris”.
Spilgtas, epizodiskas lomas izpilda Guna Zariņa, kura atveido beļģu teātra jūsmotāju, iekuļoties vienas nakts sakarā ar Oļegu, domājot, ka viņš ir kāds prominents krievu aktieris.
Paši sevi jeb latviešu aktierus Beļģijā atveido Andris Keišs, Baiba Broka un Ivars Krasts, bet Oļega darba biedrus Beļģijā atveido Jurijs Djakonovs un Edgars Samītis.
Protams, apbrīnojami lielu darbu ieguldījusi filmas producentu grupa “Tasse”, kuri ir līdzdarbojušies arī filmu “Es esmu šeit”, “Paradīze 89” un somu erotiskās drāmas “Suņi nevalkā bikses” izveidē, pēdējā no tām drīz būs skatāma arī portālā REPLAY.LV. “Oļegs” tika izrādīts vairāk kā 30 kinofestivālos, tostarp Dienvidkorejā, saņēma galvenās balvas divos starptautiskos kinofestivālos: "National Grand Prix" Briseles Starptautiskajā kinofestivālā un "Best Narrative Feature Film Award" Valletas kinofestivālā Maltā. Tāpat filma “Oļegs” kā Latvijas pārstāve varēja tikt virzīta ASV kinoakadēmijas balvai “Oskars”, bet šis tituls tika Dāvja Sīmaņa filmai “Tēvs Nakts”.
Filmu demonstrēja arī prestižajā Kannu kinofestivāla programmā "Directors’ Fortnight".
Neatkarīgās Latvijas vēsturē šī ir tikai otrā filma, kas tiek izrādītās Kannās – 2018. gadā tur demonstrēja Rolanda Kalniņa filmu “Četri balti krekli”. Arī kino kritiķe Dita Rietuma atzina, ka šī filma ir viens no veiksmīgākajiem latviešu kinodarbiem starptautiskajā tirgū.
Un, protams, kā nu bez “Lielā Kristapa” pašu mājās! “Oļegs” tika izvirzīta astoņās “Kristapu” kategorijās, tostarp par labāko režiju, scenāriju un operatora darbu, galvenā aktiera tēlojumu un arī kā gada labākā pilnmetrāžas spēlfilma, saņemot trīs “Kristapus”. Interesanti, ka operatoram piešķirtā statuete uz brīdi pazuda, taču veiksmīgā kārtā nogādāta īpašniekam rokās.
Nepalaid garām un līdz 5. novembrim skaties filmu portālā Replay.lv.