Iekāpt cita kurpēs: Recenzija par Riga IFF filmu «Matangi/Maya/M.I.A.»

Stīva Lavrindža dokumentālā filma “Matangi/Maya/M.I.A.” ir stāsts par Šrilankas izcelsmes britu repa mākslinieci M.I.A. Režisors ir sens mākslinieces draugs un domubiedrs kopš laika, kad abi mācījās vienā mākslas skolā un studēja kino režiju.

Veidojot filmu, Lavrindžam bija pieejami vairāk nekā 700 M.I.A. veidotie “mājas video” (home video), kurus autors plaši izmantojis filmas kopējā stāstā, ļaujot it kā pašai varonei skatītāju vest cauri ļoti personīgam un atklātam stāstam.

Kādā intervijā viņš ironizē, ka pats sev bieži uzdod jautājumu, kas no visas filmas ir viņa paša radīts, jo tā lielākoties sastāv no pašas Mayas filmētiem video. Protams, zināmā mērā M.I.A. ir ne tikai filmas galvenā varone, bet arī tās veidotāja, taču Lavrindža nopelns ir šī nepiespiestā tuvināšanās varonei brīžos, kad kasešu lentas rindu montāžā pārtrauc epizodes no tagadnes.

Skatītājam pēkšņi ir ļauts pietuvoties māksliniecei, kas absolūti uzticas cilvēkam aiz kameras un ļauj viņam fiksēt to, ko, iespējams, cilvēki, dienu no dienas apbrīnojot viņas talantu, nemaz nemana. Turklāt šī abpusējā uzticība, kas pastāv starp filmas galveno varoni un režisoru, lielā mērā ļāva vispār šādai filmai tapt un nonākt uz ekrāniem, jo pretējā gadījumā nebūtu ne mājas video, kas tika nodoti režisora rokās, ne arī tik nemanāms kameras darbs, kas fiksē teju vai lielāko M.I.A. ikdienas daļu. Šajā filmā nebūtu nekā personīga. Tāpēc lielā mērā varētu teikt, ka režisors ir nemanāms vidutājs starp skatītāju un galveno varoni, ļaujot skatītājam pastarpināti caur ekrānu “iekāpt” nevis M.I.A. slavas, bet gan personības “kurpēs”.

Jāatzīst, ka filma kopumā ir ļoti mainīga, dinamiska un eklektiska. Tai piemīt estētisks un saturisks mainīgums, ko tā konceptuāli adaptējusi, vērojot filmas galveno varoni un sociālpolitiskos un sadzīviskos notikumus, kas pēdējo gadu laikā satricinājuši M.I.A. gan skatuvisko, gan personīgo dzīvi. Filmai, protams, ir raksturīga kolāžā sakārtota struktūra, taču kopumā tā ir autonoma vienība, kas lineāri ar dažādiem vizuāliem elementiem panāk vienota veseluma iespaidu.

Režisors atzīst, ka, veidojot šo filmu, septiņu gadu laikā filmas materiāls aptvēris milzīgu laika periodu un vairākas iespējamās dokumentālās filmas par šo cilvēku, ko ģimenes lokā pazīst kā Matangi, draugi zina saukt par Mayu, bet ārējā pasaule skandē vārdu M.I.A.

Taču vienlaikus režisoram, rūpīgi strādājot pie materiālu atlases un izpētes, izdevies saglabāt vairākas M.I.A. personības šķautnes, kas šajā personā ļauj saskatīt jauktu nacionālo, sociālo un sabiedrisko identitāti.

Kino, foto un TV
Kultūra
Jaunākie
Interesanti