Kā top intimitāte uz lielā ekrāna? Riga IFF skatītājas dienasgrāmata

Rīgas Starptautiskā kino festivāla (Riga IFF) programmā ierasti notiek arī dažādas lekcijas par kino nozarei saistošām tēmām. Šogad ar savu pieredzi intimitātes koordinatora uzdevumos kino filmēšanas laukumā dalījās lietuviešu režisore Irma Pužauskaite, liekot aizdomāties par robežu un spēka jautājumu kā kino, gan dzīvē.

Filmās tiek izspēlēti dažādi cilvēka ķermeņa robežas izaicinoši scenāriji – tie var būt kaskadieru triki un tās var būt intīmas ainas. Abos gadījumos uz filmēšanas laukuma darbojas koordinatori, kuru uzdevums ir nodrošināt visām pusēm drošu darba vidi, kur ir atrunātas robežas.

Irma Pužauskaite (Irma Pužauskaitė) ir režisore, beigusi LMU Filmu skolu Losandželosā, un sertificēta intimitātes koordinatore, specializāciju apguvusi pie Amandas Blūmentāles, kura strādājusi tādu slavenu seriālu kā "Eiforija" un "Kā izmukt nesodītam pēc slepkavības" ("How to Get Away with Murder") filmēšanas laukumā. Pati Irma Pužauskaite pārraudzījusi intīmo ainu uzņemšanu seriālos "Karaliene Kleopatra" ("Queen Cleopatra", "Netflix") un "Hilma" ("Viaplay"), lietuviešu režisores Marijas Kavtaradzes drāmā "Lēni" ("Slow") un citviet.

Irmas Pužauskaites lekcija par intimitātes koordinatoru lomu filmu uzņemšanā
Irmas Pužauskaites lekcija par intimitātes koordinatoru lomu filmu uzņemšanā

Irmas Pužauskaites darba process sākas ar scenārija izlasīšanu, atzīmējot tās vietas, kur būtu nepieciešamas sarunas par robežām.

Viena no sarežģītākajām intīmajām ainām ir dzemdības, kur piedalās arī dažas dienas vecs mazulis. Tad ir jāparūpējas ne vien par mazuli, bet arī par aktrisi. Lai arī šī aina netiek filmēta, aktrisei esot kailai, poza un situācija, kad aizkadrā ainā līdzdarbojas 20 cilvēki, rada psiholoģisku diskomfortu. Tādēļ svarīgi, lai intīmās ainās piedalās pēc iespējas mazāk cilvēku, un tādu situāciju var noorganizēt, ja sarunas par filmēšanu tiek sāktas pēc iespējas agrāk.

Kas attiecas uz intīmām ainām, dzimumam nav nozīmes. Svarīgi ir izprast, kuram šajā situācijā ir spēka pozīcija un kādu ietekmi tas atstāj uz padoto. Tādēļ sarunas notiek gan ar aktieriem, gan režisoru un producentu, lai meklētu vislabāko risinājumu. Dažreiz arī vadošie aktieri var būt spēka pozīcijā pret komandu. Savukārt intīmas ainas var būt atšķirīgas, piemēram, krūtis var filmēt atklātas vai no sāniem – mazākās detaļas ar aktieriem ir jāatrunā pēc iespējas ātrāk. Pirms konkrētās intīmās ainas filmēšanas tiek dotas 48 stundas, kurās aktieriem pieņemt lēmumu un dot savu piekrišanu.

Intimitātes koordinators ne vien palīdz aktierim psiholoģiski, bet arī mākslinieciski atrast autentiskāko izpausmes veidu. Piemēram, cilvēks orgasmu var izjust daudz dažādos veidos, bet ierasti lielais ekrāns "pārdod" vienu konkrētu skaņu – arī tas var radīt aktierī diskomfortu, kuru vērtīgi pārrunāt ar intimitātes koordinatoru.

Irma Pužauskaite veido horeogrāfiju intīmām ainām soli pa soli. Protams, tērpi un aksesuāri ir intimitātes koordinatora labākie instrumenti vajadzīgās atmosfēras radīšanai. Paradoksāli – kas uz ekrāna izskatās pikanti un kaislīgi, producēšanas procesā notiek darba atmosfērā. Robežu jautājums var kļūt aktuāls arī ainās, kas neprasa fizisku iesaisti. Piemēram, jāatveido alkohola patēriņš vai smēķēšana laikā, kad konkrētas reliģiskās piederības pārstāvjiem ir jāievēro atturība.

Irma Pužauskaite ir iecerējusi strādāt pati pie savas filmas kā režisore, kā intimitātes koordinatoru pieaicinot citu speciālistu. Šis amats ir par starpcilvēku attiecībām, tādēļ ne katrai filmēšanas grupai derēs viens un tas pats speciālists, un otrādi – speciālists var nevēlēties strādāt pie konkrēta darba savu personīgo ētisko apsvērumu dēļ.

Viņasprāt, intimitātes koordinators kā labā prakse pavisam drīz būs filmēšanas laukumu ikdiena.

Dzirdēt lekcijas par kino nozares specifiku arī skatītājam ir vērtīgi, jo šādi var novērtēt, cik sarežģīts un prasīgs ir darbs uz filmēšanas laukuma, lai gala rezultātā viss izskatītos tik viegli un īsti. Gribētos sacīt, ka kino mākslai ir sava veida tauriņa efekts uz sabiedrību – pozitīvas izmaiņas atstās labvēlīgu ietekmi arī uz skatītāju, kaut tikai mudinot aizdomāties par savu spēka pozīciju un savu robežu apzināšanos, vārdisku izpaušanu. Jāpiebilst – interesanti, ka uz šo lekciju, ar dažiem izņēmumiem, pārsvarā bija ieradušās nozarē strādājošās sievietes.

Riga IFF skatītājas dienasgrāmata

Riga IFF programmā šogad:

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti