Pētījumus, ko finansē Eiropas Komisija, veica Apvienotais jūras tehnoloģiju pētniecības centrs. Ņemot vērā, ka mazās laivas vai kuģīšus, ko izmanto pārceļotāji un cilvēku kontrabandisti, ir grūti atklāt no kuģiem, savukārt no gaisa ar lidmašīnām to darīt ir gan dārgāk, gan reizēm neiespējami laika apstākļu dēļ, tiek piedāvāts debesīs virs Vidusjūras izveidot aerostatu tīklu, kas būtu apgādāti ar radariem un videokamerām.
“Prototips ir cepelīns. Tā darbības pamatā ir hidrostatiskās pacelšanās princips, izmantojot dažādu gāzu atšķirīgo blīvumu. Balons ir pildīts ar hēliju, kas ir vieglāks par gaisu. Tas ir ugunsdrošs un, ja rodas noplūde, tas lēnām nosēžas un, nonākot vidē, gāze nenodara nekādu kaitējumu,” skaidro “Silvertech Air” vadītājs Gregorio Silvestri.
Augstas izšķirtspējas nakts redzamība kameras un precīzāki radari, kustības sensori spēj identificēt pat ūdenī peldošu cilvēku. Precīzu tā atrašanās vietu nosaka globālās pozicionēšanas sistēma. Deviņus metrus garais un trīsarpus metrus diametrā lielais aerostats kreisē līdz kilometra augstumam.
“Būtībā tas ir mēģinājums apvienot salīdzinoši jaunu radaru platformu ar vecām tehnoloģijām, lai iegūtu efektīvu, uzticamu, lēti un viegli pārvaldāmu jūras novērošanas sistēmu,” atzīst elektronikas speciālists Dario Tarči.
Zinātnieki strādā, lai samazinātu novērošanas ierīču svaru, lai varētu izmantot mazākus aerostatus, kurus varētu izvietot plašākā teritorijā un arī lētāk uzturēt.
ANO aplēses liecina, ka šogad, mēģinot nokļūt Eiropā, Vidusjūru šķērsojuši ap 300 000 cilvēku, aptuveni desmit tūkstoši noslīkuši.