Vienības gatvē aptuveni divu kilometru posmā tiek pārbūvēts kanalizācijas vads. SIA "Rīgas ūdens" pārstāvis Sandris Vanzovičs Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam "4. studija" atzina, ka vēsturiskais bruģis darbus sarežģī, taču bažām neesot pamata: "Ir apakšuzņēmums SIA "Tilti", un pret viņu darbu mums nav nekādu iebildumu."
Apkaimes iedzīvotāji gan nav tik optimistiski noskaņoti, jo novērojuši, ka pēc remontdarbiem vietā atliktais bruģis tik labi kā pirms tam vairs neizskatās un tam pat tiekot pāri braukts ar ceļa rulli, lai bruģakmeņus pieblietētu.
Tikmēr Vanzovičs uzsvēra, ka "Rīgas ūdens" uzticas būvuzņēmējam: "Viņa pienākumos ir sekot līdzi tam, lai viss būtu kvalitatīvi, un, ja mēs runājam, kā tas tiek uzraudzīts, tad "Rīgas ūdens" pusē ir projektu vadītājs, tad ir būvuzraugs, kas to visu uzmana. Un beigu galā vēl visu pieņems ekspluatācijā Ārtelpas un mobilitātes departaments, sekojot līdzi, lai nebūtu nekādu defektu."
Šo būvdarbu projekta kopējās izmaksas ir teju divi miljoni eiro. "Rīgas ūdens" pārstāvis raidījumam atklāja, ka dažās vietās bruģis jau ir ticis pārlikts.
"Galvenais ir rezultāts. Lai būtu izbūvēts šis kanalizācijas vads, lai būtu atjaunots vēsturiskais bruģis un lai tas būtu izdarīts kvalitatīvi, un lai tas rīdziniekiem nesagādātu neērtības. Vai būvuzņēmēji nes to bruģi uz spilventiņa, kas ir apsiets ar rozā lenti, un ietupina vietā katru akmentiņu glīti ar rokām, vai ierok ar ekskavatoru, tas ir viņu izpildījums," sacīja Vanzovičs.
Tikmēr Rīgas bruģa pētnieks un grāmatas "Rīgas bruģis" autors Aivars Treicis, apskatot vēsturisko bruģi Vienības gatvē, atzina, ka rezultāts nav iepriecinošs.
"Nekompetence, absolūta," vērtēja Treicis. "Viņi, zēni, cenšas, pēc ūdensvada ieguldīšanas tiek izbūvēti šķembu pamati, ko agrāk nepraktizēja, bet ir svarīgi, kā akmeņus iegulda gruntī. Ja tas tiek darīts neprofesionāli, tas nozīmē, ka viņi divu gadu laikā nepārtraukti brauks un labos savu neizdarīto darbu."
Viena no problēmām ir bruģa izklāšanas paņēmieni. Katrs bruģakmens būtu speciāli jāpiemeklē, lai tie visi kopā stiprinātu un turētu cits citu. "Ja tie netiek saķīlēti kārtīgi un šuves iet taisni, kā mēs daudzviet redzējām, tas nozīmē, ka nebūs rezultāta un ātri vien transports izbraukās," prognozēja Treicis.
Tāpat "4. studija" novēroja – kaut arī Vienības gatvē ir izbūvēta lietus notekūdeņu savākšanas lūka, peļķes krājas ielas malā un ūdens līdz tai nemaz nenonāk, kas nozīmē, ka bruģis vēl ātrāk izskalosies.
Būvdarbi Vienības gatvē vēl norit pilnā sparā. To garantijas termiņš būs pieci gadi, un, ja to laikā atklāsies kādi defekti, būvniekam par saviem līdzekļiem tie būs jānovērš.
Pēc kādiem kritērijiem konkursā tika izvēlēts būvnieks, kas veiks bruģēšanas darbus? "Daudz un dažādi aspekti, daudz un visdažādākās pozīcijas, bet, protams, cena būs viens no noteicošajiem, ja ne pats noteicošākais faktors, jo "Rīgas ūdens " ir pašvaldības kapitālsabiedrība, kurai ir jādarbojas atbildīgi un saimnieciski ar rīdzinieku līdzekļiem. Šeit mums tomēr ir jāskatās tā, lai būtu šis lētākais piedāvājums, bet tas nenozīmē, ka mēs paņemsim jebkuru firmu, kas tikai dempingos un zemāku cenu piedāvās," norādīja Vanzovičs.
"Rīgas ūdens" pārstāvis piebilda – neesot noslēpums, ka "labākie bruģa licēji jau sen ir ārzemēs, un strādājam ar tiem, kas ir pieejami".
Bruģējot ceļu, svarīgi ir turpmākie uzturēšanas darbi, un tas ir normāli, ja kaut kur izveidojas kāds iesēdums. Bet, to laikus novēršot un atsevišķās vietās bruģi pārliekot, visu var savest kārtībā. Protams, būtiski, cik daudz vietas pēc tam ir jālabo un vai svaigi ieklātais bruģis arī pēc garantijas termiņa beigām vēl ilgi un labi kalpos.
Treicis kā labu piemēru minēja bruģi Aizsaules ielā pie Brāļu kapiem, kur tas saglabājies no izbūves laika: "Perfekts piemērs, kur ir bijuši perfekti amata meistari, kas ir ielikuši akmeņus, un visi piebruģi ir saglabājušies, kur mašīnas brauc."
Tāpat Treicis izteica nožēlu, ka ne profesionāli tehniskajās skolās, ne augstskolās netiek iekļauta bruģēšanas meistaru apmācības programma.
Ne visiem autovadītājiem patīk bruģa segums, jo tas nav tik gluds kā asfalts, taču jāatceras, ka Rīgas vēsturiskais centrs iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā un ir viena no saglabājamām un ārkārtīgi vērtīgām vēstures liecībām. Vienības gatvē remontdarbus ir plānots pabeigt vasaras beigās.