Auto stāvbremzes un drošības jostu nelietošana var būt dzīvības cenā

Ceļu satiksmes negadījumi Latvijā notiek bieži. Dienā vairāki desmiti. Cieš gājēji, velosipēdisti, citi nevainīgi satiksmes dalībnieki un paši autovadītāji. Un tikai retā gadījumā tā ir nejauša sagadīšanās, liktenis vai apstākļu sakritība.

Diemžēl tā arī nav pieejama rūpīgi veikta negadījumu analīze un statistika par to, cik negadījuma brīdī bijuši piesprādzējušies, cik runājuši pa mobilo tālruni, cik smēķējuši vai mielojušies ar sviestmaizēm, kāds bijis ātrums negadījuma brīdī, riepu stāvoklis un daudzas citas lietas, kas ļautu izdarīt nekļūdīgus secinājumus.

Un tomēr tā sīkā informācija, kas nonāk mūsu rīcībā, ļauj saprast, ka bieži vien paši izturamies pārlieku vieglprātīgi vai pat nievājoši pret rūpīgi gadiem un pat gadu desmitiem izstrādātām automašīnas drošības sistēmām.

Citāts no 2015.gada 20.decembra policijas ziņojuma: "Rīgā, Slokas ielā, 1968.gadā dzimis vīrietis, novietojot mikroautobusu "Renault Master" stāvēšanai, nenofiksēja to ar rokas bremzi, kā rezultātā brīdī, kad vīrietis atradies pretim automašīnai un vēris vaļā vārtus, tā izkustējusies no vietas un uzripojusi virsū vīrietim. No gūtajām traumām 1968.gadā dzimušais vīrietis notikuma vietā mira."

Stāvbremze jeb visiem labāk pazīstama kā rokas bremze ir drošības ierīce, ko gados jaunāki un pārgalvīgāki autobraucēji izmanto, lai ievestu auto vadāmā sānslīdē.

Tiesa gan, vārds "vadāmā" ir krietni pārspīlēts, jo nereti šādi mēģinājumi beidzas ar satiksmes negadījumu un pat traģēdiju.

Taču ikdienā, atstājot auto stāvlaukumā, uz ielas, pie skolas vārtiem izlaižot knēveļus vai jebkur citur šo automobiļa mezglu izmanto retais.Pat gados jaunākiem automobiļiem, kam stāvbremzes iedarbināmas ar pirksta pieskārienu elektroniskam slēdzim.

Bremzes un tajā skaitā arī stāvbremzes ir viens no galvenajiem parametriem, kam obligātajā tehniskajā apskatē pievērš uzmanību, veicot uz speciāla stenda precīzus mērījumus.

Neviens autoražotājs nav algojis konstruktorus, inženierus un zinātniekus, lai pēc iespējas efektīvāk izstrādātu šķietami nevajadzīgu mehānismu, ieguldot miljonus drošības jostu, stāvbremžu, pagriezienu rādītāju un citu auto mezglu pilnveidošanā.

Neviens tehniskās apskates centrs nav aprīkots ar bremžu pārbaudes stendu, lai pārliecinātos par šķietami nevajadzīgu automobiļa mehānismu tikai prieka pēc.

Un tomēr mēs ik pa brīdim vai pat regulāri aizmirstam par šiem mehānismiem un drošības sistēmām. Nesen veikta kampaņa liecina, ka tikai trešdaļa autovadītāju bērnus automobilī pārvadā  pietiekami droši. Ko tik cilvēks neizdomā, lai nepiesprēdzēta drošības josta nesignalizētu vadības panelī. Stāvbremze daudziem ir tikai mehānisms, kas jāsaved tehniskā kārtībā pirms ikgadējās apskates.

Skumīgais ieraksts policijas ziņojumā lieku reizi atgādina, ka, pirmkārt, par savu, savu tuvinieku un visu apkārtējo drošību jāparūpējās pašam. Tikai godprātīgi veicot loģiskus un likumsakarīgus drošības pasākumus, mēs varēsim cerēt, ka to dara arī citi, un doties izbraucienā ar auto vai pastaigā ar kājām, neraizējoties, ka kāds piemirsis novilkt rokas bremzi un no sānielas mums neuztrauksies patvaļā atstāts automobilis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Motori
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti