Rosina noteikt naudas sodu arī par pirmajiem pārkāptajiem ātruma kilometriem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Brīdinājuma vietā par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā (km/h) varētu tikt noteikts naudas sods – 10 eiro apmērā. Par to piektdien, 22. jūlijā, vienojās Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcas dalībnieki, informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Domnīcā apspriestais priekšlikums paredz, ka par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, transportlīdzekļa vadītājam piemēro naudas sodu divu naudas soda vienību (kopumā 10 eiro) apmērā, nevis brīdinājumu, kā tas ir pašlaik. Tāpat priekšlikums paredz, ka par citiem atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanas pārkāpumiem visos gadījumos tiek paredzēts naudas sods.

Valsts policijas (VP) Galvenās kārtības policijas pārvaldes Satiksmes drošības pārvaldes Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieka pienākumu izpildītājs Arturs Smilga minēja datus, ka 85% no fotoradaru reģistrētajiem pārkāpumiem ir tieši mazāki ātruma pārkāpumi – 10–20 km/h, kas apliecina to, ka cilvēki šādu pārkāpumu pieņem kā normālu praksi.

Viņš arī minēja, ka starp Valsts policijas aptaujātajām 18 Eiropas Savienības valstīm Latvija ir vienīgā, kur par pirmajiem pārkāptajiem ātruma kilometriem netiek piemērots sods.

Arī SM un CSDD īstenotais projekts, kas norit kopā ar 18 citām dalībvalstīm, Eiropas Komisiju un Beļģijas uzņēmumu "VIAS Institute", rāda – lielākā daļa no transportlīdzekļu vadītājiem neievēro atļauto braukšanas ātrumu. Novērots, ka tikai 29% vieglo automobiļu ārpus apdzīvotām vietām ievēro atļauto braukšanas ātrumu 90 km/h. Toties ar ātrumu 96–106 km/h brauc aptuveni puse autovadītāju. Ātrumu, kas nepārsniedz 114 km/h, jau ievēro 95% autovadītāji.

Rezultātā iegūtie rādītāji parāda, ka lielākā daļa no autovadītājiem ignorē noteiktos ātruma ierobežojumus un sistemātiski pārkāpj ātrumu vismaz par 5–10 km/h.

Vairāki domnīcas eksperti bijuši vienisprātis – pašreizējā sodu sistēma autovadītājiem veicina priekšstatu, ka ātruma pārsniegšana par 10 km/h ir normāla rīcība. Kā norādīja profesors Ivars Austers – cilvēku izpratnē pārkāpumi 10% robežās netiek uztverti par pārkāpumiem, un tas attiecas uz vairākām jomām, ne tikai ceļu satiksmi. Viņš uzsvēra, ka pašlaik ir svarīgi sākt ar sodiem par ātruma pārsniegšanu – nodrošināt sodu neizbēgamību, jo risks un zaudējuma sāpes par samaksāto sodu var mudināt ievērot atļauto braukšanas ātrumu.

SM atzīmēja, ka Latvijā kopš 2019. gada ceļu satiksmes negadījumu ar bojāgājušajiem skaits nemazinās, tādējādi ir būtiski samazināt transportlīdzekļu vadītāju skaitu, kas pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu.  Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas ekspertu viedokli vidējā ātruma samazinājums par 5% samazina ceļu satiksmes negadījumu ar bojāgājušajiem skaitu par 30%.

Priekšlikuma par naudas soda piemērošanu par atļautā braukšanas ātruma pārkāpšanu, arī par ātrumu, kas pārsniedz līdz 10km/h, tālākai attīstībai nepieciešamas konsultācijas ar Tieslietu ministriju, un tas iesniedzams atbildīgajā Saeimas komisijā, norādīja SM, uzsverot – tādējādi paredzēts panākt, ka samazinās transportlīdzekļu vadītāju skaits, kuri pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, un ka līdz ar to samazinās ceļu satiksmes negadījumu sekas, tajā skaitā cietušo un bojāgājušo skaits.

Kā vēl viens efektīvs līdzeklis nosauktas vidējā ātruma kontroles ierīces. SM Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns norādīja, ka pirmās šādas ierīces uzstādīs šī gada novembrī, bet nākamos no kopumā 16 posmiem – 2023. gada martā.

Vairāki domnīcas dalībnieki arī norādījuši, ka efektīvs instruments atļautā ātruma ievērošanai ir policijas klātbūtne un kontrole, taču to apgrūtina nepietiekošs policijas darbinieku skaits.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti