Liepājas Karaostas kanālā uziet vecas ķēdes, «žiguli» un koka kuģa vraku

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Pašlaik vairāk nekā 50 ūdenslīdēju iesaistīti Karostas kanāla tīrīšanā. Tas ir apjomīgs projekts, kura laikā tiks attīrīta piesārņotā grunts no dažādiem priekšmetiem, smagajiem metāliem un naftas produktiem. Projektu īsteno Liepājas Speciālā ekonomiskās zonas pārvalde, piesaistot Eiropas Savienības struktūrfondu finansējumu.

"Dažādas caurules, ap simt gadus vecas kaltas ķēdes," kanālā atrasto uzskaita Karostas kanāla projekta vadītājs Ivo Koliņš.

Viņš atzīmē, ka tur kādreiz atradās padomju zemūdeņu bāzes ēdnīca kareivjiem, un, acīmredzot, kāds negodprātīgs kareivis katlus metis kanālā. No ūdens izcelts arī "žigulis" un veca koka glābšanas laiva. Izmēros iespaidīgākais ir koka kuģa vraks.

Karostas kanāls ir viena no piesārņotākajām vietām Baltijas jūras reģionā. Piesārņojumu veido galvenokārt padomju armijas atstātais militārais mantojums. Vietā, kur tiek sašķiroti no ūdens izvilktie priekšmeti, veidojas rūsas pārklāti atkritumu kalni.

Darbu vadītājs Rolands Zelts skaidro, ka sākumā notiek teritorijas apsekošana un atrasto priekšmetu koordināšu noteikšana, bet pēc tam jau strādā ūdenslīdēji.

"Ūdenslīdēji nirst, nosaka priekšmetu izmērus un iespēju tos pacelt. Tad viņi pieāķē priekšmetus, kas tiek izcelti un nogādāti sauszemē," stāsta Zelts.

Atbildīgs darbs ir tieši ūdenslīdējiem. Kopumā piesaistīti aptuveni pussimts profesionāļu no Latvijas un Lietuvas. Vienā karostas kanāla daļā strādā 18 ūdenslīdēji, viņu darbu koordinē Guntis Zilberts.

"Tā kā vīri ir profesionāļi, tas viņiem nav sarežģīti. Redzamība kanālā nav laba. Labā laikā kaut ko var redzēt, bet citādi viss bieži vien notiek tikai ar taustes palīdzību," stāstīja Zilberts. 

Vienlaikus priekšmetu izcelšanai Karostas kanālā tiek attīrīta arī piesārņotā grunts.

"Kad saskaņosim darbus, tad varēsim dūņas izrakt un nogādāt pārstrādei. Tas ir komplekss pasākums. Mums jādod ieskats pasūtītājam, kā ekoloģiskāk un ieguldot mazāk resursu, attīrīt ostu no piesārņotajām dūņām," par pilotprojekta uzdevumiem stāsta projektu vadītājs no "Eko osta RR" Jānis Purakalns.

Pilotprojektā izdosies attīrīt tikai 10 hektārus teritorijas, taču jāattīra ir daudz vairāk - gandrīz 80 hektāri, kam finansējumu vēl meklēs.

Piesārņotās dūņas nonāks slēgtā teritorijā aiz speciāli izveidotas rievsienas, kas Karostas kanālā izveidota jau 2001. gadā. Abi uzsāktie projekti, kas izmaksā ap septiņiem miljoniem eiro, jāpabeidz līdz šā gada beigām, bet kopumā viss Karostas kanāla sanācijas projekts jāpabeidz līdz 2023. gadam. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti