4. studija

Vai radiozondes pēc tam, kad misiju izpildījušas, var uzkrist mums uz galvas?

4. studija

4. studija. Pasažieru svēršana un radiozondes

Kāpēc slimnīcas Uzņemšanas nodaļā jācieš ne vien sāpes, bet arī pazemojums?

Palīdzības vietā – saukāšana par simulanti. Paciente lūdz vērtēt attieksmi Vidzemes slimnīcā

Traumas, pēkšņas saslimšanas, kā arī hronisku saslimšanu saasinājumus neviens nevar prognozēt, tāpēc pacienti slimnīcu Uzņemšanas nodaļās nonāk arī naktīs un svētku dienās. Bet kā rīkoties, ja medicīnas personāls palīdzības vietā raida pārmetumus: "Vai tad nevarēji rītu sagaidīt? Ko tu vispār atbrauci?"

Šādas pazemojošas situācijas Uzņemšanas nodaļās cilvēki piedzīvo bieži, taču par piedzīvoto pasūdzas vien draugu lokā. Taču rūjieniete Imanta nolēma neklusēt un vērsās Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumā "4. studija". Vai mediķis drīkst izrādīt sliktu noskaņojumu, un vai par pacientu apsaukāšanu pienākas sods?

Paciente vēršas slimnīcā ar sūdzībām par sāpošu vēderu 

Lieldienu laikā raidījuma "4. studija" skatītāja Imanta Dreimane nonāca Vidzemes slimnīcas Uzņemšanas nodaļā ar spēcīgām vēdera sāpēm, taču mediķi izturējās tā, it kā viņa būtu simulante. Ar Imantu "4. studija" tikās Valmierā. Jauniete jūtas labi, vairs nekas nesāp.

Tomēr tas, kā izvērties ceļš līdz operāciju galdam Vidzemes slimnīcā, liek uzdot daudz neērtu jautājumu par ārstniecības personāla attieksmi pret pacientu.

Un šis nepavisam nebūs stāsts par pārspīlētu cilvēka uztveri sāpju dēļ.

"Man sāka sāpēt vēders diezgan agri, ap trijiem. Tad līdz septiņiem es mocījos, un tad es nolēmu, ka es varu aizbraukt pati uz slimnīcu. No rīta ap astoņiem es biju slimnīcā, un desmitos mani jau izrakstīja, un slēdziens bija, ka tas ir gastrīts," stāstīja Imanta.

Imantai izrakstīti medikamenti, un viņa mierīgu sirdi devusies mājās, turklāt, cītīgi pildījusi mediķu rekomendācijas. Līdz sāpes atgriezušās ar dubultu spēku. Ģimenē lēmuši – jāsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība. Ceļā uz slimnīcu Imanta noskaņojusies, ka būs gaidāma operācija, jo mediķu brigāde esot apgalvojusi, ka viņai ir "simtprocentīgi apendicīts".

Palīdzības vietā nievājoša un pazemojoša attieksme

Bija jau deviņi vakarā, kad neatliekamā medicīniskā palīdzība jaunieti ar neciešamām vēdersāpēm nogādājusi Uzņemšanas nodaļā. Taču tur gaidītās palīdzības vietā viņa esot saņēmusi nievājošu un pat pazemojošu attieksmi.

"Pienāca pie manis māsiņa un teica: "Ko tu vispār šeit dari? Tu taču no rīta jau biji, mēs jau visus norādījumus tev devām, kas ir jādara," atminējās Imanta.

"Es saku, ka man sāp un ka man sāk vilkt arī uz lejasdaļu, ka tiešām tās sāpes ir neizturamas, ka es dzeru tās zāles un ka nepalīdz. Es domāju, ka varbūt ultrasonogrāfiju var uztaisīt. Uz ko viņa man atteica, ka svētkos ultrasonogrāfiju nevar uztaisīt, ka tikai otrdien būs pieejama, tikai pēc svētkiem."

Mediķe pacientei likusi nojaust, ka arī sāpēm tomēr ir jārespektē svētku dienas. Tikmēr sāpes pastiprinājušās un pazemojumi arī. Imanta vairs neesot spējusi valdīt asaras, klausoties, kā viņa aiz muguras tiek aprunāta un dēvēta par simulanti.

Sievietei tika veiktas asins analīzes, kā arī viņu izmeklējis ķirurgs, kuram arī radušās aizdomas par aklo zarnu. Pēc pāris minūtēm speciālists veicis ultrasonogrāfiju, kura tātad tomēr bija pieejama. 

Operācija bijusi veiksmīgāka nekā komunikācija Uzņemšanas nodaļā. Imanta par piedzīvoto nolēma neklusēt – uzrakstīja iesniegumu Vidzemes slimnīcas vadībai, kā arī Veselības inspekcijai (VI). Turklāt savu stāstu viņa izstāstīja platformā "Facebook", kur guva arī lasītāju apstiprinājumu – šajā Uzņemšanas nodaļā strādā atsevišķi mediķi, kuri ar pacientiem komunicēt neprot.  

Slimnīca: Konkrētā medicīnas māsa pacientei atvainojusies

Vidzemes slimnīcā norādīja, ka Uzņemšanas nodaļā katru dienu palīdzība nepieciešama vismaz 80 cilvēkiem.

Šādu incidentu gadījumos, kādu piedzīvojusi Imanta, slimnīcas vadība var juridiski reaģēt tad, ja ir saņemts oficiāls iesniegums.

"Balstoties uz šo iesniegumu, mums bija juridiskas tiesības prasīt šim medicīniskajam personālam paskaidrojumu par to, kāpēc šāda komunikācija ir notikusi.  Konkrētā medicīnas māsa izteica nožēlu, bet viņa tajā dienā arī pacientei bija atvainojusies," skaidroja Vidzemes slimnīcas sabiedrisko attiecību speciāliste Agnija Upīte.

Savukārt Imanta norādīja: "Noņemot asinis, viņa man pateica, ka – "mēs jau domājām, ka tu simulē, bet tomēr tev taisīs operāciju"".

Tikmēr Vidzemes slimnīcas pārstāve uzsvēra, ka slimnīcas uzņemšana strādā pastiprinātā režīmā, apkalpojot ļoti lielu pacientu skaitu. Vienlaikus viņa atzina, ka tas nav attaisnojums šādai neveiksmīgai komunikācijai.

VI norādīja, ka pērn par veselības aprūpes kvalitāti izskatīti 574 iesniegumi. No tiem 138 sūdzības bijušas par pacientu tiesību aizskārumu. Par laipnas un cieņpilnas attieksmes trūkumu saņemtas 57 sūdzības. Pacienta tiesību aizskārums konstatēts 25 no tām. Inspekcijā atzina, ka pārsvarā gadījumu mediķi neskaidro iemeslus, kāpēc komunikācija nav bijusi atbilstoša.

Imanta vēršas Veselības inspekcijā, kas vērtēs notikušo

Par komunikācijas problēmām Vidzemes slimnīcā inspekcijā pērn saņemts viens iesniegums. Patlaban tiek izskatīta arī Imantas sūdzība.

Inspekcijā uzsvēra, ka komunikācija un cieņpilna attieksme pret pacientu ir būtisks mediķa profesionalitātes rādītājs.

"Ja mēs runājam tieši par pacienta tiesībām un komunikāciju, tad faktiski ir diezgan grūti pierādīt, jo ir vārds pret vārdu. Un mēs nevaram pierādīt, kurā pusē ir taisnība. Līdz ar to mēs tiešām veicam audzinošu darbu slimnīcās, runājam ar slimnīcas vadību. Ārstniecības iestādēm tomēr ir jāsaprot, ka nav pieļaujamas atkāpes no pacienta tiesību ievērošanas, un arī šajā gadījumā, saņemot slimnīcas skaidrojumu, lai vai ko slimnīca būtu skaidrojusi, mēs tāpat slimnīcai uzdosim iesaistīties situācijas risināšanā un rast slimnīcai iespēju uzaicināt pacientu, izrunāt notikušo," pauda VI Veselības aprūpes departamenta vadītāja Iveta Hirša.

Ikvienam cilvēkam, kurš ir nonācis medicīnas iestādē, ir tiesības saņemt kvalitatīvu ārstēšanu, informāciju par tās gaitu, cieņpilnu attieksmi, kā arī – radinieku līdzdalību. Ja tas netiek ievērots, jāraksta iesniegums medicīnas iestādes vadībai. Ja jautājums netiek risināts, ar iesniegumu jāvēršas arī Veselības inspekcijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti